Análise do processo de ensino-aprendizagem de geografia para alunos autistas na APAE de Santa Cruz do Rio Pardo/SP

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araujo, Rodrigo Dias [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/156142
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2017-11-06/000890914.pdf
Resumo: The Geography teaching for autistic students is the theme of this reported work. Classified as one of The Pervasive Developmental Disorders (PDD), autism is characterized with a serious and global compromise in several area of development. Autistic individuals demonstrate strong difficulty regarding to social interaction, communication and imagination. Such compromises with disabilities have affected the learning process. It is estimated that the occurrence is one in each 88 births, with incidence of 4.3 in males for each female; becoming one of the most common disorders at the present time. Considering such data, the aim of this work is to identify teaching methodology implemented on autistic students in a special education institution and to analyze the aspects and themes of Geography existent on the teaching-learning process. Thusly, interviews were conducted with professionals and fieldwork in a special education school located in the state of São Paulo. At this school that attends 11 students around 5-16 years with autism, in two groups, has been noticed the practice of the TEACCH program and the concrete approach on themes of geography on the teaching-learning process
id UNSP_18d4f90ead69939fea37e6ce033e8294
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/156142
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Análise do processo de ensino-aprendizagem de geografia para alunos autistas na APAE de Santa Cruz do Rio Pardo/SPGeografia - Estudo e ensino - Santa Cruz do Rio Pardo (SP)AprendizagemAutismoThe Geography teaching for autistic students is the theme of this reported work. Classified as one of The Pervasive Developmental Disorders (PDD), autism is characterized with a serious and global compromise in several area of development. Autistic individuals demonstrate strong difficulty regarding to social interaction, communication and imagination. Such compromises with disabilities have affected the learning process. It is estimated that the occurrence is one in each 88 births, with incidence of 4.3 in males for each female; becoming one of the most common disorders at the present time. Considering such data, the aim of this work is to identify teaching methodology implemented on autistic students in a special education institution and to analyze the aspects and themes of Geography existent on the teaching-learning process. Thusly, interviews were conducted with professionals and fieldwork in a special education school located in the state of São Paulo. At this school that attends 11 students around 5-16 years with autism, in two groups, has been noticed the practice of the TEACCH program and the concrete approach on themes of geography on the teaching-learning processO referido trabalho tem como tema o ensino de Geografia para alunos autistas. Classificado como um dos Transtornos Globais do Desenvolvimento (TGD), o autismo é caracterizado por um comprometimento grave e global em diversas áreas do desenvolvimento. Os indivíduos autistas apresentam grandes dificuldades referentes à interação social, a comunicação e imaginação. Tais comprometimentos com incapacidades afetam diretamente seu processo de aprendizagem. Estima-se que a prevalência seja um em cada 88 nascimentos, sendo a incidência de 4,3 nos indivíduos do sexo masculino para cada um do sexo feminino; tornando se um dos transtornos do desenvolvimento mais comuns nos dias atuais. Considerando tais dados, este trabalho teve como objetivo identificar a metodologia de ensino utilizada com alunos autistas em uma instituição de educação especial e analisar os aspectos e temas da Geografia presentes no processo de ensino-aprendizagem. Desta forma, foram realizadas entrevistas com os profissionais e trabalho de campo em uma escola de educação especial, localizada no interior do estado de São Paulo. Constatou-se nesta escola que atende 11 alunos autistas com faixa etária entre 5 a 16 anos em duas turmas, a utilização do programa de ensino TEACCH e a abordagem concreta de temas da Geografia em seu processo de ensino-aprendizagemUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Sena, Carla Cristina Reinaldo Gimenes de [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Araujo, Rodrigo Dias [UNESP]2018-09-19T17:26:02Z2018-09-19T17:26:02Z2014-12-03info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis57 f.application/pdfARAUJO, Rodrigo Dias. Análise do processo de ensino-aprendizagem de geografia para alunos autistas na APAE de Santa Cruz do Rio Pardo/SP. 2014. 57 f. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Geografia) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Câmpus Experimental de Ourinhos, 2014.http://hdl.handle.net/11449/156142000890914http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2017-11-06/000890914.pdfAlephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-26T20:26:32Zoai:repositorio.unesp.br:11449/156142Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-06-26T20:26:32Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Análise do processo de ensino-aprendizagem de geografia para alunos autistas na APAE de Santa Cruz do Rio Pardo/SP
title Análise do processo de ensino-aprendizagem de geografia para alunos autistas na APAE de Santa Cruz do Rio Pardo/SP
spellingShingle Análise do processo de ensino-aprendizagem de geografia para alunos autistas na APAE de Santa Cruz do Rio Pardo/SP
Araujo, Rodrigo Dias [UNESP]
Geografia - Estudo e ensino - Santa Cruz do Rio Pardo (SP)
Aprendizagem
Autismo
title_short Análise do processo de ensino-aprendizagem de geografia para alunos autistas na APAE de Santa Cruz do Rio Pardo/SP
title_full Análise do processo de ensino-aprendizagem de geografia para alunos autistas na APAE de Santa Cruz do Rio Pardo/SP
title_fullStr Análise do processo de ensino-aprendizagem de geografia para alunos autistas na APAE de Santa Cruz do Rio Pardo/SP
title_full_unstemmed Análise do processo de ensino-aprendizagem de geografia para alunos autistas na APAE de Santa Cruz do Rio Pardo/SP
title_sort Análise do processo de ensino-aprendizagem de geografia para alunos autistas na APAE de Santa Cruz do Rio Pardo/SP
author Araujo, Rodrigo Dias [UNESP]
author_facet Araujo, Rodrigo Dias [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Sena, Carla Cristina Reinaldo Gimenes de [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Araujo, Rodrigo Dias [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Geografia - Estudo e ensino - Santa Cruz do Rio Pardo (SP)
Aprendizagem
Autismo
topic Geografia - Estudo e ensino - Santa Cruz do Rio Pardo (SP)
Aprendizagem
Autismo
description The Geography teaching for autistic students is the theme of this reported work. Classified as one of The Pervasive Developmental Disorders (PDD), autism is characterized with a serious and global compromise in several area of development. Autistic individuals demonstrate strong difficulty regarding to social interaction, communication and imagination. Such compromises with disabilities have affected the learning process. It is estimated that the occurrence is one in each 88 births, with incidence of 4.3 in males for each female; becoming one of the most common disorders at the present time. Considering such data, the aim of this work is to identify teaching methodology implemented on autistic students in a special education institution and to analyze the aspects and themes of Geography existent on the teaching-learning process. Thusly, interviews were conducted with professionals and fieldwork in a special education school located in the state of São Paulo. At this school that attends 11 students around 5-16 years with autism, in two groups, has been noticed the practice of the TEACCH program and the concrete approach on themes of geography on the teaching-learning process
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-12-03
2018-09-19T17:26:02Z
2018-09-19T17:26:02Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv ARAUJO, Rodrigo Dias. Análise do processo de ensino-aprendizagem de geografia para alunos autistas na APAE de Santa Cruz do Rio Pardo/SP. 2014. 57 f. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Geografia) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Câmpus Experimental de Ourinhos, 2014.
http://hdl.handle.net/11449/156142
000890914
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2017-11-06/000890914.pdf
identifier_str_mv ARAUJO, Rodrigo Dias. Análise do processo de ensino-aprendizagem de geografia para alunos autistas na APAE de Santa Cruz do Rio Pardo/SP. 2014. 57 f. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Geografia) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Câmpus Experimental de Ourinhos, 2014.
000890914
url http://hdl.handle.net/11449/156142
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2017-11-06/000890914.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 57 f.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803649719713398784