Reflexão sobre pesquisa colaborativa: articulações escola e universidade (Ciência do Sistema Terra, Currículo e Formação de Professores)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gonçalves, Pedro Wagner
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Sicca, Natalina Aparecida Laguna, Fernandes, Maria Cristina da Silveira Galan, Alves, Maurílio A. Ribeiro, Fernandes, Silvia Aparecida de Sousa [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://seer.mouralacerda.edu.br/index.php/plures/article/view/105
http://hdl.handle.net/11449/115125
Resumo: This work was born from public presentation done during 8th Meeting in High Level Education Program at University Moura Lacerda, Ribeirão Preto, SP, Brazil, in October 2012. That time showed up theoretical hypothesis of teacher education done by a collaborative research group of teachers and researchers and main results for Pedagogy course and students of basic levels. This paper intends to show up the findings of researches done by group of studies for Earth System Science and teacher education. The aim is to think about curriculum politics and teacher education from teachers’ practices, researches and studies on high school level. Moreover, we show up theoretical fundamentals which guide our actions and think. After we treat of organization, results and curricular innovations guided by Earth System Science and how that changes the view of nature of teachers and students. Qualitative methods of research help to describe curricular processes collectively done together with teachers of public schools. Our findings show up that teacher education must be a long, collective and interactive process to prepare high level teachers and researchers for teaching and teacher education.
id UNSP_1e6669d1a129f1b5ac11162caf946fe6
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/115125
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Reflexão sobre pesquisa colaborativa: articulações escola e universidade (Ciência do Sistema Terra, Currículo e Formação de Professores)Ensino básicoGeociênciasFormação de ProfessoresThis work was born from public presentation done during 8th Meeting in High Level Education Program at University Moura Lacerda, Ribeirão Preto, SP, Brazil, in October 2012. That time showed up theoretical hypothesis of teacher education done by a collaborative research group of teachers and researchers and main results for Pedagogy course and students of basic levels. This paper intends to show up the findings of researches done by group of studies for Earth System Science and teacher education. The aim is to think about curriculum politics and teacher education from teachers’ practices, researches and studies on high school level. Moreover, we show up theoretical fundamentals which guide our actions and think. After we treat of organization, results and curricular innovations guided by Earth System Science and how that changes the view of nature of teachers and students. Qualitative methods of research help to describe curricular processes collectively done together with teachers of public schools. Our findings show up that teacher education must be a long, collective and interactive process to prepare high level teachers and researchers for teaching and teacher education.Este artigo é resultado de pesquisas realizadas no interior do Grupo de Estudos de Ciência do Sistema Terra e Formação de Professores e tem por objetivo refletir sobre currículo e formação de professores a partir das experiências de ensino e pesquisa. Apresenta, inicialmente, os fundamentos teóricos que orientam as ações e reflexões do grupo de pesquisa. Em seguida, discorre sobre a organização e os produtos do grupo de pesquisa, com ênfase em propostas de inovação curricular no ensino médio e no ensino superior, tendo como eixo o ensino de Ciência do Sistema Terra, as concepções de Natureza e as inovações educacionais promovidas no interior do grupo de pesquisa.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marília, Av. Hygino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marília, Av. Hygino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525900, SP, BrasilUniversidade Estadual de Campinas (UNICAMP)Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)Universidade de São Paulo (USP)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Gonçalves, Pedro WagnerSicca, Natalina Aparecida LagunaFernandes, Maria Cristina da Silveira GalanAlves, Maurílio A. RibeiroFernandes, Silvia Aparecida de Sousa [UNESP]2015-02-24T13:57:47Z2015-02-24T13:57:47Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article316-329application/pdfhttp://seer.mouralacerda.edu.br/index.php/plures/article/view/105Plures. Humanidades, v. 14, n. 2, p. 316-329, 2013.1518-126Xhttp://hdl.handle.net/11449/115125ISSN1518126X-2013-14-02-316-329.pdf0287343325100831670530625737769957863855895532145862333278372584Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPlures. Humanidadesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-29T06:10:57Zoai:repositorio.unesp.br:11449/115125Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-11-29T06:10:57Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Reflexão sobre pesquisa colaborativa: articulações escola e universidade (Ciência do Sistema Terra, Currículo e Formação de Professores)
title Reflexão sobre pesquisa colaborativa: articulações escola e universidade (Ciência do Sistema Terra, Currículo e Formação de Professores)
spellingShingle Reflexão sobre pesquisa colaborativa: articulações escola e universidade (Ciência do Sistema Terra, Currículo e Formação de Professores)
Gonçalves, Pedro Wagner
Ensino básico
Geociências
Formação de Professores
title_short Reflexão sobre pesquisa colaborativa: articulações escola e universidade (Ciência do Sistema Terra, Currículo e Formação de Professores)
title_full Reflexão sobre pesquisa colaborativa: articulações escola e universidade (Ciência do Sistema Terra, Currículo e Formação de Professores)
title_fullStr Reflexão sobre pesquisa colaborativa: articulações escola e universidade (Ciência do Sistema Terra, Currículo e Formação de Professores)
title_full_unstemmed Reflexão sobre pesquisa colaborativa: articulações escola e universidade (Ciência do Sistema Terra, Currículo e Formação de Professores)
title_sort Reflexão sobre pesquisa colaborativa: articulações escola e universidade (Ciência do Sistema Terra, Currículo e Formação de Professores)
author Gonçalves, Pedro Wagner
author_facet Gonçalves, Pedro Wagner
Sicca, Natalina Aparecida Laguna
Fernandes, Maria Cristina da Silveira Galan
Alves, Maurílio A. Ribeiro
Fernandes, Silvia Aparecida de Sousa [UNESP]
author_role author
author2 Sicca, Natalina Aparecida Laguna
Fernandes, Maria Cristina da Silveira Galan
Alves, Maurílio A. Ribeiro
Fernandes, Silvia Aparecida de Sousa [UNESP]
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)
Universidade de São Paulo (USP)
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Gonçalves, Pedro Wagner
Sicca, Natalina Aparecida Laguna
Fernandes, Maria Cristina da Silveira Galan
Alves, Maurílio A. Ribeiro
Fernandes, Silvia Aparecida de Sousa [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino básico
Geociências
Formação de Professores
topic Ensino básico
Geociências
Formação de Professores
description This work was born from public presentation done during 8th Meeting in High Level Education Program at University Moura Lacerda, Ribeirão Preto, SP, Brazil, in October 2012. That time showed up theoretical hypothesis of teacher education done by a collaborative research group of teachers and researchers and main results for Pedagogy course and students of basic levels. This paper intends to show up the findings of researches done by group of studies for Earth System Science and teacher education. The aim is to think about curriculum politics and teacher education from teachers’ practices, researches and studies on high school level. Moreover, we show up theoretical fundamentals which guide our actions and think. After we treat of organization, results and curricular innovations guided by Earth System Science and how that changes the view of nature of teachers and students. Qualitative methods of research help to describe curricular processes collectively done together with teachers of public schools. Our findings show up that teacher education must be a long, collective and interactive process to prepare high level teachers and researchers for teaching and teacher education.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013
2015-02-24T13:57:47Z
2015-02-24T13:57:47Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://seer.mouralacerda.edu.br/index.php/plures/article/view/105
Plures. Humanidades, v. 14, n. 2, p. 316-329, 2013.
1518-126X
http://hdl.handle.net/11449/115125
ISSN1518126X-2013-14-02-316-329.pdf
0287343325100831
6705306257377699
5786385589553214
5862333278372584
url http://seer.mouralacerda.edu.br/index.php/plures/article/view/105
http://hdl.handle.net/11449/115125
identifier_str_mv Plures. Humanidades, v. 14, n. 2, p. 316-329, 2013.
1518-126X
ISSN1518126X-2013-14-02-316-329.pdf
0287343325100831
6705306257377699
5786385589553214
5862333278372584
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Plures. Humanidades
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 316-329
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799965104975904768