CONCURSO PÚBLICO PARA DIRETOR NA ESCOLA ESTADUAL PAULISTA: EXPECTATIVAS DOS ÓRGÃOS CENTRAIS DO ENSINO E CONCEPÇÕES DE DIRETORES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698132942 http://hdl.handle.net/11449/211371 |
Resumo: | From the analysis of notices and tests of public contests to fill the position of school principal performed in state schools of São Paulo State and from the conceptions of directors, this article seeks to identify the expectations of central bodies of education regarding the role of these professionals and the administrative thought that supposedly guided and/or directs the administration of public paulista schools. The study of the notices and tests allowed observing that the desired profile for the school principal has changed significantly over time under the influence of political, economic, social and educational aspects. The investigation of the conceptions of directors, in turn, seems to rekindle the need to build a specific theory for the school administrative activity. |
id |
UNSP_1a7f2098d1ce9073e05fd03b687c1f67 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/211371 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
CONCURSO PÚBLICO PARA DIRETOR NA ESCOLA ESTADUAL PAULISTA: EXPECTATIVAS DOS ÓRGÃOS CENTRAIS DO ENSINO E CONCEPÇÕES DE DIRETORESPUBLIC CONTEST FOR SCHOOL PRINCIPAL AT PAULISTA STATE SCHOOL:EXPECTATIONS OF THE TEACHING CENTRAL ORGANS AND CONCEPTIONS OFDIRECTORSSchool AdministrationSchool principalPublic contest.Administração EscolarDiretor de escolaConcurso público.From the analysis of notices and tests of public contests to fill the position of school principal performed in state schools of São Paulo State and from the conceptions of directors, this article seeks to identify the expectations of central bodies of education regarding the role of these professionals and the administrative thought that supposedly guided and/or directs the administration of public paulista schools. The study of the notices and tests allowed observing that the desired profile for the school principal has changed significantly over time under the influence of political, economic, social and educational aspects. The investigation of the conceptions of directors, in turn, seems to rekindle the need to build a specific theory for the school administrative activity.A partir da análise dos editais e das provas dos concursos públicos para provimento do cargo de diretor de escola realizados na rede estadual de ensino de São Paulo e das concepções de diretores, este artigo pretende identificar as expectativas dos órgãos centrais de ensino em relação à atuação desses profissionais e o pensamento administrativo que supostamente orientou e/ou orienta a administração das escolas públicas paulistas. O estudo dos editais e das provas permitiu observar que o perfil almejado para diretor de escola sofreu alterações significativas ao longo do tempo sob influência de aspectos políticos, econômicos, sociais e educacionais. A investigação das concepções dos diretores, por sua vez, parece reacender a necessidade de construção de uma teoria específica para a atividade administrativa escolar.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP)Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP)Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas GeraisUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Hojas, Viviani Fernanda [UNESP]2021-07-14T10:23:20Z2021-07-14T10:23:20Z2015info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article309-326application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/0102-4698132942Educação em Revista. Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 31, n. 2, p. 309-326, 2015.0102-4698http://hdl.handle.net/11449/21137110.1590/0102-4698132942S0102-46982015000200309S0102-46982015000200309.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducação em Revistainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-21T06:10:14Zoai:repositorio.unesp.br:11449/211371Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-11-21T06:10:14Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
CONCURSO PÚBLICO PARA DIRETOR NA ESCOLA ESTADUAL PAULISTA: EXPECTATIVAS DOS ÓRGÃOS CENTRAIS DO ENSINO E CONCEPÇÕES DE DIRETORES PUBLIC CONTEST FOR SCHOOL PRINCIPAL AT PAULISTA STATE SCHOOL:EXPECTATIONS OF THE TEACHING CENTRAL ORGANS AND CONCEPTIONS OFDIRECTORS |
title |
CONCURSO PÚBLICO PARA DIRETOR NA ESCOLA ESTADUAL PAULISTA: EXPECTATIVAS DOS ÓRGÃOS CENTRAIS DO ENSINO E CONCEPÇÕES DE DIRETORES |
spellingShingle |
CONCURSO PÚBLICO PARA DIRETOR NA ESCOLA ESTADUAL PAULISTA: EXPECTATIVAS DOS ÓRGÃOS CENTRAIS DO ENSINO E CONCEPÇÕES DE DIRETORES Hojas, Viviani Fernanda [UNESP] School Administration School principal Public contest. Administração Escolar Diretor de escola Concurso público. |
title_short |
CONCURSO PÚBLICO PARA DIRETOR NA ESCOLA ESTADUAL PAULISTA: EXPECTATIVAS DOS ÓRGÃOS CENTRAIS DO ENSINO E CONCEPÇÕES DE DIRETORES |
title_full |
CONCURSO PÚBLICO PARA DIRETOR NA ESCOLA ESTADUAL PAULISTA: EXPECTATIVAS DOS ÓRGÃOS CENTRAIS DO ENSINO E CONCEPÇÕES DE DIRETORES |
title_fullStr |
CONCURSO PÚBLICO PARA DIRETOR NA ESCOLA ESTADUAL PAULISTA: EXPECTATIVAS DOS ÓRGÃOS CENTRAIS DO ENSINO E CONCEPÇÕES DE DIRETORES |
title_full_unstemmed |
CONCURSO PÚBLICO PARA DIRETOR NA ESCOLA ESTADUAL PAULISTA: EXPECTATIVAS DOS ÓRGÃOS CENTRAIS DO ENSINO E CONCEPÇÕES DE DIRETORES |
title_sort |
CONCURSO PÚBLICO PARA DIRETOR NA ESCOLA ESTADUAL PAULISTA: EXPECTATIVAS DOS ÓRGÃOS CENTRAIS DO ENSINO E CONCEPÇÕES DE DIRETORES |
author |
Hojas, Viviani Fernanda [UNESP] |
author_facet |
Hojas, Viviani Fernanda [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Hojas, Viviani Fernanda [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
School Administration School principal Public contest. Administração Escolar Diretor de escola Concurso público. |
topic |
School Administration School principal Public contest. Administração Escolar Diretor de escola Concurso público. |
description |
From the analysis of notices and tests of public contests to fill the position of school principal performed in state schools of São Paulo State and from the conceptions of directors, this article seeks to identify the expectations of central bodies of education regarding the role of these professionals and the administrative thought that supposedly guided and/or directs the administration of public paulista schools. The study of the notices and tests allowed observing that the desired profile for the school principal has changed significantly over time under the influence of political, economic, social and educational aspects. The investigation of the conceptions of directors, in turn, seems to rekindle the need to build a specific theory for the school administrative activity. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015 2021-07-14T10:23:20Z 2021-07-14T10:23:20Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698132942 Educação em Revista. Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 31, n. 2, p. 309-326, 2015. 0102-4698 http://hdl.handle.net/11449/211371 10.1590/0102-4698132942 S0102-46982015000200309 S0102-46982015000200309.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698132942 http://hdl.handle.net/11449/211371 |
identifier_str_mv |
Educação em Revista. Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 31, n. 2, p. 309-326, 2015. 0102-4698 10.1590/0102-4698132942 S0102-46982015000200309 S0102-46982015000200309.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
309-326 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1803046588261597184 |