Impact strength and abrasion resistance of high strength concrete with rice husk ash and rubber tires

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barbosa, M. B. [UNESP]
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Pereira, A. M. [UNESP], Akasaki, J. L. [UNESP], Fioriti, C. F. [UNESP], Fazzan, J. V. [UNESP], Tashima, M. M., Bernabeu, J. J. P., Melges, J. L. P. [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S1983-41952013000500007
http://hdl.handle.net/11449/109709
Resumo: The paper discusses the application of High Strength Concrete (HSC) technology for concrete production with the incorporation of Rice Husk Ash (RHA) residues by replacing a bulk of the material caking and rubber tires with partial aggregate volume, assessing their influence on the mechanical properties and durability. For concrete with RHA and rubber, it was possible to reduce the brittleness by increasing the energy absorbing capacity. With respect to abrasion, the RHA and rubber concretes showed lower mass loss than the concrete without residues, indicating that this material is attractive to be used in paving. It is thus hoped that these residues may represent a technological and ecological alternative for the production of concrete in construction works.
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spelling Impact strength and abrasion resistance of high strength concrete with rice husk ash and rubber tiresResistência ao impacto e à abrasão de concreto de alta resistência com cinza de casca de arroz e borracha de pneusconcreto de alta resistênciacinza de casca de arrozborracha de pneuresistência ao impactoresistência à abrasãohigh strength concreterice husk ashrubber tireimpact resistenceabrasion resistanceThe paper discusses the application of High Strength Concrete (HSC) technology for concrete production with the incorporation of Rice Husk Ash (RHA) residues by replacing a bulk of the material caking and rubber tires with partial aggregate volume, assessing their influence on the mechanical properties and durability. For concrete with RHA and rubber, it was possible to reduce the brittleness by increasing the energy absorbing capacity. With respect to abrasion, the RHA and rubber concretes showed lower mass loss than the concrete without residues, indicating that this material is attractive to be used in paving. It is thus hoped that these residues may represent a technological and ecological alternative for the production of concrete in construction works.O trabalho aborda a aplicação da tecnologia do Concreto de Alta Resistência (CAR) para a produção de concretos com incorporação dos resíduos de Cinza de Casca de Arroz (CCA) através da substituição em massa de parte do material aglomerante, e borracha de pneus em substituição parcial do agregado miúdo em volume, avaliando suas influências sobre as propriedades de durabilidade e mecânicas. Para os concretos com CCA e borracha, foi possível verificar a redução da fragilidade através do aumento da capacidade de absorção de energia. Com relação à abrasão, os concretos contendo CCA e borracha apresentaram perda de massa inferior ao concreto sem resíduos, indicando que este material é atrativo para o uso em pavimentação. Contudo, espera-se que estes resíduos venham representar uma alternativa tecnológica e ecológica para a produção de concretos na construção civilUniversidade Estadual Paulista Departamento de Engenharia CivilUniversidade Estadual Paulista Departamento de Planejamento, Urbanismo e AmbienteUniversidade Politécnica de Valência Departamento de Ingeniería de la Construcción y Proyectos de Ingeniería CivilUniversidade Estadual Paulista Departamento de Engenharia CivilUniversidade Estadual Paulista Departamento de Planejamento, Urbanismo e AmbienteIBRACON - Instituto Brasileiro do ConcretoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Politécnica de Valência Departamento de Ingeniería de la Construcción y Proyectos de Ingeniería CivilBarbosa, M. B. [UNESP]Pereira, A. M. [UNESP]Akasaki, J. L. [UNESP]Fioriti, C. F. [UNESP]Fazzan, J. V. [UNESP]Tashima, M. M.Bernabeu, J. J. P.Melges, J. L. P. [UNESP]2014-09-30T18:18:36Z2014-09-30T18:18:36Z2013-10-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article811-820application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S1983-41952013000500007Revista IBRACON de Estruturas e Materiais. IBRACON - Instituto Brasileiro do Concreto, v. 6, n. 5, p. 811-820, 2013.1983-4195http://hdl.handle.net/11449/10970910.1590/S1983-41952013000500007S1983-41952013000500007S1983-41952013000500007.pdf3365986246570000300814506556975883167293801173230000-0001-5461-4495SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPengRevista IBRACON de Estruturas e Materiaisinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-07-04T18:16:11Zoai:repositorio.unesp.br:11449/109709Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:34:14.786272Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
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