Uma Atividade para o tratamento da informação com planilha eletrônica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/155320 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2017-04-18/000881635.pdf |
Resumo: | The purpose of this paper is to discuss the contribution of Information and Communication Technologies (ICT) in the teaching-learning process of Mathematics. Initially, a literature review was searched for references, reflections and guidelines for the use of ICT in education. Based on these considerations, a didactic sequence was elaborated for some topics on Information Processing for the classroom of the final years of Elementary School. This sequence includes a contextualized activity in the classroom and another activity in the computer lab with the aid of spreadsheets. Supported in this sequence, classroom interventions were carried out with the 8th grade students from a partner school of the state public network. The students reported through the records of our conversations and the answers to the questionnaires the importance of classes with a different approach from the traditional one, which according to them, helps in learning the studied contents. Also, it was possible to verify through the diagnostic and final evaluations that the students presented a significant improvement in relation to the mathematical content. Experience is presented as a case study, and it can be seen that ICTs stimulate and motivate students, providing them with means of complementing studies, enabling interactivity and promoting socialization. Finally, we highlight that ICT activities promote digital inclusion, observing that in this case, about two-thirds of the students had not previously used a spreadsheet |
id |
UNSP_264a036e18836764887db917a21a8f6f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/155320 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Uma Atividade para o tratamento da informação com planilha eletrônicaTecnologia da informaçãoMatemática - Estudo e ensinoEnsino fundamentalInformation technologyThe purpose of this paper is to discuss the contribution of Information and Communication Technologies (ICT) in the teaching-learning process of Mathematics. Initially, a literature review was searched for references, reflections and guidelines for the use of ICT in education. Based on these considerations, a didactic sequence was elaborated for some topics on Information Processing for the classroom of the final years of Elementary School. This sequence includes a contextualized activity in the classroom and another activity in the computer lab with the aid of spreadsheets. Supported in this sequence, classroom interventions were carried out with the 8th grade students from a partner school of the state public network. The students reported through the records of our conversations and the answers to the questionnaires the importance of classes with a different approach from the traditional one, which according to them, helps in learning the studied contents. Also, it was possible to verify through the diagnostic and final evaluations that the students presented a significant improvement in relation to the mathematical content. Experience is presented as a case study, and it can be seen that ICTs stimulate and motivate students, providing them with means of complementing studies, enabling interactivity and promoting socialization. Finally, we highlight that ICT activities promote digital inclusion, observing that in this case, about two-thirds of the students had not previously used a spreadsheetA finalidade desse trabalho é discutir a contribuição das TIC (Tecnologias da Informação e Comunicação) no processo de ensino-aprendizagem da Matemática. Inicialmente, foi feita uma revisão da literatura buscando referências, reflexões e orientações para utilização das TIC na educação. Baseado nestas considerações, foi elaborada uma sequência didática para alguns conteúdos relativos ao Tratamento da Informação para a sala de aula dos anos finais do Ensino Fundamental. Esta sequência inclui uma atividade contextualizada em sala de aula e outra atividade na sala de informática com o auxílio de planilhas eletrônicas. Apoiados nesta sequência, foram realizadas intervenções com os alunos do 8º ano de uma escola parceira da rede pública estadual. Os alunos relataram através dos registros de nossas conversas e das respostas aos questionários, à importância de aulas diversificadas, com uma abordagem diferenciada da tradicional, o que segundo eles, ajuda na aprendizagem dos conteúdos estudados. Também, foi possível verificar, por meio das avaliações diagnóstica e final, que os alunos apresentaram uma melhora significativa em relação ao conteúdo matemático. A experiência apresenta-se como um estudo de caso, e pode-se perceber que as TIC estimulam e motivam os alunos, proporcionando-lhes meios de complementação aos estudos, possibilitando a interatividade e promovendo a sociabilização. Por fim, destacamos que atividades com TIC promovem a inclusão digital, observando que na intervenção realizada, cerca de dois terços dos alunos não tinham utilizado previamente uma planilha eletrônicaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Zeni, José Ricardo de Rezende [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Souza, Daniel Muniz de [UNESP]2018-08-30T18:21:09Z2018-08-30T18:21:09Z2016-12-14info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis68 f.application/pdfSOUZA, Daniel Muniz de. Uma Atividade para o tratamento da informação com planilha eletrônica. 2016. 68 f. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura em Matemática) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2016.http://hdl.handle.net/11449/155320000881635http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2017-04-18/000881635.pdfAlephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-07-02T19:09:34Zoai:repositorio.unesp.br:11449/155320Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:40:04.825126Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Uma Atividade para o tratamento da informação com planilha eletrônica |
title |
Uma Atividade para o tratamento da informação com planilha eletrônica |
spellingShingle |
Uma Atividade para o tratamento da informação com planilha eletrônica Souza, Daniel Muniz de [UNESP] Tecnologia da informação Matemática - Estudo e ensino Ensino fundamental Information technology |
title_short |
Uma Atividade para o tratamento da informação com planilha eletrônica |
title_full |
Uma Atividade para o tratamento da informação com planilha eletrônica |
title_fullStr |
Uma Atividade para o tratamento da informação com planilha eletrônica |
title_full_unstemmed |
Uma Atividade para o tratamento da informação com planilha eletrônica |
title_sort |
Uma Atividade para o tratamento da informação com planilha eletrônica |
author |
Souza, Daniel Muniz de [UNESP] |
author_facet |
Souza, Daniel Muniz de [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Zeni, José Ricardo de Rezende [UNESP] Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Daniel Muniz de [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Tecnologia da informação Matemática - Estudo e ensino Ensino fundamental Information technology |
topic |
Tecnologia da informação Matemática - Estudo e ensino Ensino fundamental Information technology |
description |
The purpose of this paper is to discuss the contribution of Information and Communication Technologies (ICT) in the teaching-learning process of Mathematics. Initially, a literature review was searched for references, reflections and guidelines for the use of ICT in education. Based on these considerations, a didactic sequence was elaborated for some topics on Information Processing for the classroom of the final years of Elementary School. This sequence includes a contextualized activity in the classroom and another activity in the computer lab with the aid of spreadsheets. Supported in this sequence, classroom interventions were carried out with the 8th grade students from a partner school of the state public network. The students reported through the records of our conversations and the answers to the questionnaires the importance of classes with a different approach from the traditional one, which according to them, helps in learning the studied contents. Also, it was possible to verify through the diagnostic and final evaluations that the students presented a significant improvement in relation to the mathematical content. Experience is presented as a case study, and it can be seen that ICTs stimulate and motivate students, providing them with means of complementing studies, enabling interactivity and promoting socialization. Finally, we highlight that ICT activities promote digital inclusion, observing that in this case, about two-thirds of the students had not previously used a spreadsheet |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-12-14 2018-08-30T18:21:09Z 2018-08-30T18:21:09Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SOUZA, Daniel Muniz de. Uma Atividade para o tratamento da informação com planilha eletrônica. 2016. 68 f. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura em Matemática) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2016. http://hdl.handle.net/11449/155320 000881635 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2017-04-18/000881635.pdf |
identifier_str_mv |
SOUZA, Daniel Muniz de. Uma Atividade para o tratamento da informação com planilha eletrônica. 2016. 68 f. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura em Matemática) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2016. 000881635 |
url |
http://hdl.handle.net/11449/155320 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2017-04-18/000881635.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
68 f. application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Aleph reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129448197750784 |