A biologia do conhecer de Maturana e algumas considerações aplicadas à educação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320180030012 http://hdl.handle.net/11449/183771 |
Resumo: | Abstract: Our work considers some elements of the theory of Humberto Maturana, founder of Biology of Knowledge that we believe are essential for the development of a scientific epistemology that can provide evidence and possibly overcome, or attempt to overcome, the dichotomy nature/culture and biological/sociological approaches and also consider their implications for education. That means, some relevant elements of Maturana’s theory described in the work Biology of social phenomena are approached, and the possibility of its immediate applicability in education considered in the work A study of current biology education in the knowledge perspective. These readings are relevant because Maturana’s theory redevelops the importance of experience as a promoter of knowledge and thus the development in education of concrete considerations to offer us a deeper reading of the described theory. We conclude with a brief pedagogical consideration. |
id |
UNSP_2855a9e4cf377bb6a1f960f5a71b3f58 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/183771 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
A biologia do conhecer de Maturana e algumas considerações aplicadas à educaçãoThe Maturana biology of knowledge and some considerations applied to educationHumberto MaturanaEpistemologyBiology of knowledgeEducationHumberto MaturanaEpistemologiaBiologia do conhecerEducaçãoAbstract: Our work considers some elements of the theory of Humberto Maturana, founder of Biology of Knowledge that we believe are essential for the development of a scientific epistemology that can provide evidence and possibly overcome, or attempt to overcome, the dichotomy nature/culture and biological/sociological approaches and also consider their implications for education. That means, some relevant elements of Maturana’s theory described in the work Biology of social phenomena are approached, and the possibility of its immediate applicability in education considered in the work A study of current biology education in the knowledge perspective. These readings are relevant because Maturana’s theory redevelops the importance of experience as a promoter of knowledge and thus the development in education of concrete considerations to offer us a deeper reading of the described theory. We conclude with a brief pedagogical consideration.Resumo: Pretende-se considerar alguns elementos da teoria de Humberto Maturana, instituidor da Biologia do Conhecer, que parecem fundamentais para o desenvolvimento de uma epistemologia científica que possa colocar em evidência a possível superação ou tentativa de superação, da dicotomia entre a natureza e a cultura ou entre a biologia e a sociologia, considerando-se também suas implicações para a educação. Ou seja, são abordados alguns elementos relevantes da teoria de Maturana, descritos na obra Biologia do fenômeno social, e a possibilidade de sua aplicabilidade imediata na educação, consideradas na obra Uma abordagem da educação atual na perspectiva da biologia do conhecimento. Essas leituras são relevantes porque a teoria de Maturana reconsidera a importância da experiência como promotora de conhecimento e, desse modo, serão as possíveis considerações do concreto da educação a nos oferecer uma leitura mais aprofundada da teoria descrita. A conclusão trata de uma breve consideração pedagógica.Universidade Federal de RoraimaUniversidade Estadual Paulista Faculdade de Ciências e Letras Departamento de Psicologia Evolutiva Social e EscolarUniversidade Estadual Paulista Faculdade de Ciências e Letras Departamento de Psicologia Evolutiva Social e EscolarPrograma de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.Universidade Federal de RoraimaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Naputano, MarceloJusto, José Sterza2019-10-03T17:31:34Z2019-10-03T17:31:34Z2018-09-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article729-740application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1516-731320180030012Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 24, n. 3, p. 729-740, 2018.1516-7313http://hdl.handle.net/11449/18377110.1590/1516-731320180030012S1516-73132018000300729S1516-73132018000300729.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCiência & Educação (Bauru)info:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-26T06:29:58Zoai:repositorio.unesp.br:11449/183771Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-01-26T06:29:58Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A biologia do conhecer de Maturana e algumas considerações aplicadas à educação The Maturana biology of knowledge and some considerations applied to education |
title |
A biologia do conhecer de Maturana e algumas considerações aplicadas à educação |
spellingShingle |
A biologia do conhecer de Maturana e algumas considerações aplicadas à educação Naputano, Marcelo Humberto Maturana Epistemology Biology of knowledge Education Humberto Maturana Epistemologia Biologia do conhecer Educação |
title_short |
A biologia do conhecer de Maturana e algumas considerações aplicadas à educação |
title_full |
A biologia do conhecer de Maturana e algumas considerações aplicadas à educação |
title_fullStr |
A biologia do conhecer de Maturana e algumas considerações aplicadas à educação |
title_full_unstemmed |
A biologia do conhecer de Maturana e algumas considerações aplicadas à educação |
title_sort |
A biologia do conhecer de Maturana e algumas considerações aplicadas à educação |
author |
Naputano, Marcelo |
author_facet |
Naputano, Marcelo Justo, José Sterza |
author_role |
author |
author2 |
Justo, José Sterza |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Roraima Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Naputano, Marcelo Justo, José Sterza |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Humberto Maturana Epistemology Biology of knowledge Education Humberto Maturana Epistemologia Biologia do conhecer Educação |
topic |
Humberto Maturana Epistemology Biology of knowledge Education Humberto Maturana Epistemologia Biologia do conhecer Educação |
description |
Abstract: Our work considers some elements of the theory of Humberto Maturana, founder of Biology of Knowledge that we believe are essential for the development of a scientific epistemology that can provide evidence and possibly overcome, or attempt to overcome, the dichotomy nature/culture and biological/sociological approaches and also consider their implications for education. That means, some relevant elements of Maturana’s theory described in the work Biology of social phenomena are approached, and the possibility of its immediate applicability in education considered in the work A study of current biology education in the knowledge perspective. These readings are relevant because Maturana’s theory redevelops the importance of experience as a promoter of knowledge and thus the development in education of concrete considerations to offer us a deeper reading of the described theory. We conclude with a brief pedagogical consideration. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-09-01 2019-10-03T17:31:34Z 2019-10-03T17:31:34Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320180030012 Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 24, n. 3, p. 729-740, 2018. 1516-7313 http://hdl.handle.net/11449/183771 10.1590/1516-731320180030012 S1516-73132018000300729 S1516-73132018000300729.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320180030012 http://hdl.handle.net/11449/183771 |
identifier_str_mv |
Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 24, n. 3, p. 729-740, 2018. 1516-7313 10.1590/1516-731320180030012 S1516-73132018000300729 S1516-73132018000300729.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Ciência & Educação (Bauru) |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
729-740 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru. |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru. |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1803047454645420032 |