Fotografias escolares: a leitura de imagens na história da escola primária
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2001 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602001000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=en http://hdl.handle.net/11449/127478 |
Resumo: | This research consists in photograph reading, more specifically, school photographs related to primary teaching in the city of Campinas, between 1897 and 1950. It is based on a heritage constituted of 55 images that analyzes four categories of photographs: school architecture, student classes, teaching body and school activities, these categories illustrate the discourse about school, human contexts and social relations revealed by those images. The text also focuses the iconography documentation relevance for History of Education research, specially, about educational institutions. |
id |
UNSP_13f1afb8c1ce7604a8d6ee8216cca73b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/127478 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Fotografias escolares: a leitura de imagens na história da escola primáriaSchool Photographs: the image reading in the history of primary schoolImage readingFundamental School HistorySchool photographsIconography sourcesLeitura de imagensHistória da Escola PrimáriaFotografias escolaresFontes iconográficasThis research consists in photograph reading, more specifically, school photographs related to primary teaching in the city of Campinas, between 1897 and 1950. It is based on a heritage constituted of 55 images that analyzes four categories of photographs: school architecture, student classes, teaching body and school activities, these categories illustrate the discourse about school, human contexts and social relations revealed by those images. The text also focuses the iconography documentation relevance for History of Education research, specially, about educational institutions.Este estudo compreende a leitura de fotografias, especificamente, fotografias escolares referentes ao ensino primário na cidade de Campinas, no período de 1897 a 1950. Com base em um acervo constituído de 55 imagens, analisa quatro categorias de fotografias: arquitetura escolar, classes de alunos, corpo docente e atividades escolares; assinalando o discurso sobre a escola, os contextos humanos e as relações sociais reveladas pelas imagens. O texto destaca, também, a relevância da documentação iconográfica para o estudo da História da Educação, em especial, o estudo das instituições educativas.Unesp Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara Departamento de Ciências da EducaçãoUnesp Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara Departamento de Ciências da EducaçãoSetor de Educação da Universidade Federal do ParanáUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Souza, Rosa Fátima de [UNESP]2015-08-26T19:22:31Z2015-08-26T19:22:31Z2001-12-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article75-101application/pdfhttp://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602001000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=enEducar em Revista, n. 18, p. 75-101, 2001.0104-4060http://hdl.handle.net/11449/12747810.1590/0104-4060.235S0104-40602001000200007S0104-40602001000200007.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducar em Revistainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-10T18:11:06Zoai:repositorio.unesp.br:11449/127478Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-06-10T18:11:06Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Fotografias escolares: a leitura de imagens na história da escola primária School Photographs: the image reading in the history of primary school |
title |
Fotografias escolares: a leitura de imagens na história da escola primária |
spellingShingle |
Fotografias escolares: a leitura de imagens na história da escola primária Souza, Rosa Fátima de [UNESP] Image reading Fundamental School History School photographs Iconography sources Leitura de imagens História da Escola Primária Fotografias escolares Fontes iconográficas |
title_short |
Fotografias escolares: a leitura de imagens na história da escola primária |
title_full |
Fotografias escolares: a leitura de imagens na história da escola primária |
title_fullStr |
Fotografias escolares: a leitura de imagens na história da escola primária |
title_full_unstemmed |
Fotografias escolares: a leitura de imagens na história da escola primária |
title_sort |
Fotografias escolares: a leitura de imagens na história da escola primária |
author |
Souza, Rosa Fátima de [UNESP] |
author_facet |
Souza, Rosa Fátima de [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Rosa Fátima de [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Image reading Fundamental School History School photographs Iconography sources Leitura de imagens História da Escola Primária Fotografias escolares Fontes iconográficas |
topic |
Image reading Fundamental School History School photographs Iconography sources Leitura de imagens História da Escola Primária Fotografias escolares Fontes iconográficas |
description |
This research consists in photograph reading, more specifically, school photographs related to primary teaching in the city of Campinas, between 1897 and 1950. It is based on a heritage constituted of 55 images that analyzes four categories of photographs: school architecture, student classes, teaching body and school activities, these categories illustrate the discourse about school, human contexts and social relations revealed by those images. The text also focuses the iconography documentation relevance for History of Education research, specially, about educational institutions. |
publishDate |
2001 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2001-12-01 2015-08-26T19:22:31Z 2015-08-26T19:22:31Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602001000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=en Educar em Revista, n. 18, p. 75-101, 2001. 0104-4060 http://hdl.handle.net/11449/127478 10.1590/0104-4060.235 S0104-40602001000200007 S0104-40602001000200007.pdf |
url |
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602001000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=en http://hdl.handle.net/11449/127478 |
identifier_str_mv |
Educar em Revista, n. 18, p. 75-101, 2001. 0104-4060 10.1590/0104-4060.235 S0104-40602001000200007 S0104-40602001000200007.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Educar em Revista |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
75-101 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Setor de Educação da Universidade Federal do Paraná |
publisher.none.fl_str_mv |
Setor de Educação da Universidade Federal do Paraná |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1803649580478234624 |