Atividades educativas e culturais no centro cirúrgico e recuperação anestésica: percepção da equipe de enfermagem

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Caldeira, Sílvia Maria [UNESP]
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Avila, Marla Andréia Garcia de [UNESP], Braga, Eliana Mara [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.revista.ufpe.br/revistaenfermagem/index.php/revista/article/view/4192
http://hdl.handle.net/11449/140681
Resumo: Objective: to identify the perception of the nursing staff on integration activities in the Operating Room. Method: cross sectional study of field, quality, favorable opinion of the Ethics Committee in Research, letter n ° 3801-2011 by applying semi-structured form, in the period May-June 2011. Participants were 37 members of the nursing staff who work in the operating theater of a public university. Data analysis was performed by the method of content analysis. Results: 31 subjects reported knowing the project; 24 and 13 participated regularly this has never participated in the activities. Regarding the importance attributed to the project, 34 considered important to conduct educational and cultural activities in the Operating Room. Conclusion: the team reported positive effects such as improved communication, interpersonal relationships, the perceived tranquility and relaxation, as well as scientific growth, even considering the lack of flexibility in the hours of educational activities.
id UNSP_29d544b265d6e5cf18442dbba40c1817
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/140681
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Atividades educativas e culturais no centro cirúrgico e recuperação anestésica: percepção da equipe de enfermagemEducational and cultural activities in surgical and anesthetical recovery center: perception of the nursing teamActividades educativas y culturales en el centro de cirugía y recuperación anestésica: percepción del equipo de enfermeríaCommunicationInterpersonal relationsNursing surgical centerNursing teamComunicaciónRelaciones interpersonalesEnfermería de centro quirúrgicoEquipo de enfermeríaComunicaçãoRelações interpessoaisEnfermagem de centro cirúrgicoEquipe de enfermagemObjective: to identify the perception of the nursing staff on integration activities in the Operating Room. Method: cross sectional study of field, quality, favorable opinion of the Ethics Committee in Research, letter n ° 3801-2011 by applying semi-structured form, in the period May-June 2011. Participants were 37 members of the nursing staff who work in the operating theater of a public university. Data analysis was performed by the method of content analysis. Results: 31 subjects reported knowing the project; 24 and 13 participated regularly this has never participated in the activities. Regarding the importance attributed to the project, 34 considered important to conduct educational and cultural activities in the Operating Room. Conclusion: the team reported positive effects such as improved communication, interpersonal relationships, the perceived tranquility and relaxation, as well as scientific growth, even considering the lack of flexibility in the hours of educational activities.Objetivo: identificar la percepción de los profesionales de enfermería en las actividades de integración en la sala de operaciones. Método: estudio transversal de campo, la calidad, la opinión favorable del Comité de Ética en Investigación, carta n ° 3801-2011 mediante la aplicación de forma semi-estructurado, en el período mayo-junio de 2011. Los participantes fueron 37 miembros del personal de enfermería que trabajan en el quirófano de una universidad pública. El análisis de datos se realizó mediante el método de análisis de contenido. Resultados: 31 pacientes reportaron conocer el proyecto, 24 y 13 participó regularmente esto nunca ha participado en las actividades. En cuanto a la importancia que se atribuye al proyecto, 34 considera importante llevar a cabo actividades educativas y culturales en la sala de operaciones. Conclusión: el equipo informó de efectos positivos como la mejora de la comunicación, las relaciones interpersonales, la tranquilidad y la relajación percibida, así como el crecimiento científico, incluso teniendo en cuenta la falta de flexibilidad en los horarios de las actividades educativas.Objetivo: identificar a percepção da equipe de enfermagem sobre atividades de integração no Bloco Operatório. Método: estudo transversal, de campo, qualitativo, após parecer favorável do Comitê de Ética em Pesquisa, ofício n° 3801-2011 mediante a aplicação de formulário semiestruturado, no período de maio a junho de 2011. Os participantes foram 37 membros da equipe de enfermagem que atuam no Bloco Operatório de uma instituição pública de ensino. A análise dos dados foi realizada pelo método de análise de conteúdo. Resultados: 31 sujeitos referiram conhecer o projeto; 24 participaram regularmente deste e 13 nunca participaram das atividades. Em relação à importância que atribuíram ao projeto, 34 consideraram importante a realização de atividades educativas e culturais no Bloco Operatório. Conclusão: a equipe relatou aspectos positivos, como a melhora da comunicação, do relacionamento interpessoal, a tranquilidade e descontração percebida, além do crescimento científico, mesmo considerando a falta de flexibilidade nos horários das atividades educativas.Universidade Estadual Paulista, Departamento de Enfermagem, Faculdade de Medicina de BotucatuUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Caldeira, Sílvia Maria [UNESP]Avila, Marla Andréia Garcia de [UNESP]Braga, Eliana Mara [UNESP]2016-07-07T12:34:58Z2016-07-07T12:34:58Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article5232-5238application/pdfapplication/pdfhttp://www.revista.ufpe.br/revistaenfermagem/index.php/revista/article/view/4192Revista de Enfermagem UFPE On Line, v. 7, n. 8, p. 5232-5238, 2013.1981-8963http://hdl.handle.net/11449/140681ISSN1981-8963-2013-07-08-5232-5238-en.pdfISSN1981-8963-2013-07-08-5232-5238-pt.pdf4670180558948205467018055894820546701805589482055933492583163427Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporengRevista de Enfermagem UFPE On Lineinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-08T06:09:26Zoai:repositorio.unesp.br:11449/140681Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-10-08T06:09:26Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Atividades educativas e culturais no centro cirúrgico e recuperação anestésica: percepção da equipe de enfermagem
Educational and cultural activities in surgical and anesthetical recovery center: perception of the nursing team
Actividades educativas y culturales en el centro de cirugía y recuperación anestésica: percepción del equipo de enfermería
title Atividades educativas e culturais no centro cirúrgico e recuperação anestésica: percepção da equipe de enfermagem
spellingShingle Atividades educativas e culturais no centro cirúrgico e recuperação anestésica: percepção da equipe de enfermagem
Caldeira, Sílvia Maria [UNESP]
Communication
Interpersonal relations
Nursing surgical center
Nursing team
Comunicación
Relaciones interpersonales
Enfermería de centro quirúrgico
Equipo de enfermería
Comunicação
Relações interpessoais
Enfermagem de centro cirúrgico
Equipe de enfermagem
title_short Atividades educativas e culturais no centro cirúrgico e recuperação anestésica: percepção da equipe de enfermagem
title_full Atividades educativas e culturais no centro cirúrgico e recuperação anestésica: percepção da equipe de enfermagem
title_fullStr Atividades educativas e culturais no centro cirúrgico e recuperação anestésica: percepção da equipe de enfermagem
title_full_unstemmed Atividades educativas e culturais no centro cirúrgico e recuperação anestésica: percepção da equipe de enfermagem
title_sort Atividades educativas e culturais no centro cirúrgico e recuperação anestésica: percepção da equipe de enfermagem
author Caldeira, Sílvia Maria [UNESP]
author_facet Caldeira, Sílvia Maria [UNESP]
Avila, Marla Andréia Garcia de [UNESP]
Braga, Eliana Mara [UNESP]
author_role author
author2 Avila, Marla Andréia Garcia de [UNESP]
Braga, Eliana Mara [UNESP]
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Caldeira, Sílvia Maria [UNESP]
Avila, Marla Andréia Garcia de [UNESP]
Braga, Eliana Mara [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Communication
Interpersonal relations
Nursing surgical center
Nursing team
Comunicación
Relaciones interpersonales
Enfermería de centro quirúrgico
Equipo de enfermería
Comunicação
Relações interpessoais
Enfermagem de centro cirúrgico
Equipe de enfermagem
topic Communication
Interpersonal relations
Nursing surgical center
Nursing team
Comunicación
Relaciones interpersonales
Enfermería de centro quirúrgico
Equipo de enfermería
Comunicação
Relações interpessoais
Enfermagem de centro cirúrgico
Equipe de enfermagem
description Objective: to identify the perception of the nursing staff on integration activities in the Operating Room. Method: cross sectional study of field, quality, favorable opinion of the Ethics Committee in Research, letter n ° 3801-2011 by applying semi-structured form, in the period May-June 2011. Participants were 37 members of the nursing staff who work in the operating theater of a public university. Data analysis was performed by the method of content analysis. Results: 31 subjects reported knowing the project; 24 and 13 participated regularly this has never participated in the activities. Regarding the importance attributed to the project, 34 considered important to conduct educational and cultural activities in the Operating Room. Conclusion: the team reported positive effects such as improved communication, interpersonal relationships, the perceived tranquility and relaxation, as well as scientific growth, even considering the lack of flexibility in the hours of educational activities.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013
2016-07-07T12:34:58Z
2016-07-07T12:34:58Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.revista.ufpe.br/revistaenfermagem/index.php/revista/article/view/4192
Revista de Enfermagem UFPE On Line, v. 7, n. 8, p. 5232-5238, 2013.
1981-8963
http://hdl.handle.net/11449/140681
ISSN1981-8963-2013-07-08-5232-5238-en.pdf
ISSN1981-8963-2013-07-08-5232-5238-pt.pdf
4670180558948205
4670180558948205
4670180558948205
5933492583163427
url http://www.revista.ufpe.br/revistaenfermagem/index.php/revista/article/view/4192
http://hdl.handle.net/11449/140681
identifier_str_mv Revista de Enfermagem UFPE On Line, v. 7, n. 8, p. 5232-5238, 2013.
1981-8963
ISSN1981-8963-2013-07-08-5232-5238-en.pdf
ISSN1981-8963-2013-07-08-5232-5238-pt.pdf
4670180558948205
5933492583163427
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv Revista de Enfermagem UFPE On Line
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 5232-5238
application/pdf
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799964488296824832