El uso de las redes sociales para posicionar un destino turístico: el caso de la ciudad de Guararema y sus visitantes del día

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Feitosa, Wilian Ramalho
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Tolentino, Daniela [UNESP], Pedroso, Michele, Gianocário, Gabriele
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.14210/rtva.v21n3.p398-422
http://hdl.handle.net/11449/212150
Resumo: Social networks have become an important tool for image formation and positioning of tourist destinations. The aim of this study is to understand the use of social networks for the positioning of a city using these means in the important segment of day visitors, i.e., those tourists who do not spend the night in the place visited. This is an exploratory and qualitative study, for which the municipality of Guararema, in São Paulo, Brazil, was chosen. Data triangulation was based on a) content analysis of 11 social network accounts, b) specialized journals, c) in-depth interviews with visitors; and d) content of the city's website and tourism master plan. As a result, it turned out that in this destination there is a clear positioning for day visitors interested in natural landscapes and cuisine. Placement is consistent with images that are viewed on networks. Social networks and the press together tend to generate visits, generating a cycle. As a suggestion for future studies, we propose to understand this phenomenon in the low or high season and expand studies on day-visitors, still little studied in the literature.
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spelling El uso de las redes sociales para posicionar un destino turístico: el caso de la ciudad de Guararema y sus visitantes del díaThe use of social networks to position a tourist destination: the case of the town of Guararema and its day visitorsO uso de redes sociais para posicionar um destino turístico: o caso da cidade de Guararema e seus visitantes do diasocial networkscity positioningday visitorsredes sociaisposicionamento de cidadesvisitantes-diaSocial networks have become an important tool for image formation and positioning of tourist destinations. The aim of this study is to understand the use of social networks for the positioning of a city using these means in the important segment of day visitors, i.e., those tourists who do not spend the night in the place visited. This is an exploratory and qualitative study, for which the municipality of Guararema, in São Paulo, Brazil, was chosen. Data triangulation was based on a) content analysis of 11 social network accounts, b) specialized journals, c) in-depth interviews with visitors; and d) content of the city's website and tourism master plan. As a result, it turned out that in this destination there is a clear positioning for day visitors interested in natural landscapes and cuisine. Placement is consistent with images that are viewed on networks. Social networks and the press together tend to generate visits, generating a cycle. As a suggestion for future studies, we propose to understand this phenomenon in the low or high season and expand studies on day-visitors, still little studied in the literature.Las redes sociales se han convertido en una importante herramienta de formación de imagen y para posicionar los destinos turísticos. El objetivo de este estudio es entender el uso de las redes sociales para el posicionamiento de un sitio por estos medios en los visitantes del día, es decir, aquellos que no pernoctan en el lugar visitado. Se trata de un estudio exploratorio y cualitativo, para el que se eligió la ciudad de Guararema, en São Paulo, Brasil, con triangulación de datos basada en a) el análisis del contenido de 11 cuentas de redes sociales, b) periódicos especializados, c) entrevistas en profundidad con visitantes, y d) contenido del websitio y el plan rector de turismo de la ciudad. Como resultado se ha descubierto que en este destino hay un posicionamiento claro para los visitantes del día, interesados en paisajes naturales y gastronomía. El posicionamiento es consistente con las imágenes que se ven en las redes. Las redes sociales y la prensa tienden a generar conjuntamente visitas, generando un ciclo. Como sugerencia para estudios futuros, proponemos la comprensión de este fenómeno en el período de temporada baja o alta.As redes sociais se tornaram uma ferramenta importante para a formação de imagens e para o posicionamento de destinos turísticos. O objetivo deste estudo é compreender o uso de redes sociais para o posicionamento de uma cidade por esses meios no importante segmento de visitantes do dia, ou seja, aqueles que não passam a noite no local visitado. Trata-se de um estudo exploratório e qualitativo, para o qual foi escolhido o município de Guararema, em São Paulo, Brasil, com triangulação de dados baseada em a) análise do conteúdo de 11 contas de redes sociais, b) periódicos especializados, c) entrevistas em profundidade com visitantes, e d) conteúdo do site e do plano diretor de turismo da cidade. Como resultado, descobriu-se que neste destino há um posicionamento claro para os visitantes do dia, interessados em paisagens naturais e gastronomia. O posicionamento é consistente com as imagens que são vistas nas redes. As redes sociais e a imprensa tendem a gerar visitas em conjunto, gerando um ciclo. Como sugestão para futuros estudos, propomos a compreensão desse fenômeno no período de baixa ou alta temporada e ampliar estudos sobre os visitantes-dia, ainda pouco estudados na literatura do tema.Instituto Federal de São PauloUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoCentro Universitário Álvares PenteadoUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoUniversidade do Vale do ItajaíInstituto Federal de São PauloUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Centro Universitário Álvares PenteadoFeitosa, Wilian RamalhoTolentino, Daniela [UNESP]Pedroso, MicheleGianocário, Gabriele2021-07-14T10:35:23Z2021-07-14T10:35:23Z2020-05-08info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article398-422application/pdfhttp://dx.doi.org/10.14210/rtva.v21n3.p398-422Turismo: Visão e Ação. 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