Sobre a identidade do Centro de Educação Matemática (CEM): acidentes de uma leitura cartesiana
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/acta/article/view/10 http://hdl.handle.net/11449/134644 |
Resumo: | In this paper we present results of research conducted on the constitution of the identity of CEM (Centre for Mathematics Education), a group of mathematics teacher educators from the city of São Paulo, Brazil (1984-1997). We emphasize the processes of constitution of CEM’s identities, on the perspective of Oral History in Mathematics Education, of the Model of Semantic Fields and of theories of identities. As part of the broader endeavor of examining possibilities for constituting identities for the group, from several theoretical standpoints, here we report an exercise on constituting the identity of CEM from a Cartesian standpoint; the overall assumption is that we are not properly interested in what CEM is or was, but on the possibilities themselves. We argue that such analysis leads to an understanding of the group as being an accident involving the individual identities of its members but not to an understanding of CEM’s group identity as such. |
id |
UNSP_2410401d222ab7a86e43e45c5c213639 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/134644 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Sobre a identidade do Centro de Educação Matemática (CEM): acidentes de uma leitura cartesianaCEMMathematics EducationIdentityOral HistoryCartesian StandpointCEMEducação MatemáticaIdentidadeHistória OralLeituraCartesianaIn this paper we present results of research conducted on the constitution of the identity of CEM (Centre for Mathematics Education), a group of mathematics teacher educators from the city of São Paulo, Brazil (1984-1997). We emphasize the processes of constitution of CEM’s identities, on the perspective of Oral History in Mathematics Education, of the Model of Semantic Fields and of theories of identities. As part of the broader endeavor of examining possibilities for constituting identities for the group, from several theoretical standpoints, here we report an exercise on constituting the identity of CEM from a Cartesian standpoint; the overall assumption is that we are not properly interested in what CEM is or was, but on the possibilities themselves. We argue that such analysis leads to an understanding of the group as being an accident involving the individual identities of its members but not to an understanding of CEM’s group identity as such.O artigo apresenta alguns resultados da investigação realizada sobre a constituição da identidade do Centro de Educação Matemática (CEM), um grupo de educadores matemáticos da cidade de São Paulo atuante principalmente entre os anos de 1984 e 1997. Para configurar uma posição sobre a(s) identidade(s) do CEM são trazidos à cena o método da História Oral, o Modelo dos Campos Semânticos e teorias da identidade. Neste ensaio, ao assumir-se que o processo de constituição dessas identidades não se refere ao que o CEM é ou foi, mas a um conjunto de possibilidades de apreendê-lo a partir de estratégias e iniciativas desenvolvidas em determinadas condições e tempo, apresenta-se um exercício de constituir a identidade do CEM a partir de lentes cartesianas. Nesta experiência pondera-se que analisar, numa perspectiva cartesiana, a constituição da identidade desse grupo significa analisar o conjunto das identidades individuais que o formaram, revelando-o como um acidente atrelado a essas identidades.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Matemática, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Avenida Luis Edmundo Carrijo Coube s/n, Vargem Limpa, CEP 17033-360, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Matemática, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Avenida Luis Edmundo Carrijo Coube s/n, Vargem Limpa, CEP 17033-360, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Silva, Heloísa daGarnica, Antonio Vicente Marafioti [UNESP]2016-03-02T12:57:47Z2016-03-02T12:57:47Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article01-20application/pdfhttp://www.periodicos.ulbra.br/index.php/acta/article/view/10Acta Scientiae, v. 13, n. 2, p. 01-20, 2011.1517-4492http://hdl.handle.net/11449/134644ISSN1517-4492-2011-13-02-01-20.pdf63413568869219815089072868644414Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporActa Scientiaeinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-29T14:59:43Zoai:repositorio.unesp.br:11449/134644Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:13:29.681886Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Sobre a identidade do Centro de Educação Matemática (CEM): acidentes de uma leitura cartesiana |
title |
Sobre a identidade do Centro de Educação Matemática (CEM): acidentes de uma leitura cartesiana |
spellingShingle |
Sobre a identidade do Centro de Educação Matemática (CEM): acidentes de uma leitura cartesiana Silva, Heloísa da CEM Mathematics Education Identity Oral History Cartesian Standpoint CEM Educação Matemática Identidade História Oral Leitura Cartesiana |
title_short |
Sobre a identidade do Centro de Educação Matemática (CEM): acidentes de uma leitura cartesiana |
title_full |
Sobre a identidade do Centro de Educação Matemática (CEM): acidentes de uma leitura cartesiana |
title_fullStr |
Sobre a identidade do Centro de Educação Matemática (CEM): acidentes de uma leitura cartesiana |
title_full_unstemmed |
Sobre a identidade do Centro de Educação Matemática (CEM): acidentes de uma leitura cartesiana |
title_sort |
Sobre a identidade do Centro de Educação Matemática (CEM): acidentes de uma leitura cartesiana |
author |
Silva, Heloísa da |
author_facet |
Silva, Heloísa da Garnica, Antonio Vicente Marafioti [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Garnica, Antonio Vicente Marafioti [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Heloísa da Garnica, Antonio Vicente Marafioti [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
CEM Mathematics Education Identity Oral History Cartesian Standpoint CEM Educação Matemática Identidade História Oral Leitura Cartesiana |
topic |
CEM Mathematics Education Identity Oral History Cartesian Standpoint CEM Educação Matemática Identidade História Oral Leitura Cartesiana |
description |
In this paper we present results of research conducted on the constitution of the identity of CEM (Centre for Mathematics Education), a group of mathematics teacher educators from the city of São Paulo, Brazil (1984-1997). We emphasize the processes of constitution of CEM’s identities, on the perspective of Oral History in Mathematics Education, of the Model of Semantic Fields and of theories of identities. As part of the broader endeavor of examining possibilities for constituting identities for the group, from several theoretical standpoints, here we report an exercise on constituting the identity of CEM from a Cartesian standpoint; the overall assumption is that we are not properly interested in what CEM is or was, but on the possibilities themselves. We argue that such analysis leads to an understanding of the group as being an accident involving the individual identities of its members but not to an understanding of CEM’s group identity as such. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011 2016-03-02T12:57:47Z 2016-03-02T12:57:47Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/acta/article/view/10 Acta Scientiae, v. 13, n. 2, p. 01-20, 2011. 1517-4492 http://hdl.handle.net/11449/134644 ISSN1517-4492-2011-13-02-01-20.pdf 6341356886921981 5089072868644414 |
url |
http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/acta/article/view/10 http://hdl.handle.net/11449/134644 |
identifier_str_mv |
Acta Scientiae, v. 13, n. 2, p. 01-20, 2011. 1517-4492 ISSN1517-4492-2011-13-02-01-20.pdf 6341356886921981 5089072868644414 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Acta Scientiae |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
01-20 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129299419496448 |