Avaliação de juntas soldadas em tubos de aço carbono submetidos a altas temperatura e pressões
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/119803 |
Resumo: | The welding process in industrial piping is still the most effective way to ensure the durability and quality of the wide range of industrial process, although because of the high demand for energy and quality of the produced products, the piping has been constantly tested for high pressure applications and still high temperature. The welding method analyzed is the TIG (Tungsten Inert Gas) welding or GTAW (Gas-Shielded Tungsten Arc Welding), which ones have as principal feature the utilization of a not consumable tungsten electrode in the torch extremity , in this process is necessary a protective atmosphere of inert gas. The welding TIG advantage is the obtaining of a welded seam clean and with quality for not has slag after the welding. This work has as objective show the variability in the carbon steel piping welding parameters and by the tests in four proof bodies will be shown the influence of the variation of the welding methods in a welded seam. The tests will vary since the piece to be welded preparation, till penetrating liquid tests, welding macrography, welding x-ray and traction tests. Even been a clean and with quality welding is necessary a final inspection in the seam welded looking for defects almost inevitable resulted of the welded process, the obtained results have the objective of indicate and minimize the defects to ensure quality and durability of the welded seam |
id |
UNSP_1d408a817e58339a68c284d7caaa68f7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/119803 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Avaliação de juntas soldadas em tubos de aço carbono submetidos a altas temperatura e pressõesJuntas soldadasAço de alta resistenciaCarbonoSoldagemTubosResistência à traçãoLigas de aço - SoldagemWeldingThe welding process in industrial piping is still the most effective way to ensure the durability and quality of the wide range of industrial process, although because of the high demand for energy and quality of the produced products, the piping has been constantly tested for high pressure applications and still high temperature. The welding method analyzed is the TIG (Tungsten Inert Gas) welding or GTAW (Gas-Shielded Tungsten Arc Welding), which ones have as principal feature the utilization of a not consumable tungsten electrode in the torch extremity , in this process is necessary a protective atmosphere of inert gas. The welding TIG advantage is the obtaining of a welded seam clean and with quality for not has slag after the welding. This work has as objective show the variability in the carbon steel piping welding parameters and by the tests in four proof bodies will be shown the influence of the variation of the welding methods in a welded seam. The tests will vary since the piece to be welded preparation, till penetrating liquid tests, welding macrography, welding x-ray and traction tests. Even been a clean and with quality welding is necessary a final inspection in the seam welded looking for defects almost inevitable resulted of the welded process, the obtained results have the objective of indicate and minimize the defects to ensure quality and durability of the welded seamO processo de soldagem em tubulações industriais é ainda a forma mais eficaz de garantir a durabilidade e qualidade dos mais variados processos industriais, porém devido à alta demanda por energia e qualidade dos produtos produzidos, a tubulação vem sendo submetidas a testes constantes quanto à aplicação de pressões elevadas e temperaturas altas. O método de soldagem analisado é soldagem TIG (Tungsten Inert Gas) ou GTAW (Gas-Shielded Tungsten Arc Welding), e tem como característica principal a utilização de um eletrodo não consumível de tungstênio na extremidade da tocha, e uma atmosfera protetora de gás inerte. A vantagem da solda TIG é a obtenção de uma junta soldada limpa e com qualidade por não possuir escória após a soldagem. Este trabalho tem por finalidade mostrar a variabilidade nos parâmetros de soldagem em tubulações de aço carbono e, por intermédio de testes em quatro corpos de prova, mostrar a influência da variação dos métodos de soldagem em uma junta soldada. Os testes vão variar entre a preparação da peça a ser soldada, ensaios de líquido penetrante, macrografia da solda e ultrasssom de solda. Apesar de ser uma solda de qualidade e limpa, é necessária uma inspeção final na junta soldada buscando as descontinuidades provenientes do processo de soldagem, que são quase inevitáveis. Os resultados obtidos visam indicar e minimizar os defeitos de forma a garantir a qualidade e durabilidade da junta soldada.Constatou-se que, após a análise dos resultados dos ensaios realizados, a amostra “2” apresentou uma junta soldada isenta de descontinuidades, visualmente dentro das especificações, se enquadrando perfeitamente ao processo a ela empregado, ou seja, em tubulações submetidas a altas pressões e temperaturasUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Kiyan, Carlos [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Maranho, Diego de Araujo [UNESP]2015-03-23T15:21:59Z2015-03-23T15:21:59Z2013-12-13info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis69 f.application/pdfMARANHO, Diego de Araujo. Avaliação de juntas soldadas em tubos de aço carbono submetidos a altas temperatura e pressões. 2013. 69 f. Trabalho de conclusão de curso (Bacharelado - Engenharia Mecânica) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2013.http://hdl.handle.net/11449/119803000738538000738538.pdf6451731535779575Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-07-02T17:51:41Zoai:repositorio.unesp.br:11449/119803Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T16:42:52.166280Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Avaliação de juntas soldadas em tubos de aço carbono submetidos a altas temperatura e pressões |
title |
Avaliação de juntas soldadas em tubos de aço carbono submetidos a altas temperatura e pressões |
spellingShingle |
Avaliação de juntas soldadas em tubos de aço carbono submetidos a altas temperatura e pressões Maranho, Diego de Araujo [UNESP] Juntas soldadas Aço de alta resistencia Carbono Soldagem Tubos Resistência à tração Ligas de aço - Soldagem Welding |
title_short |
Avaliação de juntas soldadas em tubos de aço carbono submetidos a altas temperatura e pressões |
title_full |
Avaliação de juntas soldadas em tubos de aço carbono submetidos a altas temperatura e pressões |
title_fullStr |
Avaliação de juntas soldadas em tubos de aço carbono submetidos a altas temperatura e pressões |
title_full_unstemmed |
Avaliação de juntas soldadas em tubos de aço carbono submetidos a altas temperatura e pressões |
title_sort |
Avaliação de juntas soldadas em tubos de aço carbono submetidos a altas temperatura e pressões |
author |
Maranho, Diego de Araujo [UNESP] |
author_facet |
Maranho, Diego de Araujo [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Kiyan, Carlos [UNESP] Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Maranho, Diego de Araujo [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Juntas soldadas Aço de alta resistencia Carbono Soldagem Tubos Resistência à tração Ligas de aço - Soldagem Welding |
topic |
Juntas soldadas Aço de alta resistencia Carbono Soldagem Tubos Resistência à tração Ligas de aço - Soldagem Welding |
description |
The welding process in industrial piping is still the most effective way to ensure the durability and quality of the wide range of industrial process, although because of the high demand for energy and quality of the produced products, the piping has been constantly tested for high pressure applications and still high temperature. The welding method analyzed is the TIG (Tungsten Inert Gas) welding or GTAW (Gas-Shielded Tungsten Arc Welding), which ones have as principal feature the utilization of a not consumable tungsten electrode in the torch extremity , in this process is necessary a protective atmosphere of inert gas. The welding TIG advantage is the obtaining of a welded seam clean and with quality for not has slag after the welding. This work has as objective show the variability in the carbon steel piping welding parameters and by the tests in four proof bodies will be shown the influence of the variation of the welding methods in a welded seam. The tests will vary since the piece to be welded preparation, till penetrating liquid tests, welding macrography, welding x-ray and traction tests. Even been a clean and with quality welding is necessary a final inspection in the seam welded looking for defects almost inevitable resulted of the welded process, the obtained results have the objective of indicate and minimize the defects to ensure quality and durability of the welded seam |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-12-13 2015-03-23T15:21:59Z 2015-03-23T15:21:59Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
MARANHO, Diego de Araujo. Avaliação de juntas soldadas em tubos de aço carbono submetidos a altas temperatura e pressões. 2013. 69 f. Trabalho de conclusão de curso (Bacharelado - Engenharia Mecânica) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2013. http://hdl.handle.net/11449/119803 000738538 000738538.pdf 6451731535779575 |
identifier_str_mv |
MARANHO, Diego de Araujo. Avaliação de juntas soldadas em tubos de aço carbono submetidos a altas temperatura e pressões. 2013. 69 f. Trabalho de conclusão de curso (Bacharelado - Engenharia Mecânica) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2013. 000738538 000738538.pdf 6451731535779575 |
url |
http://hdl.handle.net/11449/119803 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
69 f. application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Aleph reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128690810257408 |