O uso de seriados televisivos no ensino de alemão: aspectos linguísticos, socioculturais, ideológicos e político-sociais em Deutschland 83

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marques, Lívia Dos Santos
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Rozenfeld, Cibele Cecílio De Faria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.11606/1982-8837213365
http://hdl.handle.net/11449/157980
Resumo: Abstract Television series have been standing out as a currently popular option of recreation for people of different ages, and especially among students. Faced with this situation, this study aims to approach the advantages of the usage of such material for the teaching of German language’s linguistic, ideological, social-political and sociocultural aspects. The following article is a fragment of a research that is still being developed, and in it we will highlight the Deutschland 83 series. The importance of using authentic materials to teach language, and the necessity of teaching techniques that focus on the culture behind such language will be emphasized. Finally, the study concludes that serialized television shows are a material with a great potential to be explored, for it allows the student to get closer to German language and culture, at the same time that provides the student with material to cause him to reflect about his own reality.
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spelling O uso de seriados televisivos no ensino de alemão: aspectos linguísticos, socioculturais, ideológicos e político-sociais em Deutschland 83The usage of television series in german language teaching: linguistic, sociocultural, ideological and social-political aspects in Deutschland 83German language teachingsocioculturallinguisticideological and social-political aspectsseries’ usage in the classroomDeutschland 83Ensino de língua alemãaspectos socioculturaislinguísticosideológicos e político-sociaisuso de seriados em sala de aulaDeuschland 83Abstract Television series have been standing out as a currently popular option of recreation for people of different ages, and especially among students. Faced with this situation, this study aims to approach the advantages of the usage of such material for the teaching of German language’s linguistic, ideological, social-political and sociocultural aspects. The following article is a fragment of a research that is still being developed, and in it we will highlight the Deutschland 83 series. The importance of using authentic materials to teach language, and the necessity of teaching techniques that focus on the culture behind such language will be emphasized. Finally, the study concludes that serialized television shows are a material with a great potential to be explored, for it allows the student to get closer to German language and culture, at the same time that provides the student with material to cause him to reflect about his own reality.Resumo Os seriados televisivos vêm se destacando como opção de lazer bastante recorrente entre pessoas de diferentes faixas etárias, em especial, dentre estudantes. Diante disso, este trabalho tem como objetivo abordar as vantagens do uso de tal material para o ensino de aspectos linguísticos, político-sociais, ideológicos e socioculturais de língua alemã. Trata-se do recorte de uma pesquisa que se encontra ainda em desenvolvimento, no qual destacaremos o seriado Deutschland 83. Ressaltaremos a importância do uso de materiais autênticos para o ensino de línguas e a necessidade do ensino com foco em aspectos da cultura estrangeira. Concluímos que o seriado Deutschland 83 é um material com potencial a ser explorado, permitindo que o aprendiz se aproxime da cultura e língua alemã, ao mesmo tempo em que proporciona ao aluno material para gerar uma reflexão sobre sua própria realidade.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho Departamento de Letras ModernasUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho Departamento de Letras ModernasUniversidade de São Paulo/Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas/Programa de Pós-Graduação em Língua e Literatura AlemãUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Marques, Lívia Dos SantosRozenfeld, Cibele Cecílio De Faria2018-11-12T17:27:49Z2018-11-12T17:27:49Z2018-04-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article64-86application/pdfhttp://dx.doi.org/10.11606/1982-8837213365Pandaemonium Germanicum. Universidade de São Paulo/Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas/Programa de Pós-Graduação em Língua e Literatura Alemã, v. 21, n. 33, p. 64-86, 2018.1982-8837http://hdl.handle.net/11449/15798010.11606/1982-8837213365S1982-88372018000100064S1982-88372018000100064.pdf09432230458710600000-0001-8915-9541SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPandaemonium Germanicuminfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-14T06:10:13Zoai:repositorio.unesp.br:11449/157980Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T17:38:19.187673Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
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