Assinado e selado em sangue: um ensaio sócio-antropológico da tatuagem e a arte
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/203950 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2020-03-13/000929161.pdf |
Resumo: | Tattooing, as well as piercing, is a type of body modification that has been gaining ground in contemporary societies. This cultural insertion comes tied to a new valuation of the tattoo as an object of art. It gains and advance new contours of existence within the West and ends up triggering a new world logic. At the same time that it transforms and assumes a new westernized outfit, it is little studied and divulged in your differences ways of be, leaving aside a possible contribution to the aesthetic and cultural understanding of diverse human groups spread around the world and the cultural conflicts that have followed colonialism and globalization. The objectives of the work is: understand some forms of tattooing in groups that practice it, showing the complexity of this ritual practice that accompanies us since time immemorial (and can tell a lot about ours relate even today) and observe the transformations in the valuation of the tattoo as art form and the possible motivations and effects of this relationship. Having said this, from an interpretive anthropological approach, the tradition of tattoos of the Maori and iban will be analyzed, considering the cultural, historical and pictographic aspects of these, later using political anthropology, decolonial studies and discursive constructions as a critical point for analysis. |
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Assinado e selado em sangue: um ensaio sócio-antropológico da tatuagem e a arteTatuagemArte e antropologiaMarcas corporaisTattooingTattooing, as well as piercing, is a type of body modification that has been gaining ground in contemporary societies. This cultural insertion comes tied to a new valuation of the tattoo as an object of art. It gains and advance new contours of existence within the West and ends up triggering a new world logic. At the same time that it transforms and assumes a new westernized outfit, it is little studied and divulged in your differences ways of be, leaving aside a possible contribution to the aesthetic and cultural understanding of diverse human groups spread around the world and the cultural conflicts that have followed colonialism and globalization. The objectives of the work is: understand some forms of tattooing in groups that practice it, showing the complexity of this ritual practice that accompanies us since time immemorial (and can tell a lot about ours relate even today) and observe the transformations in the valuation of the tattoo as art form and the possible motivations and effects of this relationship. Having said this, from an interpretive anthropological approach, the tradition of tattoos of the Maori and iban will be analyzed, considering the cultural, historical and pictographic aspects of these, later using political anthropology, decolonial studies and discursive constructions as a critical point for analysis.A tatuagem, bem como os piercings, é um tipo de modificação corporal que vêm ganhando espaço nas sociedades contemporâneas. Essa inserção cultural vem atrelada a uma nova valoração da tatuagem como um objeto de arte. Ela ganha e avança novos contornos de existência no Ocidente e acaba por deflagrar uma nova lógica de existir. Ao mesmo tempo em que se transforma e assume uma nova roupagem ocidentalizada, é pouco estudada e divulgada nas suas diferentes lógicas de ser, deixando de lado uma possível contribuição para a compreensão estética e cultural de diversos grupos humanos espalhados pelo mundo e os conflitos culturais que se sucederam com o colonialismo e a globalização. O trabalho tem como objetivos: compreender algumas formas de existir da tatuagem em grupos que à praticam, mostrando a complexidade dessa prática ritualística que nos acompanha desde tempos imemoráveis (e que pode dizer muito sobre nossas relacionalidades ainda hoje) e observar as transformações na valoração da tatuagem enquanto forma de arte e as possíveis motivações e efeitos dessa relação. Posto isto, a partir de uma abordagem antropológica interpretativa, será analisada a tradição de tatuagens dos Maori e dos Iban, considerando os aspectos culturais, históricos e pictográficos desses, usando posteriormente da antropologia política, estudos decoloniais e as construções discursivas como ponto crítico para análise.Universidade Estadual Paulista (Unesp)Simões, Rosa Maria Araújo [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Gonçalves, Arthur Ferrari [UNESP]2021-03-10T12:58:52Z2021-03-10T12:58:52Z2019-11-25info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis77 f.application/pdfGONÇALVES, Arthur Ferrari. Assinado e selado em sangue: um ensaio sócio-antropológico da tatuagem e a arte. 2019. 77 f. Trabalho de conclusão (bacharelado - Artes Visuais) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação, 2019.http://hdl.handle.net/11449/203950990009291610206341http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2020-03-13/000929161.pdfAlmareponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-07-10T17:25:51Zoai:repositorio.unesp.br:11449/203950Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T14:42:26.226734Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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