Manifestações agressivas na educação infantil: um estudo com base na teoria winnicottiana
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/203581 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2019-08-15/000918248.pdf |
Resumo: | One of the main complaints of educators working in early childhood education is the excessive manifestation of aggression by children, which has interfered in their learning and social development. The general objective of the research was to investigate the possible causes of aggressive manifestations of a preschool children and to intervene in order to contribute to the quality of their interpersonal relationships. To do so, it had specific objectives: 1 - Identify the relationship difficulties presented by the child; 2 - rebuild your life history; and 3 - provide the child with moments of welcome, expression and possible conflict-building through playful activity. The method used was the qualitative research, with contribution to psychoanalysis, especially the theoretical reference of Winnicott. As instruments of data collection, interviews with the teacher and parents, participant observation and play activities with the child were used. The data were analyzed from the choice of toys, ways of manipulating them and verbalisations of the child. From the analysis of the collected data and the theory studied, one can conclude that John found in the jokes the possibility of working feelings and conflicts, repeating in playing everyday situations, working with reality data, fantasy, and, if amusing |
id |
UNSP_1cab00faf1c5307a96d2f2d241555625 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/203581 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Manifestações agressivas na educação infantil: um estudo com base na teoria winnicottianaWinnicott, D. W (Donald Woods) 1896-1971Educação - Estudo e ensinoAgressividade (Psicologia) em criançasCriançasEducation - Study and teachingOne of the main complaints of educators working in early childhood education is the excessive manifestation of aggression by children, which has interfered in their learning and social development. The general objective of the research was to investigate the possible causes of aggressive manifestations of a preschool children and to intervene in order to contribute to the quality of their interpersonal relationships. To do so, it had specific objectives: 1 - Identify the relationship difficulties presented by the child; 2 - rebuild your life history; and 3 - provide the child with moments of welcome, expression and possible conflict-building through playful activity. The method used was the qualitative research, with contribution to psychoanalysis, especially the theoretical reference of Winnicott. As instruments of data collection, interviews with the teacher and parents, participant observation and play activities with the child were used. The data were analyzed from the choice of toys, ways of manipulating them and verbalisations of the child. From the analysis of the collected data and the theory studied, one can conclude that John found in the jokes the possibility of working feelings and conflicts, repeating in playing everyday situations, working with reality data, fantasy, and, if amusingUma das principais queixas de educadores que atuam na educação infantil é a manifestação excessiva de agressividade pelas crianças, o que tem interferido na aprendizagem e desenvolvimento social delas. O objetivo geral da pesquisa consistiu em investigar as possíveis causas de manifestações agressivas de uma criança de escola de educação infantil e realizar intervenção no sentido de contribuir à qualidade de suas relações interpessoais. Para tanto, teve como objetivos específicos: 1 - Identificar as dificuldades de relacionamento apresentadas pela criança; 2 - reconstruir sua história de vida; e 3 - proporcionar à criança momentos de acolhimento, expressão e possível elaboração de conflitos por meio da atividade lúdica. O método utilizado foi a pesquisa qualitativa, tendo em contribuição a psicanálise, em especial o referencial teórico de Winnicott. Como instrumentos de coleta de dados, foram utilizadas entrevistas com a professora e pais, observação participante e atividades lúdicas com a criança. Os dados foram analisados a partir da escolha dos brinquedos, formas de manipulação dos mesmos e verbalizações da criança. A partir da análise dos dados coletados e da teoria estudada, pode-se concluir que João encontrou nas brincadeiras a possibilidade de trabalhar sentimentos e conflitos, repetindo no brincar as situações cotidianas, trabalhando com dados da realidade, da fantasia, e, ainda, se divertindoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Wiezzel, Andreia Cristiane Silva [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Manfré, Viviane Barrozo [UNESP]2021-03-10T12:57:38Z2021-03-10T12:57:38Z2018-11-13info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfMANFRÉ, Viviane Barrozo. Manifestações agressivas na educação infantil: um estudo com base na teoria winnicottiana. 2018. 1 CD-ROM. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Tecnologia, 2018.http://hdl.handle.net/11449/203581990009182480206341http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2019-08-15/000918248.pdfAlmareponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-09-03T12:03:58Zoai:repositorio.unesp.br:11449/203581Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestrepositoriounesp@unesp.bropendoar:29462024-09-03T12:03:58Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Manifestações agressivas na educação infantil: um estudo com base na teoria winnicottiana |
title |
Manifestações agressivas na educação infantil: um estudo com base na teoria winnicottiana |
spellingShingle |
Manifestações agressivas na educação infantil: um estudo com base na teoria winnicottiana Manfré, Viviane Barrozo [UNESP] Winnicott, D. W (Donald Woods) 1896-1971 Educação - Estudo e ensino Agressividade (Psicologia) em crianças Crianças Education - Study and teaching |
title_short |
Manifestações agressivas na educação infantil: um estudo com base na teoria winnicottiana |
title_full |
Manifestações agressivas na educação infantil: um estudo com base na teoria winnicottiana |
title_fullStr |
Manifestações agressivas na educação infantil: um estudo com base na teoria winnicottiana |
title_full_unstemmed |
Manifestações agressivas na educação infantil: um estudo com base na teoria winnicottiana |
title_sort |
Manifestações agressivas na educação infantil: um estudo com base na teoria winnicottiana |
author |
Manfré, Viviane Barrozo [UNESP] |
author_facet |
Manfré, Viviane Barrozo [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Wiezzel, Andreia Cristiane Silva [UNESP] Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Manfré, Viviane Barrozo [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Winnicott, D. W (Donald Woods) 1896-1971 Educação - Estudo e ensino Agressividade (Psicologia) em crianças Crianças Education - Study and teaching |
topic |
Winnicott, D. W (Donald Woods) 1896-1971 Educação - Estudo e ensino Agressividade (Psicologia) em crianças Crianças Education - Study and teaching |
description |
One of the main complaints of educators working in early childhood education is the excessive manifestation of aggression by children, which has interfered in their learning and social development. The general objective of the research was to investigate the possible causes of aggressive manifestations of a preschool children and to intervene in order to contribute to the quality of their interpersonal relationships. To do so, it had specific objectives: 1 - Identify the relationship difficulties presented by the child; 2 - rebuild your life history; and 3 - provide the child with moments of welcome, expression and possible conflict-building through playful activity. The method used was the qualitative research, with contribution to psychoanalysis, especially the theoretical reference of Winnicott. As instruments of data collection, interviews with the teacher and parents, participant observation and play activities with the child were used. The data were analyzed from the choice of toys, ways of manipulating them and verbalisations of the child. From the analysis of the collected data and the theory studied, one can conclude that John found in the jokes the possibility of working feelings and conflicts, repeating in playing everyday situations, working with reality data, fantasy, and, if amusing |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-11-13 2021-03-10T12:57:38Z 2021-03-10T12:57:38Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
MANFRÉ, Viviane Barrozo. Manifestações agressivas na educação infantil: um estudo com base na teoria winnicottiana. 2018. 1 CD-ROM. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Tecnologia, 2018. http://hdl.handle.net/11449/203581 990009182480206341 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2019-08-15/000918248.pdf |
identifier_str_mv |
MANFRÉ, Viviane Barrozo. Manifestações agressivas na educação infantil: um estudo com base na teoria winnicottiana. 2018. 1 CD-ROM. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Tecnologia, 2018. 990009182480206341 |
url |
http://hdl.handle.net/11449/203581 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2019-08-15/000918248.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Alma reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositoriounesp@unesp.br |
_version_ |
1810021375333629952 |