A biologia do conhecer de Maturana e algumas considerações aplicadas à educação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Naputano, Marcelo
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Justo, José Sterza
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320180030012
http://hdl.handle.net/11449/183771
Resumo: Abstract: Our work considers some elements of the theory of Humberto Maturana, founder of Biology of Knowledge that we believe are essential for the development of a scientific epistemology that can provide evidence and possibly overcome, or attempt to overcome, the dichotomy nature/culture and biological/sociological approaches and also consider their implications for education. That means, some relevant elements of Maturana’s theory described in the work Biology of social phenomena are approached, and the possibility of its immediate applicability in education considered in the work A study of current biology education in the knowledge perspective. These readings are relevant because Maturana’s theory redevelops the importance of experience as a promoter of knowledge and thus the development in education of concrete considerations to offer us a deeper reading of the described theory. We conclude with a brief pedagogical consideration.
id UNSP_2855a9e4cf377bb6a1f960f5a71b3f58
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/183771
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A biologia do conhecer de Maturana e algumas considerações aplicadas à educaçãoThe Maturana biology of knowledge and some considerations applied to educationHumberto MaturanaEpistemologyBiology of knowledgeEducationHumberto MaturanaEpistemologiaBiologia do conhecerEducaçãoAbstract: Our work considers some elements of the theory of Humberto Maturana, founder of Biology of Knowledge that we believe are essential for the development of a scientific epistemology that can provide evidence and possibly overcome, or attempt to overcome, the dichotomy nature/culture and biological/sociological approaches and also consider their implications for education. That means, some relevant elements of Maturana’s theory described in the work Biology of social phenomena are approached, and the possibility of its immediate applicability in education considered in the work A study of current biology education in the knowledge perspective. These readings are relevant because Maturana’s theory redevelops the importance of experience as a promoter of knowledge and thus the development in education of concrete considerations to offer us a deeper reading of the described theory. We conclude with a brief pedagogical consideration.Resumo: Pretende-se considerar alguns elementos da teoria de Humberto Maturana, instituidor da Biologia do Conhecer, que parecem fundamentais para o desenvolvimento de uma epistemologia científica que possa colocar em evidência a possível superação ou tentativa de superação, da dicotomia entre a natureza e a cultura ou entre a biologia e a sociologia, considerando-se também suas implicações para a educação. Ou seja, são abordados alguns elementos relevantes da teoria de Maturana, descritos na obra Biologia do fenômeno social, e a possibilidade de sua aplicabilidade imediata na educação, consideradas na obra Uma abordagem da educação atual na perspectiva da biologia do conhecimento. Essas leituras são relevantes porque a teoria de Maturana reconsidera a importância da experiência como promotora de conhecimento e, desse modo, serão as possíveis considerações do concreto da educação a nos oferecer uma leitura mais aprofundada da teoria descrita. A conclusão trata de uma breve consideração pedagógica.Universidade Federal de RoraimaUniversidade Estadual Paulista Faculdade de Ciências e Letras Departamento de Psicologia Evolutiva Social e EscolarUniversidade Estadual Paulista Faculdade de Ciências e Letras Departamento de Psicologia Evolutiva Social e EscolarPrograma de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.Universidade Federal de RoraimaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Naputano, MarceloJusto, José Sterza2019-10-03T17:31:34Z2019-10-03T17:31:34Z2018-09-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article729-740application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1516-731320180030012Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 24, n. 3, p. 729-740, 2018.1516-7313http://hdl.handle.net/11449/18377110.1590/1516-731320180030012S1516-73132018000300729S1516-73132018000300729.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCiência & Educação (Bauru)info:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-26T06:29:58Zoai:repositorio.unesp.br:11449/183771Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-01-26T06:29:58Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A biologia do conhecer de Maturana e algumas considerações aplicadas à educação
The Maturana biology of knowledge and some considerations applied to education
title A biologia do conhecer de Maturana e algumas considerações aplicadas à educação
spellingShingle A biologia do conhecer de Maturana e algumas considerações aplicadas à educação
Naputano, Marcelo
Humberto Maturana
Epistemology
Biology of knowledge
Education
Humberto Maturana
Epistemologia
Biologia do conhecer
Educação
title_short A biologia do conhecer de Maturana e algumas considerações aplicadas à educação
title_full A biologia do conhecer de Maturana e algumas considerações aplicadas à educação
title_fullStr A biologia do conhecer de Maturana e algumas considerações aplicadas à educação
title_full_unstemmed A biologia do conhecer de Maturana e algumas considerações aplicadas à educação
title_sort A biologia do conhecer de Maturana e algumas considerações aplicadas à educação
author Naputano, Marcelo
author_facet Naputano, Marcelo
Justo, José Sterza
author_role author
author2 Justo, José Sterza
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Federal de Roraima
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Naputano, Marcelo
Justo, José Sterza
dc.subject.por.fl_str_mv Humberto Maturana
Epistemology
Biology of knowledge
Education
Humberto Maturana
Epistemologia
Biologia do conhecer
Educação
topic Humberto Maturana
Epistemology
Biology of knowledge
Education
Humberto Maturana
Epistemologia
Biologia do conhecer
Educação
description Abstract: Our work considers some elements of the theory of Humberto Maturana, founder of Biology of Knowledge that we believe are essential for the development of a scientific epistemology that can provide evidence and possibly overcome, or attempt to overcome, the dichotomy nature/culture and biological/sociological approaches and also consider their implications for education. That means, some relevant elements of Maturana’s theory described in the work Biology of social phenomena are approached, and the possibility of its immediate applicability in education considered in the work A study of current biology education in the knowledge perspective. These readings are relevant because Maturana’s theory redevelops the importance of experience as a promoter of knowledge and thus the development in education of concrete considerations to offer us a deeper reading of the described theory. We conclude with a brief pedagogical consideration.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-09-01
2019-10-03T17:31:34Z
2019-10-03T17:31:34Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320180030012
Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 24, n. 3, p. 729-740, 2018.
1516-7313
http://hdl.handle.net/11449/183771
10.1590/1516-731320180030012
S1516-73132018000300729
S1516-73132018000300729.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320180030012
http://hdl.handle.net/11449/183771
identifier_str_mv Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 24, n. 3, p. 729-740, 2018.
1516-7313
10.1590/1516-731320180030012
S1516-73132018000300729
S1516-73132018000300729.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Ciência & Educação (Bauru)
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 729-740
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803047454645420032