Travestis, escolas e processos de subjetivação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Peres, Wiliam Siqueira [UNESP]
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://instrumento.ufjf.emnuvens.com.br/revistainstrumento/article/view/935
http://hdl.handle.net/11449/126817
Resumo: In this paper, we analyze transvestites’ reports regarding their experiences at schools. It is a cartography that focuses on negative and positive aspects which call to consideration difficulties from the operators of the education in dealing with this population. Such cartography clarifies the urgent need for opening to a broaden debate to increase the educational actions in the perspective of the protection of the Sexual and Human Rights with strategies of inclusion and defense of citizenship. In spite of the transvestites’ difficulties in enduring and concluding their studies, it is possible to locate some schools in which the transvestites can be welcomed and respected in consideration to their personal choices. Thus, it clarifies the lines that composes their subjectivation processes.
id UNSP_19b530ccf5b21059de99b768667a28c5
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/126817
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Travestis, escolas e processos de subjetivaçãoTransvestites, educational system and subjectivation processesTransvestitesSchoolsStigmaSubjectivation processesTravestisEscolasEstigmasProcessos de SubjetivaçãoIn this paper, we analyze transvestites’ reports regarding their experiences at schools. It is a cartography that focuses on negative and positive aspects which call to consideration difficulties from the operators of the education in dealing with this population. Such cartography clarifies the urgent need for opening to a broaden debate to increase the educational actions in the perspective of the protection of the Sexual and Human Rights with strategies of inclusion and defense of citizenship. In spite of the transvestites’ difficulties in enduring and concluding their studies, it is possible to locate some schools in which the transvestites can be welcomed and respected in consideration to their personal choices. Thus, it clarifies the lines that composes their subjectivation processes.Neste artigo colocamos em análise relatos de travestis a respeito de suas experiências com o sistema de ensino brasileiro. Trata-se de uma cartografia que coloca em questão aspectos negativos e positivos que denunciam dificuldades por parte dos operadores da educação no trato com essa população, o que clarifica a urgente necessidade de abertura de um debate maior que amplie as ações educativas em uma perspectiva da defesa dos direitos sexuais e humanos, estratégias de inclusão e defesa da cidadania. Apesar das dificuldades das travestis em permanecer e concluir seus estudos, é possível localizar alguns operadores da educação e suas escolas em que as mesmas possam se sentir acolhidas e respeitadas diante de suas escolhas pessoais, clarificando sobre as linhas que compõe os processos de subjetivação.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia Clínica, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Av. Dom Antonio, 2100, Parque Universitário, CEP 19800-000, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia Clínica, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Av. Dom Antonio, 2100, Parque Universitário, CEP 19800-000, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Peres, Wiliam Siqueira [UNESP]2015-08-21T17:53:14Z2015-08-21T17:53:14Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article57-66http://instrumento.ufjf.emnuvens.com.br/revistainstrumento/article/view/935Instrumento, v. 12, n. 2, p. 57-66, 2010.1516-6368http://hdl.handle.net/11449/1268178322448212544045Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporInstrumentoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-14T15:11:11Zoai:repositorio.unesp.br:11449/126817Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-06-14T15:11:11Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Travestis, escolas e processos de subjetivação
Transvestites, educational system and subjectivation processes
title Travestis, escolas e processos de subjetivação
spellingShingle Travestis, escolas e processos de subjetivação
Peres, Wiliam Siqueira [UNESP]
Transvestites
Schools
Stigma
Subjectivation processes
Travestis
Escolas
Estigmas
Processos de Subjetivação
title_short Travestis, escolas e processos de subjetivação
title_full Travestis, escolas e processos de subjetivação
title_fullStr Travestis, escolas e processos de subjetivação
title_full_unstemmed Travestis, escolas e processos de subjetivação
title_sort Travestis, escolas e processos de subjetivação
author Peres, Wiliam Siqueira [UNESP]
author_facet Peres, Wiliam Siqueira [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Peres, Wiliam Siqueira [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Transvestites
Schools
Stigma
Subjectivation processes
Travestis
Escolas
Estigmas
Processos de Subjetivação
topic Transvestites
Schools
Stigma
Subjectivation processes
Travestis
Escolas
Estigmas
Processos de Subjetivação
description In this paper, we analyze transvestites’ reports regarding their experiences at schools. It is a cartography that focuses on negative and positive aspects which call to consideration difficulties from the operators of the education in dealing with this population. Such cartography clarifies the urgent need for opening to a broaden debate to increase the educational actions in the perspective of the protection of the Sexual and Human Rights with strategies of inclusion and defense of citizenship. In spite of the transvestites’ difficulties in enduring and concluding their studies, it is possible to locate some schools in which the transvestites can be welcomed and respected in consideration to their personal choices. Thus, it clarifies the lines that composes their subjectivation processes.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010
2015-08-21T17:53:14Z
2015-08-21T17:53:14Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://instrumento.ufjf.emnuvens.com.br/revistainstrumento/article/view/935
Instrumento, v. 12, n. 2, p. 57-66, 2010.
1516-6368
http://hdl.handle.net/11449/126817
8322448212544045
url http://instrumento.ufjf.emnuvens.com.br/revistainstrumento/article/view/935
http://hdl.handle.net/11449/126817
identifier_str_mv Instrumento, v. 12, n. 2, p. 57-66, 2010.
1516-6368
8322448212544045
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Instrumento
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 57-66
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803045520171597824