Percursos da cidade em João Antônio
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S2316-40182013000200008 http://hdl.handle.net/11449/109735 |
Resumo: | This article proposes an analysis of the representation of the city in João Antônio's literature, having as main reference the book I, published in 1978. The city in João Antônio's writings seems to be composed by the particular language and focus of the narrator, who wants himself identified to the lower classes, emulating the talk of the excluded people by a linguistic treatment, with its syntactic, rhythmic and vocabulary implications, building a point of view apart from the representations of the upper classes. Thus, João Antônio tries to represent the city through the focus of those social classes, which results in the preference for unknown places, marginal from official images. |
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Percursos da cidade em João AntônioTours around the city in João AntônioJoão AntônioÔ, Copacabana!narrativaespaço urbanoJoão AntônioÔ, Copacabana!narrativeurban spaceThis article proposes an analysis of the representation of the city in João Antônio's literature, having as main reference the book I, published in 1978. The city in João Antônio's writings seems to be composed by the particular language and focus of the narrator, who wants himself identified to the lower classes, emulating the talk of the excluded people by a linguistic treatment, with its syntactic, rhythmic and vocabulary implications, building a point of view apart from the representations of the upper classes. Thus, João Antônio tries to represent the city through the focus of those social classes, which results in the preference for unknown places, marginal from official images.Este artigo propõe uma análise da representação da cidade na literatura de João Antônio, tendo como referência principal a obra Ô, Copacabana!, publicada em 1978. A cidade nos textos de João Antônio mostra-se constituída por uma linguagem e uma focalização próprias ao narrador que se quer identificado às classes populares, emulando o falar dos excluídos por meio de um tratamento linguístico com implicações sintáticas, rítmicas e vocabulares, que constroem uma visão de mundo à parte das representações urbanas realizadas pelas elites. Desse modo, João Antônio intenta representar a cidade a partir do foco dessas classes, o que redunda na predileção pelos espaços obscuros, à margem das imagens oficiais.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoUniversidade de Brasília (UnB), Departamento de Teoria Literária e LiteraturasUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Silva, Júlio Cezar Bastoni Da [UNESP]2014-09-30T18:18:37Z2014-09-30T18:18:37Z2013-12-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article129-149application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S2316-40182013000200008Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea. Universidade de BrasíliaDepartamento de Teoria Literária e Literaturas, n. 42, p. 129-149, 2013.2316-4018http://hdl.handle.net/11449/10973510.1590/S2316-40182013000200008S2316-40182013000200008S2316-40182013000200008.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEstudos de Literatura Brasileira Contemporânea0,100info:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-22T06:07:43Zoai:repositorio.unesp.br:11449/109735Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T15:37:09.327205Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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