Estabelecimento do contraste entre as fricativas por crianças com transtorno fonológico: manipulação de pistas acústicas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Corrêa, Alessandra Pagliuso dos Santos [UNESP]
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Berti, Larissa [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-57942015000200363&lng=pt&nrm=iso&tlng=en
http://hdl.handle.net/11449/127289
Resumo: The present study focuses on the presence of covert contrasts in the speech of children with a phonological disorder. The hypothesis is that children with phonological disorders manipulate secondary acoustic cues in an attempt to distinguish the phonological contrasts. We used five audio recordings of the speech of five children with speech disorders, between four and five years of age, who showed the so-called “phonic substitution” involving the sound group of the fricatives. The data were edited and analyzed using the software PRAAT. A phonetic transcription of the first repetition of each child was performed by three evaluators, reaching a 66% agreement level. After the transcription, we carried out a contrastive phonological analysis of the production of the five children and, finally, an acoustic analysis of all the “substitutions”, based on six parameters. We discovered the existence of covert contrasts in the productions auditorily regarded as homophones by the evaluators, representing a total of 54% of total substitutions identified through an impressionistic approach by the evaluators. Children with phonological disorders are seen to rely on secondary acoustic cues in an attempt to distinguish fricative phonemes. The data obtained in this study allow us to reflect on the importance of considering the phonetic detail within the phonological models.
id UNSP_141d61229b15a5f8d1c228019826fe51
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/127289
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Estabelecimento do contraste entre as fricativas por crianças com transtorno fonológico: manipulação de pistas acústicasThe establishment of phonological contrast between fricatives by children with phonological disorder: manipulation of acoustic cuesPhonological acquisitionPhoneticPhonological disorderAcoustic analysisFricativesAquisição fonológicaFonéticaAnálise acústicaFricativasTranstorno fonológicoThe present study focuses on the presence of covert contrasts in the speech of children with a phonological disorder. The hypothesis is that children with phonological disorders manipulate secondary acoustic cues in an attempt to distinguish the phonological contrasts. We used five audio recordings of the speech of five children with speech disorders, between four and five years of age, who showed the so-called “phonic substitution” involving the sound group of the fricatives. The data were edited and analyzed using the software PRAAT. A phonetic transcription of the first repetition of each child was performed by three evaluators, reaching a 66% agreement level. After the transcription, we carried out a contrastive phonological analysis of the production of the five children and, finally, an acoustic analysis of all the “substitutions”, based on six parameters. We discovered the existence of covert contrasts in the productions auditorily regarded as homophones by the evaluators, representing a total of 54% of total substitutions identified through an impressionistic approach by the evaluators. Children with phonological disorders are seen to rely on secondary acoustic cues in an attempt to distinguish fricative phonemes. The data obtained in this study allow us to reflect on the importance of considering the phonetic detail within the phonological models.O presente trabalho versa sobre a presença de contrastes encobertos na fala de crianças com transtorno fonológico. A hipótese perseguida é a de que as crianças com transtorno fonológico se ancoram em pistas acústicas secundárias na tentativa de estabelecer contrastes fônicos da língua. Para tanto, foram utilizadas cinco gravações em áudio, advindas de cinco crianças entre 4 e 5 anos com transtorno fonológico, que apresentavam as chamadas “substituições fônicas” envolvendo a classe de sons das fricativas. Os dados foram editados e analisados com o uso do software PRAAT. Foi realizada uma transcrição fonética da primeira repetição (R1) de cada criança, por três juízes, e considerada a concordância de 66%. A partir dessa transcrição, foi realizada a análise fonológica contrastiva acústica de todas as “substituições” envolvendo a classe de sons das fricativas, a partir de seis parâmetros. Verificou-se a existência de contrastes encobertos nas produções tidas como homófonas auditivamente, representando um total de 54% do total das “substituições” identificadas pelos juízes. As crianças com transtorno fonológico ancoram-se preferencialmente em pistas acústicas secundárias na tentativa de distinguir os fones fricativos. Os dados obtidos neste estudo permitem reflexão acerca da importância de se considerar o detalhe fonético no interior dos modelos fonológicos.Universidade Estadual Paulista, Departamento de Fonoaudiologia, Faculdade de Filosofia e Ciências de MaríliaUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Corrêa, Alessandra Pagliuso dos Santos [UNESP]Berti, Larissa [UNESP]2015-08-26T19:19:02Z2015-08-26T19:19:02Z2015-06-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article363-384application/pdfapplication/pdfhttp://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-57942015000200363&lng=pt&nrm=iso&tlng=enAlfa : Revista de Linguística (São José do Rio Preto), v. 59, n. 2, p. 363-384, 2015.1981-5794http://hdl.handle.net/11449/12728910.1590/1981-5794-1504-6S1981-57942015000200363S1981-57942015000200363-en.pdfS1981-57942015000200363-pt.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporAlfa : Revista de Linguística (São José do Rio Preto)info:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-11T06:26:30Zoai:repositorio.unesp.br:11449/127289Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-01-11T06:26:30Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Estabelecimento do contraste entre as fricativas por crianças com transtorno fonológico: manipulação de pistas acústicas
The establishment of phonological contrast between fricatives by children with phonological disorder: manipulation of acoustic cues
title Estabelecimento do contraste entre as fricativas por crianças com transtorno fonológico: manipulação de pistas acústicas
spellingShingle Estabelecimento do contraste entre as fricativas por crianças com transtorno fonológico: manipulação de pistas acústicas
Corrêa, Alessandra Pagliuso dos Santos [UNESP]
Phonological acquisition
Phonetic
Phonological disorder
Acoustic analysis
Fricatives
Aquisição fonológica
Fonética
Análise acústica
Fricativas
Transtorno fonológico
title_short Estabelecimento do contraste entre as fricativas por crianças com transtorno fonológico: manipulação de pistas acústicas
title_full Estabelecimento do contraste entre as fricativas por crianças com transtorno fonológico: manipulação de pistas acústicas
title_fullStr Estabelecimento do contraste entre as fricativas por crianças com transtorno fonológico: manipulação de pistas acústicas
title_full_unstemmed Estabelecimento do contraste entre as fricativas por crianças com transtorno fonológico: manipulação de pistas acústicas
title_sort Estabelecimento do contraste entre as fricativas por crianças com transtorno fonológico: manipulação de pistas acústicas
author Corrêa, Alessandra Pagliuso dos Santos [UNESP]
author_facet Corrêa, Alessandra Pagliuso dos Santos [UNESP]
Berti, Larissa [UNESP]
author_role author
author2 Berti, Larissa [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Corrêa, Alessandra Pagliuso dos Santos [UNESP]
Berti, Larissa [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Phonological acquisition
Phonetic
Phonological disorder
Acoustic analysis
Fricatives
Aquisição fonológica
Fonética
Análise acústica
Fricativas
Transtorno fonológico
topic Phonological acquisition
Phonetic
Phonological disorder
Acoustic analysis
Fricatives
Aquisição fonológica
Fonética
Análise acústica
Fricativas
Transtorno fonológico
description The present study focuses on the presence of covert contrasts in the speech of children with a phonological disorder. The hypothesis is that children with phonological disorders manipulate secondary acoustic cues in an attempt to distinguish the phonological contrasts. We used five audio recordings of the speech of five children with speech disorders, between four and five years of age, who showed the so-called “phonic substitution” involving the sound group of the fricatives. The data were edited and analyzed using the software PRAAT. A phonetic transcription of the first repetition of each child was performed by three evaluators, reaching a 66% agreement level. After the transcription, we carried out a contrastive phonological analysis of the production of the five children and, finally, an acoustic analysis of all the “substitutions”, based on six parameters. We discovered the existence of covert contrasts in the productions auditorily regarded as homophones by the evaluators, representing a total of 54% of total substitutions identified through an impressionistic approach by the evaluators. Children with phonological disorders are seen to rely on secondary acoustic cues in an attempt to distinguish fricative phonemes. The data obtained in this study allow us to reflect on the importance of considering the phonetic detail within the phonological models.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-08-26T19:19:02Z
2015-08-26T19:19:02Z
2015-06-01
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-57942015000200363&lng=pt&nrm=iso&tlng=en
Alfa : Revista de Linguística (São José do Rio Preto), v. 59, n. 2, p. 363-384, 2015.
1981-5794
http://hdl.handle.net/11449/127289
10.1590/1981-5794-1504-6
S1981-57942015000200363
S1981-57942015000200363-en.pdf
S1981-57942015000200363-pt.pdf
url http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-57942015000200363&lng=pt&nrm=iso&tlng=en
http://hdl.handle.net/11449/127289
identifier_str_mv Alfa : Revista de Linguística (São José do Rio Preto), v. 59, n. 2, p. 363-384, 2015.
1981-5794
10.1590/1981-5794-1504-6
S1981-57942015000200363
S1981-57942015000200363-en.pdf
S1981-57942015000200363-pt.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Alfa : Revista de Linguística (São José do Rio Preto)
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 363-384
application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803650226633834496