Manifestações agressivas na educação infantil: um estudo com base na teoria winnicottiana

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Manfré, Viviane Barrozo [UNESP]
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/203581
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2019-08-15/000918248.pdf
Resumo: One of the main complaints of educators working in early childhood education is the excessive manifestation of aggression by children, which has interfered in their learning and social development. The general objective of the research was to investigate the possible causes of aggressive manifestations of a preschool children and to intervene in order to contribute to the quality of their interpersonal relationships. To do so, it had specific objectives: 1 - Identify the relationship difficulties presented by the child; 2 - rebuild your life history; and 3 - provide the child with moments of welcome, expression and possible conflict-building through playful activity. The method used was the qualitative research, with contribution to psychoanalysis, especially the theoretical reference of Winnicott. As instruments of data collection, interviews with the teacher and parents, participant observation and play activities with the child were used. The data were analyzed from the choice of toys, ways of manipulating them and verbalisations of the child. From the analysis of the collected data and the theory studied, one can conclude that John found in the jokes the possibility of working feelings and conflicts, repeating in playing everyday situations, working with reality data, fantasy, and, if amusing
id UNSP_1cab00faf1c5307a96d2f2d241555625
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/203581
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Manifestações agressivas na educação infantil: um estudo com base na teoria winnicottianaWinnicott, D. W (Donald Woods) 1896-1971Educação - Estudo e ensinoAgressividade (Psicologia) em criançasCriançasEducation - Study and teachingOne of the main complaints of educators working in early childhood education is the excessive manifestation of aggression by children, which has interfered in their learning and social development. The general objective of the research was to investigate the possible causes of aggressive manifestations of a preschool children and to intervene in order to contribute to the quality of their interpersonal relationships. To do so, it had specific objectives: 1 - Identify the relationship difficulties presented by the child; 2 - rebuild your life history; and 3 - provide the child with moments of welcome, expression and possible conflict-building through playful activity. The method used was the qualitative research, with contribution to psychoanalysis, especially the theoretical reference of Winnicott. As instruments of data collection, interviews with the teacher and parents, participant observation and play activities with the child were used. The data were analyzed from the choice of toys, ways of manipulating them and verbalisations of the child. From the analysis of the collected data and the theory studied, one can conclude that John found in the jokes the possibility of working feelings and conflicts, repeating in playing everyday situations, working with reality data, fantasy, and, if amusingUma das principais queixas de educadores que atuam na educação infantil é a manifestação excessiva de agressividade pelas crianças, o que tem interferido na aprendizagem e desenvolvimento social delas. O objetivo geral da pesquisa consistiu em investigar as possíveis causas de manifestações agressivas de uma criança de escola de educação infantil e realizar intervenção no sentido de contribuir à qualidade de suas relações interpessoais. Para tanto, teve como objetivos específicos: 1 - Identificar as dificuldades de relacionamento apresentadas pela criança; 2 - reconstruir sua história de vida; e 3 - proporcionar à criança momentos de acolhimento, expressão e possível elaboração de conflitos por meio da atividade lúdica. O método utilizado foi a pesquisa qualitativa, tendo em contribuição a psicanálise, em especial o referencial teórico de Winnicott. Como instrumentos de coleta de dados, foram utilizadas entrevistas com a professora e pais, observação participante e atividades lúdicas com a criança. Os dados foram analisados a partir da escolha dos brinquedos, formas de manipulação dos mesmos e verbalizações da criança. A partir da análise dos dados coletados e da teoria estudada, pode-se concluir que João encontrou nas brincadeiras a possibilidade de trabalhar sentimentos e conflitos, repetindo no brincar as situações cotidianas, trabalhando com dados da realidade, da fantasia, e, ainda, se divertindoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Wiezzel, Andreia Cristiane Silva [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Manfré, Viviane Barrozo [UNESP]2021-03-10T12:57:38Z2021-03-10T12:57:38Z2018-11-13info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfMANFRÉ, Viviane Barrozo. Manifestações agressivas na educação infantil: um estudo com base na teoria winnicottiana. 2018. 1 CD-ROM. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Tecnologia, 2018.http://hdl.handle.net/11449/203581990009182480206341http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2019-08-15/000918248.pdfAlmareponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-09-03T12:03:58Zoai:repositorio.unesp.br:11449/203581Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestrepositoriounesp@unesp.bropendoar:29462024-09-03T12:03:58Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Manifestações agressivas na educação infantil: um estudo com base na teoria winnicottiana
title Manifestações agressivas na educação infantil: um estudo com base na teoria winnicottiana
spellingShingle Manifestações agressivas na educação infantil: um estudo com base na teoria winnicottiana
Manfré, Viviane Barrozo [UNESP]
Winnicott, D. W (Donald Woods) 1896-1971
Educação - Estudo e ensino
Agressividade (Psicologia) em crianças
Crianças
Education - Study and teaching
title_short Manifestações agressivas na educação infantil: um estudo com base na teoria winnicottiana
title_full Manifestações agressivas na educação infantil: um estudo com base na teoria winnicottiana
title_fullStr Manifestações agressivas na educação infantil: um estudo com base na teoria winnicottiana
title_full_unstemmed Manifestações agressivas na educação infantil: um estudo com base na teoria winnicottiana
title_sort Manifestações agressivas na educação infantil: um estudo com base na teoria winnicottiana
author Manfré, Viviane Barrozo [UNESP]
author_facet Manfré, Viviane Barrozo [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Wiezzel, Andreia Cristiane Silva [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Manfré, Viviane Barrozo [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Winnicott, D. W (Donald Woods) 1896-1971
Educação - Estudo e ensino
Agressividade (Psicologia) em crianças
Crianças
Education - Study and teaching
topic Winnicott, D. W (Donald Woods) 1896-1971
Educação - Estudo e ensino
Agressividade (Psicologia) em crianças
Crianças
Education - Study and teaching
description One of the main complaints of educators working in early childhood education is the excessive manifestation of aggression by children, which has interfered in their learning and social development. The general objective of the research was to investigate the possible causes of aggressive manifestations of a preschool children and to intervene in order to contribute to the quality of their interpersonal relationships. To do so, it had specific objectives: 1 - Identify the relationship difficulties presented by the child; 2 - rebuild your life history; and 3 - provide the child with moments of welcome, expression and possible conflict-building through playful activity. The method used was the qualitative research, with contribution to psychoanalysis, especially the theoretical reference of Winnicott. As instruments of data collection, interviews with the teacher and parents, participant observation and play activities with the child were used. The data were analyzed from the choice of toys, ways of manipulating them and verbalisations of the child. From the analysis of the collected data and the theory studied, one can conclude that John found in the jokes the possibility of working feelings and conflicts, repeating in playing everyday situations, working with reality data, fantasy, and, if amusing
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-11-13
2021-03-10T12:57:38Z
2021-03-10T12:57:38Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MANFRÉ, Viviane Barrozo. Manifestações agressivas na educação infantil: um estudo com base na teoria winnicottiana. 2018. 1 CD-ROM. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Tecnologia, 2018.
http://hdl.handle.net/11449/203581
990009182480206341
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2019-08-15/000918248.pdf
identifier_str_mv MANFRÉ, Viviane Barrozo. Manifestações agressivas na educação infantil: um estudo com base na teoria winnicottiana. 2018. 1 CD-ROM. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Tecnologia, 2018.
990009182480206341
url http://hdl.handle.net/11449/203581
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2019-08-15/000918248.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Alma
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv repositoriounesp@unesp.br
_version_ 1810021375333629952