A fotografia compromissada na espanha: a experiência de Josep Renau nas revistas Orto e Octubre

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barbosa, Carlos Alberto Sampaio [UNESP]
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://pem.assis.unesp.br/index.php/pem/article/view/388
http://hdl.handle.net/11449/126893
Resumo: The aim of this paper is to investigate the environment in which a proposal for photographs and photo montages created in Spain in the 1930s was developed. To achieve this, the experiences of the Spanish artist Josep Renau and his work in the illustrated magazines Orto and Octubre is examined. There is an attempt to explore how the European experience of proletarian culture and photography was circulated and appropriated by the Spanish cultural universe. I believe that during these years Spain became a production hub and disseminator of political iconography which later spread to Mexico and Latin America.
id UNSP_1d13f7c0a1d5bc8b462500d37e10c277
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/126893
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A fotografia compromissada na espanha: a experiência de Josep Renau nas revistas Orto e OctubreThe committed photography in spain: the experience of Josep Renau in magazines Ortho and OctubreIconographyPhotomontagesPhotographyJosep RenauHistory of SpainIconografiaFotomontagemFotografiaJosep RenauHistória da EspanhaThe aim of this paper is to investigate the environment in which a proposal for photographs and photo montages created in Spain in the 1930s was developed. To achieve this, the experiences of the Spanish artist Josep Renau and his work in the illustrated magazines Orto and Octubre is examined. There is an attempt to explore how the European experience of proletarian culture and photography was circulated and appropriated by the Spanish cultural universe. I believe that during these years Spain became a production hub and disseminator of political iconography which later spread to Mexico and Latin America.O objetivo deste artigo é investigar o ambiente no qual se desenvolveu uma proposta de fotografias e fotomontagens compromissadas na Espanha da década de 1930. Para tanto, utiliza como eixo a experiência do artista espanhol Josep Renau e sua atuação em duas revistas ilustradas: Orto e Octubre. Procura-se averiguar como as experiências europeias de uma cultura e fotografias proletárias circularam e foram apropriadas pelo universo cultural espanhol. Acredita-se que, nestes anos, a Espanha se tornou um polo produtor e irradiador de uma iconografia política posteriormente difundida para o México e América Latina.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de História, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Av. Dom Antonio, 2.100, Parque Universitário, CEP 19806-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de História, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Av. Dom Antonio, 2.100, Parque Universitário, CEP 19806-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Barbosa, Carlos Alberto Sampaio [UNESP]2015-08-21T17:53:25Z2015-08-21T17:53:25Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article87-107application/pdfhttp://pem.assis.unesp.br/index.php/pem/article/view/388Patrimônio e Memória, v. 9, n. 2, p. 87-107, 2013.1808-1967http://hdl.handle.net/11449/126893ISSN1808-1967-2013-09-02-87-107.pdf5158189443784737Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPatrimônio e Memóriainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-13T19:29:25Zoai:repositorio.unesp.br:11449/126893Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:15:25.483294Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A fotografia compromissada na espanha: a experiência de Josep Renau nas revistas Orto e Octubre
The committed photography in spain: the experience of Josep Renau in magazines Ortho and Octubre
title A fotografia compromissada na espanha: a experiência de Josep Renau nas revistas Orto e Octubre
spellingShingle A fotografia compromissada na espanha: a experiência de Josep Renau nas revistas Orto e Octubre
Barbosa, Carlos Alberto Sampaio [UNESP]
Iconography
Photomontages
Photography
Josep Renau
History of Spain
Iconografia
Fotomontagem
Fotografia
Josep Renau
História da Espanha
title_short A fotografia compromissada na espanha: a experiência de Josep Renau nas revistas Orto e Octubre
title_full A fotografia compromissada na espanha: a experiência de Josep Renau nas revistas Orto e Octubre
title_fullStr A fotografia compromissada na espanha: a experiência de Josep Renau nas revistas Orto e Octubre
title_full_unstemmed A fotografia compromissada na espanha: a experiência de Josep Renau nas revistas Orto e Octubre
title_sort A fotografia compromissada na espanha: a experiência de Josep Renau nas revistas Orto e Octubre
author Barbosa, Carlos Alberto Sampaio [UNESP]
author_facet Barbosa, Carlos Alberto Sampaio [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Barbosa, Carlos Alberto Sampaio [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Iconography
Photomontages
Photography
Josep Renau
History of Spain
Iconografia
Fotomontagem
Fotografia
Josep Renau
História da Espanha
topic Iconography
Photomontages
Photography
Josep Renau
History of Spain
Iconografia
Fotomontagem
Fotografia
Josep Renau
História da Espanha
description The aim of this paper is to investigate the environment in which a proposal for photographs and photo montages created in Spain in the 1930s was developed. To achieve this, the experiences of the Spanish artist Josep Renau and his work in the illustrated magazines Orto and Octubre is examined. There is an attempt to explore how the European experience of proletarian culture and photography was circulated and appropriated by the Spanish cultural universe. I believe that during these years Spain became a production hub and disseminator of political iconography which later spread to Mexico and Latin America.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013
2015-08-21T17:53:25Z
2015-08-21T17:53:25Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://pem.assis.unesp.br/index.php/pem/article/view/388
Patrimônio e Memória, v. 9, n. 2, p. 87-107, 2013.
1808-1967
http://hdl.handle.net/11449/126893
ISSN1808-1967-2013-09-02-87-107.pdf
5158189443784737
url http://pem.assis.unesp.br/index.php/pem/article/view/388
http://hdl.handle.net/11449/126893
identifier_str_mv Patrimônio e Memória, v. 9, n. 2, p. 87-107, 2013.
1808-1967
ISSN1808-1967-2013-09-02-87-107.pdf
5158189443784737
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Patrimônio e Memória
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 87-107
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129409158217728