Ouvidoria: avaliando o acesso aos serviços de saúd

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Luciana Rocha de [UNESP]
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Juliani, Carmen Maria Casquel Monti [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.revistarene.ufc.br/revista/index.php/revista/article/view/728
http://hdl.handle.net/11449/140684
Resumo: This study aimed at identifying and analyzing quantitative data of the complaints of the public Ombudsmen Sector in the city of Marilia-SP. This is a documentary and epidemiological study, inserted in the field of evaluation of health services. We analyzed 529 complaints to the ombudsman arising from the core network. The results showed that the largest number of complaints is related to the pent-up demand for medical specializations, followed by the poor service of Primary Care, the lack of medicine and the pent-up demand examinations. We deepened the analysis of complaints regarding the difficulty of access to medical specializations being: 62.0% originated from Basic Health Units, 66.4% of users were allowed access after the claim; 69.0% received feedback and 45.4% of the registers were not in the evaluation of the Coordination of Primary Care. It is known that the ombudsman is a powerful tool for assessing health services.
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spelling Ouvidoria: avaliando o acesso aos serviços de saúdOmbudsman: evaluating the access to health servicesContraloría: evaluación del acceso a los servicios de saludHealth services accessibilityHealth careHealth services evaluationHealth services needs and demandPatient advocacyAccesibilidad a los servicios de saludAtención a la saludEvaluación de servicios de saludNecesidades y demandas de servicios de saludDefensa del pacienteAcesso aos serviços de saúdeAtenção à saúdeAvaliação de serviços de saúdeNecessidades e demandas de serviços de saúdeDefesa do pacienteThis study aimed at identifying and analyzing quantitative data of the complaints of the public Ombudsmen Sector in the city of Marilia-SP. This is a documentary and epidemiological study, inserted in the field of evaluation of health services. We analyzed 529 complaints to the ombudsman arising from the core network. The results showed that the largest number of complaints is related to the pent-up demand for medical specializations, followed by the poor service of Primary Care, the lack of medicine and the pent-up demand examinations. We deepened the analysis of complaints regarding the difficulty of access to medical specializations being: 62.0% originated from Basic Health Units, 66.4% of users were allowed access after the claim; 69.0% received feedback and 45.4% of the registers were not in the evaluation of the Coordination of Primary Care. It is known that the ombudsman is a powerful tool for assessing health services.El objetivo fue identificar y analizar los datos cuantitativos de las quejas del Sector Contraloría del Sector público de Marília-SP, Brasil. Estudio documental, epidemiológica, insertado en el campo de la evaluación de servicios de salud. Se analizaron 529 fichas de las denuncias del sector emergidas de la red básica. El mayor número de quejas estuvo relacionado con la demanda acumulada para especialidades médicas, seguido por el malo servicio de Atención Primaria; falta de medicamentos y demanda acumulada para exámenes. Al profundizar en el análisis de las quejas con respecto a la dificultad de acceso a las especialidades médicas, se constaron: 62,0% procedían de Unidades Básicas de Salud; 66,4% de los usuarios tuvieron acceso después de reclamación; 69,0% recibieron devolutivas; y 45,4% de las fichas no estaban en la evaluación de la Coordinación de la Atención Primaria. La Contraloría es poderosa herramienta para evaluación de servicios de salud.Este estudo teve o objetivo de identificar e analisar os dados quantitativos de reclamações do Setor Ouvidoria do serviço público no município de Marília-SP. Trata-se de um estudo documental, epidemiológico, inserido no campo da avaliação de serviços de saúde. Foram analisadas 529 fichas de reclamação na ouvidoria advindas da rede básica. Nos resultados constatou-se que o maior número de reclamações é referente à demanda reprimida para especialidades médicas, seguida do mau atendimento da Atenção Básica; da falta de medicamentos e da demanda reprimida a exames. Aprofundamos na análise das reclamações referentes à dificuldade de acesso às especialidades médicas sendo: 62,0% originadas das Unidades Básicas de Saúde; 66,4% dos usuários que obtiveram acesso após a reclamação; 69,0% receberam devolutiva e 45,4% das fichas não constavam a avaliação da Coordenação da Atenção Básica. Interpreta-se que a Ouvidoria é um potente instrumento de avaliação de serviços de saúde.Universidade Estadual Paulista, Departamento de Enfermagem, Faculdade de Medicina de BotucatuUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Oliveira, Luciana Rocha de [UNESP]Juliani, Carmen Maria Casquel Monti [UNESP]2016-07-07T12:34:59Z2016-07-07T12:34:59Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article613-622application/pdfhttp://www.revistarene.ufc.br/revista/index.php/revista/article/view/728Revista da Rede de Enfermagem do Nordeste - Rev Rene, v. 13, n. 3, p. 613-622, 2012.2175-6783http://hdl.handle.net/11449/140684ISSN2175-6783-2012-13-03-613-622.pdfCurrículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista da Rede de Enfermagem do Nordeste - Rev Reneinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-27T06:56:06Zoai:repositorio.unesp.br:11449/140684Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-01-27T06:56:06Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
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