Ensino Fundamental de nove anos: articulações necessárias com a Educação Infantil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Elieuza Aparecida de [UNESP]
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Valiengo, Amanda [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932012000100004&lng=es&nrm=iso
http://hdl.handle.net/11449/114914
Resumo: This article leads to reflect on the analysis of contexts of early Childhood Education and Elementary School concerning the space for playtime in the educational routine with groups of children between five and six years old. There was a reflection on official documents about the extension of Elementary School and the presuppositions from the Cultural- -Historical Theory. Actions related to bibliographical research, questionnaire application, photographic and written documentation of playful practices observation, collective meetings with teachers and construction of a toy library have been taken. Specifically on the studied aspect, the make-believe play is the main child activity and may be considered as a mediator from the learning and from the humanization possibilities until about six years old. With this understanding, this issue deserves attention from the government (expressed in public policies), from the teachers and from the school staff in order to offer better conditions of success on the full formation during childhood.
id UNSP_178c8017fce1988bb50c3cdce3b924fa
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/114914
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Ensino Fundamental de nove anos: articulações necessárias com a Educação InfantilNine-year elementary school: needed articulations to early childhood educationBrincadeiraeducação infantilensino fundamental de nove anosFormação Inicial de ProfessoresFormação Continuada de ProfessoresThis article leads to reflect on the analysis of contexts of early Childhood Education and Elementary School concerning the space for playtime in the educational routine with groups of children between five and six years old. There was a reflection on official documents about the extension of Elementary School and the presuppositions from the Cultural- -Historical Theory. Actions related to bibliographical research, questionnaire application, photographic and written documentation of playful practices observation, collective meetings with teachers and construction of a toy library have been taken. Specifically on the studied aspect, the make-believe play is the main child activity and may be considered as a mediator from the learning and from the humanization possibilities until about six years old. With this understanding, this issue deserves attention from the government (expressed in public policies), from the teachers and from the school staff in order to offer better conditions of success on the full formation during childhood.Este artigo leva a refletir sobre as análises de contextos da Educação Infantil e do Ensino Fundamental referentes ao lugar da brincadeira na rotina educacional com turmas de crianças de cinco a seis anos. Refletiu- -se acerca de documentos oficiais sobre a ampliação do Ensino Fundamental e os pressupostos da Teoria Histórico-Cultural. Foram realizadas ações relativas à consulta bibliográfica; aplicação de questionário; ao registro fotográfico e escrito de observações de práticas lúdicas; aos encontros coletivos com professoras e à construção de uma brinquedoteca. Especificamente sobre o aspecto estudado, a brincadeira de faz de conta é a atividade principal da criança e pode ser considerada como mediadora dos aprendizados e possibilidades de humanização até aproximadamente seis anos. Com este entendimento, este assunto merece atenção do governo (expressa nas políticas públicas), dos professores e da equipe escolar, para oferecer melhores condições de êxito para a formação plena na infância.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Rua Hygino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Rua Hygino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Lima, Elieuza Aparecida de [UNESP]Valiengo, Amanda [UNESP]2015-02-24T13:57:35Z2015-02-24T13:57:35Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article33-41application/pdfhttp://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932012000100004&lng=es&nrm=isoRevista de Educação PUC-Campinas, v. 17, n. 1, p. 33-41, 2012.1519-3993http://hdl.handle.net/11449/114914ISSN1519-3993-2012-17-01-33-41.pdf5702962982414366Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista de Educação PUC-Campinasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-08T19:47:42Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114914Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-08T19:47:42Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Ensino Fundamental de nove anos: articulações necessárias com a Educação Infantil
Nine-year elementary school: needed articulations to early childhood education
title Ensino Fundamental de nove anos: articulações necessárias com a Educação Infantil
spellingShingle Ensino Fundamental de nove anos: articulações necessárias com a Educação Infantil
Lima, Elieuza Aparecida de [UNESP]
Brincadeira
educação infantil
ensino fundamental de nove anos
Formação Inicial de Professores
Formação Continuada de Professores
title_short Ensino Fundamental de nove anos: articulações necessárias com a Educação Infantil
title_full Ensino Fundamental de nove anos: articulações necessárias com a Educação Infantil
title_fullStr Ensino Fundamental de nove anos: articulações necessárias com a Educação Infantil
title_full_unstemmed Ensino Fundamental de nove anos: articulações necessárias com a Educação Infantil
title_sort Ensino Fundamental de nove anos: articulações necessárias com a Educação Infantil
author Lima, Elieuza Aparecida de [UNESP]
author_facet Lima, Elieuza Aparecida de [UNESP]
Valiengo, Amanda [UNESP]
author_role author
author2 Valiengo, Amanda [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Elieuza Aparecida de [UNESP]
Valiengo, Amanda [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Brincadeira
educação infantil
ensino fundamental de nove anos
Formação Inicial de Professores
Formação Continuada de Professores
topic Brincadeira
educação infantil
ensino fundamental de nove anos
Formação Inicial de Professores
Formação Continuada de Professores
description This article leads to reflect on the analysis of contexts of early Childhood Education and Elementary School concerning the space for playtime in the educational routine with groups of children between five and six years old. There was a reflection on official documents about the extension of Elementary School and the presuppositions from the Cultural- -Historical Theory. Actions related to bibliographical research, questionnaire application, photographic and written documentation of playful practices observation, collective meetings with teachers and construction of a toy library have been taken. Specifically on the studied aspect, the make-believe play is the main child activity and may be considered as a mediator from the learning and from the humanization possibilities until about six years old. With this understanding, this issue deserves attention from the government (expressed in public policies), from the teachers and from the school staff in order to offer better conditions of success on the full formation during childhood.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2015-02-24T13:57:35Z
2015-02-24T13:57:35Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932012000100004&lng=es&nrm=iso
Revista de Educação PUC-Campinas, v. 17, n. 1, p. 33-41, 2012.
1519-3993
http://hdl.handle.net/11449/114914
ISSN1519-3993-2012-17-01-33-41.pdf
5702962982414366
url http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932012000100004&lng=es&nrm=iso
http://hdl.handle.net/11449/114914
identifier_str_mv Revista de Educação PUC-Campinas, v. 17, n. 1, p. 33-41, 2012.
1519-3993
ISSN1519-3993-2012-17-01-33-41.pdf
5702962982414366
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista de Educação PUC-Campinas
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 33-41
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128156247261184