Confluências histórico-técnicas no conceito de micropolifonia (1956-1966)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Allan Christian Domingues [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/110651
Resumo: After his departure from Hungary in 1956, Ligeti remained for about two months in Vienna and then settled in Cologne. In this moment, he was immersed in the avant-garde thought in vogue among the composers of the Darmstadt and Cologne school. While in Cologne, Ligeti deeply immersed in the precepts inherent in both electronic and serial model. After absorpting the precepts derived from the electronic and serial music, Ligeti showed a deep dissatisfaction with both models and set out to write an instrumental writing that would revolutionize musical writing. This study investigates one of the most distinct compositional techniques designed in the 20th century: micropolyphony. This technique is not only responsible for creating a new musical language, but also a revolution in instrumental writing given by the appropriation and application of principles inherent in the electronic model through the instrument interface, which later would be known by technomorphism. Historical-technical confluences on the concept of micropolyphony (1956-1966) aims to identify, outline and explain the influence of the serial model and electronic music on the technique of concepti of micropolyphony, as well as explain the manner in which it gave such a reaction, investigating whether micropolyphony actually consists of a confluence of electronic and serial models and what are the implications of these models on the technique of micropolyphony
id UNSP_11efc2edf654dfd1c2c7dce8e0bc1d93
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/110651
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Confluências histórico-técnicas no conceito de micropolifonia (1956-1966)Ligeti, György, 1923-2006Musica - Historia e criticaMusica eletronicaSerialismo (Musica)Serialism (Music)After his departure from Hungary in 1956, Ligeti remained for about two months in Vienna and then settled in Cologne. In this moment, he was immersed in the avant-garde thought in vogue among the composers of the Darmstadt and Cologne school. While in Cologne, Ligeti deeply immersed in the precepts inherent in both electronic and serial model. After absorpting the precepts derived from the electronic and serial music, Ligeti showed a deep dissatisfaction with both models and set out to write an instrumental writing that would revolutionize musical writing. This study investigates one of the most distinct compositional techniques designed in the 20th century: micropolyphony. This technique is not only responsible for creating a new musical language, but also a revolution in instrumental writing given by the appropriation and application of principles inherent in the electronic model through the instrument interface, which later would be known by technomorphism. Historical-technical confluences on the concept of micropolyphony (1956-1966) aims to identify, outline and explain the influence of the serial model and electronic music on the technique of concepti of micropolyphony, as well as explain the manner in which it gave such a reaction, investigating whether micropolyphony actually consists of a confluence of electronic and serial models and what are the implications of these models on the technique of micropolyphonyApós sua partida da Hungria em 1956, Ligeti permaneceu por cerca de dois meses em Viena e estabeleceu-se então, em Colônia. Neste período, esteve imerso no pensamento vanguardista em voga entre os compositores da escola de Darmstadt e Colônia. Foi neste período que Ligeti fez profunda imersão nos preceitos inerentes tanto ao modelo eletrônico quanto ao serial. Após a absorção dos preceitos oriundos da música eletrônica e da música serial, Ligeti demonstrou um profundo descontentamento com ambos os modelos e partiu para uma modalidade escrita instrumental que revolucionaria a escrita musical. O presente estudo investiga uma das mais distintas técnicas composicionais concebidas no séc. XX, técnica esta responsável não só pela criação de uma nova linguagem musical, mas também por uma revolução na escrita instrumental dada pela apropriação e pela aplicação de preceitos inerentes ao modelo eletrônico dentro da interface instrumental, o que mais tarde conhecer-se-ia por tecnomorfismo. “Confluências histórico-técnicas no conceito de micropolifonia (1956-1966)” tem por meta identificar, delinear e explicitar a influência do modelo serial e da música eletrônica sobre a técnica de micropolifonia por Ligeti concebida, assim como explicitar a maneira da qual se deu tal reação, investigando se a técnica de micropolifonia realmente consiste em uma confluência dos modelos eletrônico e serial e quais as implicações destes sobre a técnica de micropolifoniaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Nogueira, Marcos Fernandes Pupo [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Souza, Allan Christian Domingues [UNESP]2014-11-10T11:09:56Z2014-11-10T11:09:56Z2014-05-31info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis157 f. : il.application/pdfSOUZA, Allan Christian Domingues. Confluências histórico-técnicas no conceito de micropolifonia (1956-1966). 2014. 157 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Artes, 2014.http://hdl.handle.net/11449/110651000795401000795401.pdf33004013066P37158461736255969Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-30T06:17:53Zoai:repositorio.unesp.br:11449/110651Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:41:27.851424Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Confluências histórico-técnicas no conceito de micropolifonia (1956-1966)
title Confluências histórico-técnicas no conceito de micropolifonia (1956-1966)
spellingShingle Confluências histórico-técnicas no conceito de micropolifonia (1956-1966)
Souza, Allan Christian Domingues [UNESP]
Ligeti, György, 1923-2006
Musica - Historia e critica
Musica eletronica
Serialismo (Musica)
Serialism (Music)
title_short Confluências histórico-técnicas no conceito de micropolifonia (1956-1966)
title_full Confluências histórico-técnicas no conceito de micropolifonia (1956-1966)
title_fullStr Confluências histórico-técnicas no conceito de micropolifonia (1956-1966)
title_full_unstemmed Confluências histórico-técnicas no conceito de micropolifonia (1956-1966)
title_sort Confluências histórico-técnicas no conceito de micropolifonia (1956-1966)
author Souza, Allan Christian Domingues [UNESP]
author_facet Souza, Allan Christian Domingues [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Nogueira, Marcos Fernandes Pupo [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Allan Christian Domingues [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Ligeti, György, 1923-2006
Musica - Historia e critica
Musica eletronica
Serialismo (Musica)
Serialism (Music)
topic Ligeti, György, 1923-2006
Musica - Historia e critica
Musica eletronica
Serialismo (Musica)
Serialism (Music)
description After his departure from Hungary in 1956, Ligeti remained for about two months in Vienna and then settled in Cologne. In this moment, he was immersed in the avant-garde thought in vogue among the composers of the Darmstadt and Cologne school. While in Cologne, Ligeti deeply immersed in the precepts inherent in both electronic and serial model. After absorpting the precepts derived from the electronic and serial music, Ligeti showed a deep dissatisfaction with both models and set out to write an instrumental writing that would revolutionize musical writing. This study investigates one of the most distinct compositional techniques designed in the 20th century: micropolyphony. This technique is not only responsible for creating a new musical language, but also a revolution in instrumental writing given by the appropriation and application of principles inherent in the electronic model through the instrument interface, which later would be known by technomorphism. Historical-technical confluences on the concept of micropolyphony (1956-1966) aims to identify, outline and explain the influence of the serial model and electronic music on the technique of concepti of micropolyphony, as well as explain the manner in which it gave such a reaction, investigating whether micropolyphony actually consists of a confluence of electronic and serial models and what are the implications of these models on the technique of micropolyphony
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-11-10T11:09:56Z
2014-11-10T11:09:56Z
2014-05-31
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SOUZA, Allan Christian Domingues. Confluências histórico-técnicas no conceito de micropolifonia (1956-1966). 2014. 157 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Artes, 2014.
http://hdl.handle.net/11449/110651
000795401
000795401.pdf
33004013066P3
7158461736255969
identifier_str_mv SOUZA, Allan Christian Domingues. Confluências histórico-técnicas no conceito de micropolifonia (1956-1966). 2014. 157 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Artes, 2014.
000795401
000795401.pdf
33004013066P3
7158461736255969
url http://hdl.handle.net/11449/110651
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 157 f. : il.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129347031138304