Uma Atividade para o tratamento da informação com planilha eletrônica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Daniel Muniz de [UNESP]
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/155320
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2017-04-18/000881635.pdf
Resumo: The purpose of this paper is to discuss the contribution of Information and Communication Technologies (ICT) in the teaching-learning process of Mathematics. Initially, a literature review was searched for references, reflections and guidelines for the use of ICT in education. Based on these considerations, a didactic sequence was elaborated for some topics on Information Processing for the classroom of the final years of Elementary School. This sequence includes a contextualized activity in the classroom and another activity in the computer lab with the aid of spreadsheets. Supported in this sequence, classroom interventions were carried out with the 8th grade students from a partner school of the state public network. The students reported through the records of our conversations and the answers to the questionnaires the importance of classes with a different approach from the traditional one, which according to them, helps in learning the studied contents. Also, it was possible to verify through the diagnostic and final evaluations that the students presented a significant improvement in relation to the mathematical content. Experience is presented as a case study, and it can be seen that ICTs stimulate and motivate students, providing them with means of complementing studies, enabling interactivity and promoting socialization. Finally, we highlight that ICT activities promote digital inclusion, observing that in this case, about two-thirds of the students had not previously used a spreadsheet
id UNSP_264a036e18836764887db917a21a8f6f
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/155320
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Uma Atividade para o tratamento da informação com planilha eletrônicaTecnologia da informaçãoMatemática - Estudo e ensinoEnsino fundamentalInformation technologyThe purpose of this paper is to discuss the contribution of Information and Communication Technologies (ICT) in the teaching-learning process of Mathematics. Initially, a literature review was searched for references, reflections and guidelines for the use of ICT in education. Based on these considerations, a didactic sequence was elaborated for some topics on Information Processing for the classroom of the final years of Elementary School. This sequence includes a contextualized activity in the classroom and another activity in the computer lab with the aid of spreadsheets. Supported in this sequence, classroom interventions were carried out with the 8th grade students from a partner school of the state public network. The students reported through the records of our conversations and the answers to the questionnaires the importance of classes with a different approach from the traditional one, which according to them, helps in learning the studied contents. Also, it was possible to verify through the diagnostic and final evaluations that the students presented a significant improvement in relation to the mathematical content. Experience is presented as a case study, and it can be seen that ICTs stimulate and motivate students, providing them with means of complementing studies, enabling interactivity and promoting socialization. Finally, we highlight that ICT activities promote digital inclusion, observing that in this case, about two-thirds of the students had not previously used a spreadsheetA finalidade desse trabalho é discutir a contribuição das TIC (Tecnologias da Informação e Comunicação) no processo de ensino-aprendizagem da Matemática. Inicialmente, foi feita uma revisão da literatura buscando referências, reflexões e orientações para utilização das TIC na educação. Baseado nestas considerações, foi elaborada uma sequência didática para alguns conteúdos relativos ao Tratamento da Informação para a sala de aula dos anos finais do Ensino Fundamental. Esta sequência inclui uma atividade contextualizada em sala de aula e outra atividade na sala de informática com o auxílio de planilhas eletrônicas. Apoiados nesta sequência, foram realizadas intervenções com os alunos do 8º ano de uma escola parceira da rede pública estadual. Os alunos relataram através dos registros de nossas conversas e das respostas aos questionários, à importância de aulas diversificadas, com uma abordagem diferenciada da tradicional, o que segundo eles, ajuda na aprendizagem dos conteúdos estudados. Também, foi possível verificar, por meio das avaliações diagnóstica e final, que os alunos apresentaram uma melhora significativa em relação ao conteúdo matemático. A experiência apresenta-se como um estudo de caso, e pode-se perceber que as TIC estimulam e motivam os alunos, proporcionando-lhes meios de complementação aos estudos, possibilitando a interatividade e promovendo a sociabilização. Por fim, destacamos que atividades com TIC promovem a inclusão digital, observando que na intervenção realizada, cerca de dois terços dos alunos não tinham utilizado previamente uma planilha eletrônicaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Zeni, José Ricardo de Rezende [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Souza, Daniel Muniz de [UNESP]2018-08-30T18:21:09Z2018-08-30T18:21:09Z2016-12-14info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis68 f.application/pdfSOUZA, Daniel Muniz de. Uma Atividade para o tratamento da informação com planilha eletrônica. 2016. 68 f. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura em Matemática) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2016.http://hdl.handle.net/11449/155320000881635http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2017-04-18/000881635.pdfAlephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-07-02T19:09:34Zoai:repositorio.unesp.br:11449/155320Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:40:04.825126Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Uma Atividade para o tratamento da informação com planilha eletrônica
title Uma Atividade para o tratamento da informação com planilha eletrônica
spellingShingle Uma Atividade para o tratamento da informação com planilha eletrônica
Souza, Daniel Muniz de [UNESP]
Tecnologia da informação
Matemática - Estudo e ensino
Ensino fundamental
Information technology
title_short Uma Atividade para o tratamento da informação com planilha eletrônica
title_full Uma Atividade para o tratamento da informação com planilha eletrônica
title_fullStr Uma Atividade para o tratamento da informação com planilha eletrônica
title_full_unstemmed Uma Atividade para o tratamento da informação com planilha eletrônica
title_sort Uma Atividade para o tratamento da informação com planilha eletrônica
author Souza, Daniel Muniz de [UNESP]
author_facet Souza, Daniel Muniz de [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Zeni, José Ricardo de Rezende [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Daniel Muniz de [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Tecnologia da informação
Matemática - Estudo e ensino
Ensino fundamental
Information technology
topic Tecnologia da informação
Matemática - Estudo e ensino
Ensino fundamental
Information technology
description The purpose of this paper is to discuss the contribution of Information and Communication Technologies (ICT) in the teaching-learning process of Mathematics. Initially, a literature review was searched for references, reflections and guidelines for the use of ICT in education. Based on these considerations, a didactic sequence was elaborated for some topics on Information Processing for the classroom of the final years of Elementary School. This sequence includes a contextualized activity in the classroom and another activity in the computer lab with the aid of spreadsheets. Supported in this sequence, classroom interventions were carried out with the 8th grade students from a partner school of the state public network. The students reported through the records of our conversations and the answers to the questionnaires the importance of classes with a different approach from the traditional one, which according to them, helps in learning the studied contents. Also, it was possible to verify through the diagnostic and final evaluations that the students presented a significant improvement in relation to the mathematical content. Experience is presented as a case study, and it can be seen that ICTs stimulate and motivate students, providing them with means of complementing studies, enabling interactivity and promoting socialization. Finally, we highlight that ICT activities promote digital inclusion, observing that in this case, about two-thirds of the students had not previously used a spreadsheet
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-14
2018-08-30T18:21:09Z
2018-08-30T18:21:09Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SOUZA, Daniel Muniz de. Uma Atividade para o tratamento da informação com planilha eletrônica. 2016. 68 f. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura em Matemática) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2016.
http://hdl.handle.net/11449/155320
000881635
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2017-04-18/000881635.pdf
identifier_str_mv SOUZA, Daniel Muniz de. Uma Atividade para o tratamento da informação com planilha eletrônica. 2016. 68 f. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura em Matemática) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2016.
000881635
url http://hdl.handle.net/11449/155320
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2017-04-18/000881635.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 68 f.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129448197750784