A fotografia compromissada na espanha: a experiência de Josep Renau nas revistas Orto e Octubre
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://pem.assis.unesp.br/index.php/pem/article/view/388 http://hdl.handle.net/11449/126893 |
Resumo: | The aim of this paper is to investigate the environment in which a proposal for photographs and photo montages created in Spain in the 1930s was developed. To achieve this, the experiences of the Spanish artist Josep Renau and his work in the illustrated magazines Orto and Octubre is examined. There is an attempt to explore how the European experience of proletarian culture and photography was circulated and appropriated by the Spanish cultural universe. I believe that during these years Spain became a production hub and disseminator of political iconography which later spread to Mexico and Latin America. |
id |
UNSP_1d13f7c0a1d5bc8b462500d37e10c277 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/126893 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
A fotografia compromissada na espanha: a experiência de Josep Renau nas revistas Orto e OctubreThe committed photography in spain: the experience of Josep Renau in magazines Ortho and OctubreIconographyPhotomontagesPhotographyJosep RenauHistory of SpainIconografiaFotomontagemFotografiaJosep RenauHistória da EspanhaThe aim of this paper is to investigate the environment in which a proposal for photographs and photo montages created in Spain in the 1930s was developed. To achieve this, the experiences of the Spanish artist Josep Renau and his work in the illustrated magazines Orto and Octubre is examined. There is an attempt to explore how the European experience of proletarian culture and photography was circulated and appropriated by the Spanish cultural universe. I believe that during these years Spain became a production hub and disseminator of political iconography which later spread to Mexico and Latin America.O objetivo deste artigo é investigar o ambiente no qual se desenvolveu uma proposta de fotografias e fotomontagens compromissadas na Espanha da década de 1930. Para tanto, utiliza como eixo a experiência do artista espanhol Josep Renau e sua atuação em duas revistas ilustradas: Orto e Octubre. Procura-se averiguar como as experiências europeias de uma cultura e fotografias proletárias circularam e foram apropriadas pelo universo cultural espanhol. Acredita-se que, nestes anos, a Espanha se tornou um polo produtor e irradiador de uma iconografia política posteriormente difundida para o México e América Latina.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de História, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Av. Dom Antonio, 2.100, Parque Universitário, CEP 19806-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de História, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Av. Dom Antonio, 2.100, Parque Universitário, CEP 19806-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Barbosa, Carlos Alberto Sampaio [UNESP]2015-08-21T17:53:25Z2015-08-21T17:53:25Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article87-107application/pdfhttp://pem.assis.unesp.br/index.php/pem/article/view/388Patrimônio e Memória, v. 9, n. 2, p. 87-107, 2013.1808-1967http://hdl.handle.net/11449/126893ISSN1808-1967-2013-09-02-87-107.pdf5158189443784737Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPatrimônio e Memóriainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-13T19:29:25Zoai:repositorio.unesp.br:11449/126893Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:15:25.483294Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A fotografia compromissada na espanha: a experiência de Josep Renau nas revistas Orto e Octubre The committed photography in spain: the experience of Josep Renau in magazines Ortho and Octubre |
title |
A fotografia compromissada na espanha: a experiência de Josep Renau nas revistas Orto e Octubre |
spellingShingle |
A fotografia compromissada na espanha: a experiência de Josep Renau nas revistas Orto e Octubre Barbosa, Carlos Alberto Sampaio [UNESP] Iconography Photomontages Photography Josep Renau History of Spain Iconografia Fotomontagem Fotografia Josep Renau História da Espanha |
title_short |
A fotografia compromissada na espanha: a experiência de Josep Renau nas revistas Orto e Octubre |
title_full |
A fotografia compromissada na espanha: a experiência de Josep Renau nas revistas Orto e Octubre |
title_fullStr |
A fotografia compromissada na espanha: a experiência de Josep Renau nas revistas Orto e Octubre |
title_full_unstemmed |
A fotografia compromissada na espanha: a experiência de Josep Renau nas revistas Orto e Octubre |
title_sort |
A fotografia compromissada na espanha: a experiência de Josep Renau nas revistas Orto e Octubre |
author |
Barbosa, Carlos Alberto Sampaio [UNESP] |
author_facet |
Barbosa, Carlos Alberto Sampaio [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barbosa, Carlos Alberto Sampaio [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Iconography Photomontages Photography Josep Renau History of Spain Iconografia Fotomontagem Fotografia Josep Renau História da Espanha |
topic |
Iconography Photomontages Photography Josep Renau History of Spain Iconografia Fotomontagem Fotografia Josep Renau História da Espanha |
description |
The aim of this paper is to investigate the environment in which a proposal for photographs and photo montages created in Spain in the 1930s was developed. To achieve this, the experiences of the Spanish artist Josep Renau and his work in the illustrated magazines Orto and Octubre is examined. There is an attempt to explore how the European experience of proletarian culture and photography was circulated and appropriated by the Spanish cultural universe. I believe that during these years Spain became a production hub and disseminator of political iconography which later spread to Mexico and Latin America. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013 2015-08-21T17:53:25Z 2015-08-21T17:53:25Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://pem.assis.unesp.br/index.php/pem/article/view/388 Patrimônio e Memória, v. 9, n. 2, p. 87-107, 2013. 1808-1967 http://hdl.handle.net/11449/126893 ISSN1808-1967-2013-09-02-87-107.pdf 5158189443784737 |
url |
http://pem.assis.unesp.br/index.php/pem/article/view/388 http://hdl.handle.net/11449/126893 |
identifier_str_mv |
Patrimônio e Memória, v. 9, n. 2, p. 87-107, 2013. 1808-1967 ISSN1808-1967-2013-09-02-87-107.pdf 5158189443784737 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Patrimônio e Memória |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
87-107 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129409158217728 |