CONCURSO PÚBLICO PARA DIRETOR NA ESCOLA ESTADUAL PAULISTA: EXPECTATIVAS DOS ÓRGÃOS CENTRAIS DO ENSINO E CONCEPÇÕES DE DIRETORES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Hojas, Viviani Fernanda [UNESP]
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698132942
http://hdl.handle.net/11449/211371
Resumo: From the analysis of notices and tests of public contests to fill the position of school principal performed in state schools of São Paulo State and from the conceptions of directors, this article seeks to identify the expectations of central bodies of education regarding the role of these professionals and the administrative thought that supposedly guided and/or directs the administration of public paulista schools. The study of the notices and tests allowed observing that the desired profile for the school principal has changed significantly over time under the influence of political, economic, social and educational aspects. The investigation of the conceptions of directors, in turn, seems to rekindle the need to build a specific theory for the school administrative activity.
id UNSP_1a7f2098d1ce9073e05fd03b687c1f67
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/211371
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling CONCURSO PÚBLICO PARA DIRETOR NA ESCOLA ESTADUAL PAULISTA: EXPECTATIVAS DOS ÓRGÃOS CENTRAIS DO ENSINO E CONCEPÇÕES DE DIRETORESPUBLIC CONTEST FOR SCHOOL PRINCIPAL AT PAULISTA STATE SCHOOL:EXPECTATIONS OF THE TEACHING CENTRAL ORGANS AND CONCEPTIONS OFDIRECTORSSchool AdministrationSchool principalPublic contest.Administração EscolarDiretor de escolaConcurso público.From the analysis of notices and tests of public contests to fill the position of school principal performed in state schools of São Paulo State and from the conceptions of directors, this article seeks to identify the expectations of central bodies of education regarding the role of these professionals and the administrative thought that supposedly guided and/or directs the administration of public paulista schools. The study of the notices and tests allowed observing that the desired profile for the school principal has changed significantly over time under the influence of political, economic, social and educational aspects. The investigation of the conceptions of directors, in turn, seems to rekindle the need to build a specific theory for the school administrative activity.A partir da análise dos editais e das provas dos concursos públicos para provimento do cargo de diretor de escola realizados na rede estadual de ensino de São Paulo e das concepções de diretores, este artigo pretende identificar as expectativas dos órgãos centrais de ensino em relação à atuação desses profissionais e o pensamento administrativo que supostamente orientou e/ou orienta a administração das escolas públicas paulistas. O estudo dos editais e das provas permitiu observar que o perfil almejado para diretor de escola sofreu alterações significativas ao longo do tempo sob influência de aspectos políticos, econômicos, sociais e educacionais. A investigação das concepções dos diretores, por sua vez, parece reacender a necessidade de construção de uma teoria específica para a atividade administrativa escolar.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP)Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP)Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas GeraisUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Hojas, Viviani Fernanda [UNESP]2021-07-14T10:23:20Z2021-07-14T10:23:20Z2015info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article309-326application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/0102-4698132942Educação em Revista. Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 31, n. 2, p. 309-326, 2015.0102-4698http://hdl.handle.net/11449/21137110.1590/0102-4698132942S0102-46982015000200309S0102-46982015000200309.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducação em Revistainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-21T06:10:14Zoai:repositorio.unesp.br:11449/211371Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-11-21T06:10:14Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv CONCURSO PÚBLICO PARA DIRETOR NA ESCOLA ESTADUAL PAULISTA: EXPECTATIVAS DOS ÓRGÃOS CENTRAIS DO ENSINO E CONCEPÇÕES DE DIRETORES
PUBLIC CONTEST FOR SCHOOL PRINCIPAL AT PAULISTA STATE SCHOOL:EXPECTATIONS OF THE TEACHING CENTRAL ORGANS AND CONCEPTIONS OFDIRECTORS
title CONCURSO PÚBLICO PARA DIRETOR NA ESCOLA ESTADUAL PAULISTA: EXPECTATIVAS DOS ÓRGÃOS CENTRAIS DO ENSINO E CONCEPÇÕES DE DIRETORES
spellingShingle CONCURSO PÚBLICO PARA DIRETOR NA ESCOLA ESTADUAL PAULISTA: EXPECTATIVAS DOS ÓRGÃOS CENTRAIS DO ENSINO E CONCEPÇÕES DE DIRETORES
Hojas, Viviani Fernanda [UNESP]
School Administration
School principal
Public contest.
Administração Escolar
Diretor de escola
Concurso público.
title_short CONCURSO PÚBLICO PARA DIRETOR NA ESCOLA ESTADUAL PAULISTA: EXPECTATIVAS DOS ÓRGÃOS CENTRAIS DO ENSINO E CONCEPÇÕES DE DIRETORES
title_full CONCURSO PÚBLICO PARA DIRETOR NA ESCOLA ESTADUAL PAULISTA: EXPECTATIVAS DOS ÓRGÃOS CENTRAIS DO ENSINO E CONCEPÇÕES DE DIRETORES
title_fullStr CONCURSO PÚBLICO PARA DIRETOR NA ESCOLA ESTADUAL PAULISTA: EXPECTATIVAS DOS ÓRGÃOS CENTRAIS DO ENSINO E CONCEPÇÕES DE DIRETORES
title_full_unstemmed CONCURSO PÚBLICO PARA DIRETOR NA ESCOLA ESTADUAL PAULISTA: EXPECTATIVAS DOS ÓRGÃOS CENTRAIS DO ENSINO E CONCEPÇÕES DE DIRETORES
title_sort CONCURSO PÚBLICO PARA DIRETOR NA ESCOLA ESTADUAL PAULISTA: EXPECTATIVAS DOS ÓRGÃOS CENTRAIS DO ENSINO E CONCEPÇÕES DE DIRETORES
author Hojas, Viviani Fernanda [UNESP]
author_facet Hojas, Viviani Fernanda [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Hojas, Viviani Fernanda [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv School Administration
School principal
Public contest.
Administração Escolar
Diretor de escola
Concurso público.
topic School Administration
School principal
Public contest.
Administração Escolar
Diretor de escola
Concurso público.
description From the analysis of notices and tests of public contests to fill the position of school principal performed in state schools of São Paulo State and from the conceptions of directors, this article seeks to identify the expectations of central bodies of education regarding the role of these professionals and the administrative thought that supposedly guided and/or directs the administration of public paulista schools. The study of the notices and tests allowed observing that the desired profile for the school principal has changed significantly over time under the influence of political, economic, social and educational aspects. The investigation of the conceptions of directors, in turn, seems to rekindle the need to build a specific theory for the school administrative activity.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015
2021-07-14T10:23:20Z
2021-07-14T10:23:20Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698132942
Educação em Revista. Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 31, n. 2, p. 309-326, 2015.
0102-4698
http://hdl.handle.net/11449/211371
10.1590/0102-4698132942
S0102-46982015000200309
S0102-46982015000200309.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698132942
http://hdl.handle.net/11449/211371
identifier_str_mv Educação em Revista. Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 31, n. 2, p. 309-326, 2015.
0102-4698
10.1590/0102-4698132942
S0102-46982015000200309
S0102-46982015000200309.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 309-326
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803046588261597184