Reflexão sobre pesquisa colaborativa: articulações escola e universidade (Ciência do Sistema Terra, Currículo e Formação de Professores)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://seer.mouralacerda.edu.br/index.php/plures/article/view/105 http://hdl.handle.net/11449/115125 |
Resumo: | This work was born from public presentation done during 8th Meeting in High Level Education Program at University Moura Lacerda, Ribeirão Preto, SP, Brazil, in October 2012. That time showed up theoretical hypothesis of teacher education done by a collaborative research group of teachers and researchers and main results for Pedagogy course and students of basic levels. This paper intends to show up the findings of researches done by group of studies for Earth System Science and teacher education. The aim is to think about curriculum politics and teacher education from teachers’ practices, researches and studies on high school level. Moreover, we show up theoretical fundamentals which guide our actions and think. After we treat of organization, results and curricular innovations guided by Earth System Science and how that changes the view of nature of teachers and students. Qualitative methods of research help to describe curricular processes collectively done together with teachers of public schools. Our findings show up that teacher education must be a long, collective and interactive process to prepare high level teachers and researchers for teaching and teacher education. |
id |
UNSP_1e6669d1a129f1b5ac11162caf946fe6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/115125 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Reflexão sobre pesquisa colaborativa: articulações escola e universidade (Ciência do Sistema Terra, Currículo e Formação de Professores)Ensino básicoGeociênciasFormação de ProfessoresThis work was born from public presentation done during 8th Meeting in High Level Education Program at University Moura Lacerda, Ribeirão Preto, SP, Brazil, in October 2012. That time showed up theoretical hypothesis of teacher education done by a collaborative research group of teachers and researchers and main results for Pedagogy course and students of basic levels. This paper intends to show up the findings of researches done by group of studies for Earth System Science and teacher education. The aim is to think about curriculum politics and teacher education from teachers’ practices, researches and studies on high school level. Moreover, we show up theoretical fundamentals which guide our actions and think. After we treat of organization, results and curricular innovations guided by Earth System Science and how that changes the view of nature of teachers and students. Qualitative methods of research help to describe curricular processes collectively done together with teachers of public schools. Our findings show up that teacher education must be a long, collective and interactive process to prepare high level teachers and researchers for teaching and teacher education.Este artigo é resultado de pesquisas realizadas no interior do Grupo de Estudos de Ciência do Sistema Terra e Formação de Professores e tem por objetivo refletir sobre currículo e formação de professores a partir das experiências de ensino e pesquisa. Apresenta, inicialmente, os fundamentos teóricos que orientam as ações e reflexões do grupo de pesquisa. Em seguida, discorre sobre a organização e os produtos do grupo de pesquisa, com ênfase em propostas de inovação curricular no ensino médio e no ensino superior, tendo como eixo o ensino de Ciência do Sistema Terra, as concepções de Natureza e as inovações educacionais promovidas no interior do grupo de pesquisa.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marília, Av. Hygino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marília, Av. Hygino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525900, SP, BrasilUniversidade Estadual de Campinas (UNICAMP)Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)Universidade de São Paulo (USP)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Gonçalves, Pedro WagnerSicca, Natalina Aparecida LagunaFernandes, Maria Cristina da Silveira GalanAlves, Maurílio A. RibeiroFernandes, Silvia Aparecida de Sousa [UNESP]2015-02-24T13:57:47Z2015-02-24T13:57:47Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article316-329application/pdfhttp://seer.mouralacerda.edu.br/index.php/plures/article/view/105Plures. Humanidades, v. 14, n. 2, p. 316-329, 2013.1518-126Xhttp://hdl.handle.net/11449/115125ISSN1518126X-2013-14-02-316-329.pdf0287343325100831670530625737769957863855895532145862333278372584Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPlures. Humanidadesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-08T19:02:00Zoai:repositorio.unesp.br:11449/115125Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-08T19:02Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Reflexão sobre pesquisa colaborativa: articulações escola e universidade (Ciência do Sistema Terra, Currículo e Formação de Professores) |
title |
Reflexão sobre pesquisa colaborativa: articulações escola e universidade (Ciência do Sistema Terra, Currículo e Formação de Professores) |
spellingShingle |
Reflexão sobre pesquisa colaborativa: articulações escola e universidade (Ciência do Sistema Terra, Currículo e Formação de Professores) Gonçalves, Pedro Wagner Ensino básico Geociências Formação de Professores |
title_short |
Reflexão sobre pesquisa colaborativa: articulações escola e universidade (Ciência do Sistema Terra, Currículo e Formação de Professores) |
title_full |
Reflexão sobre pesquisa colaborativa: articulações escola e universidade (Ciência do Sistema Terra, Currículo e Formação de Professores) |
title_fullStr |
Reflexão sobre pesquisa colaborativa: articulações escola e universidade (Ciência do Sistema Terra, Currículo e Formação de Professores) |
title_full_unstemmed |
Reflexão sobre pesquisa colaborativa: articulações escola e universidade (Ciência do Sistema Terra, Currículo e Formação de Professores) |
title_sort |
Reflexão sobre pesquisa colaborativa: articulações escola e universidade (Ciência do Sistema Terra, Currículo e Formação de Professores) |
author |
Gonçalves, Pedro Wagner |
author_facet |
Gonçalves, Pedro Wagner Sicca, Natalina Aparecida Laguna Fernandes, Maria Cristina da Silveira Galan Alves, Maurílio A. Ribeiro Fernandes, Silvia Aparecida de Sousa [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Sicca, Natalina Aparecida Laguna Fernandes, Maria Cristina da Silveira Galan Alves, Maurílio A. Ribeiro Fernandes, Silvia Aparecida de Sousa [UNESP] |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) Universidade de São Paulo (USP) Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gonçalves, Pedro Wagner Sicca, Natalina Aparecida Laguna Fernandes, Maria Cristina da Silveira Galan Alves, Maurílio A. Ribeiro Fernandes, Silvia Aparecida de Sousa [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino básico Geociências Formação de Professores |
topic |
Ensino básico Geociências Formação de Professores |
description |
This work was born from public presentation done during 8th Meeting in High Level Education Program at University Moura Lacerda, Ribeirão Preto, SP, Brazil, in October 2012. That time showed up theoretical hypothesis of teacher education done by a collaborative research group of teachers and researchers and main results for Pedagogy course and students of basic levels. This paper intends to show up the findings of researches done by group of studies for Earth System Science and teacher education. The aim is to think about curriculum politics and teacher education from teachers’ practices, researches and studies on high school level. Moreover, we show up theoretical fundamentals which guide our actions and think. After we treat of organization, results and curricular innovations guided by Earth System Science and how that changes the view of nature of teachers and students. Qualitative methods of research help to describe curricular processes collectively done together with teachers of public schools. Our findings show up that teacher education must be a long, collective and interactive process to prepare high level teachers and researchers for teaching and teacher education. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013 2015-02-24T13:57:47Z 2015-02-24T13:57:47Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://seer.mouralacerda.edu.br/index.php/plures/article/view/105 Plures. Humanidades, v. 14, n. 2, p. 316-329, 2013. 1518-126X http://hdl.handle.net/11449/115125 ISSN1518126X-2013-14-02-316-329.pdf 0287343325100831 6705306257377699 5786385589553214 5862333278372584 |
url |
http://seer.mouralacerda.edu.br/index.php/plures/article/view/105 http://hdl.handle.net/11449/115125 |
identifier_str_mv |
Plures. Humanidades, v. 14, n. 2, p. 316-329, 2013. 1518-126X ISSN1518126X-2013-14-02-316-329.pdf 0287343325100831 6705306257377699 5786385589553214 5862333278372584 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Plures. Humanidades |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
316-329 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128159967608832 |