O encontro de duas ficções: alteridades trocadas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/108926 |
Resumo: | The aim of this study is to investigate creating and staging processes in contemporary theater. Accordingly, two case studies are addressed and analyzed: the Hiato Theater Company with their named Fiction Project and a enterprise undertaken by the author at the Center for Research and Experimentation of Scenic Actor (CEPECA), USP, titled Experimento Pas de Deux. These two studies are apart at their beginnings and a piece of one passed to compose the scene of another, causing thereby an interweaving of research. Among all the aspects and characteristics were significant in relation to the aforementioned creations and serve as a basis for analysis: actors and actresses who perceive of themselves, the double, the transition between the character and the non character, and, finally, the meta-language and theatricality, one strip of expedients of the scene. The study here developed seeks support in various researchers whose theoretical works suggest a possible way of approach and analysis to the data collected and the findings crises. Among these researchers are Sarrazac Jean-Pierre (2012), Patrice Pavis (2008), Hans-Thies Lehman (2010), and others of which this study cited passages that may elucidate relevant points |
id |
UNSP_185690519ff212743d91ecfd8eda2163 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/108926 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
O encontro de duas ficções: alteridades trocadasTeatroTeatro brasileiroTeatro (Literatura) - TécnicaMetalinguagemFicçãoRepresentação teatralTheaterThe aim of this study is to investigate creating and staging processes in contemporary theater. Accordingly, two case studies are addressed and analyzed: the Hiato Theater Company with their named Fiction Project and a enterprise undertaken by the author at the Center for Research and Experimentation of Scenic Actor (CEPECA), USP, titled Experimento Pas de Deux. These two studies are apart at their beginnings and a piece of one passed to compose the scene of another, causing thereby an interweaving of research. Among all the aspects and characteristics were significant in relation to the aforementioned creations and serve as a basis for analysis: actors and actresses who perceive of themselves, the double, the transition between the character and the non character, and, finally, the meta-language and theatricality, one strip of expedients of the scene. The study here developed seeks support in various researchers whose theoretical works suggest a possible way of approach and analysis to the data collected and the findings crises. Among these researchers are Sarrazac Jean-Pierre (2012), Patrice Pavis (2008), Hans-Thies Lehman (2010), and others of which this study cited passages that may elucidate relevant pointsO objetivo deste trabalho foi investigar os processos de criação e encenação no teatro contemporâneo. Nesse sentido, dois estudos de caso foram evocados e analisados: a Companhia Hiato, com seu Projeto Ficção e o projeto realizado por mim dentro do Centro de Pesquisa e Experimentação Cênica do Ator (CEPECA), na USP, intitulado Experimento Pas de Deux. Os dois estudos, durante a realização dessa dissertação, se encontraram e parte de um passou a compor a cena do outro, provocando, desse modo, – na perspectiva em que participei dos dois - um imbricamento entre as pesquisas. Dentre todos os aspectos e características significativas no tocante às citadas criações, serviram de base para a análise: os atores e as atrizes, que se percebem narradores de si mesmos; o duplo, a transição entre a personagem e a não personagem; e, por fim, a metalinguagem e a teatralidade, um desnudamento dos expedientes constituintes da cena. O estudo aqui desenvolvido buscou respaldo em diversos pesquisadores cujas obras teóricas, sugeriram um caminho possível de abordagem e análise para os dados levantados e as crises descobertas. Entre esses pesquisadores estão, Jean-Pierre Sarrazac (2012), Patrice Pavis (2008), Hans-Thies Lehman (2010), entre outros, dos quais esse estudo citou passagens que puderam elucidar pontos importantesUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Mate, Alexandre Luiz [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Filócomo, Milena Moreira [UNESP]2014-08-27T14:36:47Z2014-08-27T14:36:47Z2013-06-26info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis122 f.: il.application/pdfFILÓCOMO, Milena Moreira. O encontro de duas ficções: alteridades trocadas. 2013. 122 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Artes, 2013.http://hdl.handle.net/11449/108926000778121000778121.pdf33004013063P46366706439459055Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-10-04T19:13:01Zoai:repositorio.unesp.br:11449/108926Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestrepositoriounesp@unesp.bropendoar:29462024-10-04T19:13:01Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O encontro de duas ficções: alteridades trocadas |
title |
O encontro de duas ficções: alteridades trocadas |
spellingShingle |
O encontro de duas ficções: alteridades trocadas Filócomo, Milena Moreira [UNESP] Teatro Teatro brasileiro Teatro (Literatura) - Técnica Metalinguagem Ficção Representação teatral Theater |
title_short |
O encontro de duas ficções: alteridades trocadas |
title_full |
O encontro de duas ficções: alteridades trocadas |
title_fullStr |
O encontro de duas ficções: alteridades trocadas |
title_full_unstemmed |
O encontro de duas ficções: alteridades trocadas |
title_sort |
O encontro de duas ficções: alteridades trocadas |
author |
Filócomo, Milena Moreira [UNESP] |
author_facet |
Filócomo, Milena Moreira [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Mate, Alexandre Luiz [UNESP] Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Filócomo, Milena Moreira [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teatro Teatro brasileiro Teatro (Literatura) - Técnica Metalinguagem Ficção Representação teatral Theater |
topic |
Teatro Teatro brasileiro Teatro (Literatura) - Técnica Metalinguagem Ficção Representação teatral Theater |
description |
The aim of this study is to investigate creating and staging processes in contemporary theater. Accordingly, two case studies are addressed and analyzed: the Hiato Theater Company with their named Fiction Project and a enterprise undertaken by the author at the Center for Research and Experimentation of Scenic Actor (CEPECA), USP, titled Experimento Pas de Deux. These two studies are apart at their beginnings and a piece of one passed to compose the scene of another, causing thereby an interweaving of research. Among all the aspects and characteristics were significant in relation to the aforementioned creations and serve as a basis for analysis: actors and actresses who perceive of themselves, the double, the transition between the character and the non character, and, finally, the meta-language and theatricality, one strip of expedients of the scene. The study here developed seeks support in various researchers whose theoretical works suggest a possible way of approach and analysis to the data collected and the findings crises. Among these researchers are Sarrazac Jean-Pierre (2012), Patrice Pavis (2008), Hans-Thies Lehman (2010), and others of which this study cited passages that may elucidate relevant points |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-06-26 2014-08-27T14:36:47Z 2014-08-27T14:36:47Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
FILÓCOMO, Milena Moreira. O encontro de duas ficções: alteridades trocadas. 2013. 122 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Artes, 2013. http://hdl.handle.net/11449/108926 000778121 000778121.pdf 33004013063P4 6366706439459055 |
identifier_str_mv |
FILÓCOMO, Milena Moreira. O encontro de duas ficções: alteridades trocadas. 2013. 122 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Artes, 2013. 000778121 000778121.pdf 33004013063P4 6366706439459055 |
url |
http://hdl.handle.net/11449/108926 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
122 f.: il. application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Aleph reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositoriounesp@unesp.br |
_version_ |
1813546451678003200 |