O lugar e a especificidade da educação na filosofia prática de Kant

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Andrade, Renata Cristina Lopes [UNESP]
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Carvalho, Alonso Bezerra de [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.fatece.edu.br/revista%20trilhas/volume3.php
http://hdl.handle.net/11449/127135
Resumo: We point out the practical philosophy of Kant constituted and sustained, appropriately, of two parts: i) a pure part (not empirical), in which the moral principle is searched and fixed, ii) empirical part, which consists of the verification of the possibility of effectiveness of the supreme principle of morality, at that time, taking into account the condition and characteristics of human nature. The Education, as conceived by Kant, composes one of the parts of his practical philosophy, the empirical one (or the second part of morality), which treats morality applied to humans - the action usually with moral value, in this case, through education. We believe that effective moral education pathway through a possible moral formation (formation and character development) can be better understood when shown and located the unique place that education occupies within the Kantian moral thinking, and when we set its peculiarities. In other words, when we reflect on some issues, such as education, according to Kant, can achieve moral action? Can effect the morality? Or, according to Kant, ethics can be taught? Weigh that in locating the proper place that education occupies in his practical philosophy, we assess these issues more safely. In the present work we will seek exploring the own place and the specifics of Education in Practical Philosophy of Kant, which means, in addition, address the complex action of Kant to develop your practical thinking.
id UNSP_2c297e188215acf13e86aa6f75d9feed
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/127135
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling O lugar e a especificidade da educação na filosofia prática de KantPlace and specificity of education in practice philosophy of KantKantPractical PhilosophyMoralityPedagogyEducationKantFilosofia PráticaMoralidadePedagogiaEducaçãoWe point out the practical philosophy of Kant constituted and sustained, appropriately, of two parts: i) a pure part (not empirical), in which the moral principle is searched and fixed, ii) empirical part, which consists of the verification of the possibility of effectiveness of the supreme principle of morality, at that time, taking into account the condition and characteristics of human nature. The Education, as conceived by Kant, composes one of the parts of his practical philosophy, the empirical one (or the second part of morality), which treats morality applied to humans - the action usually with moral value, in this case, through education. We believe that effective moral education pathway through a possible moral formation (formation and character development) can be better understood when shown and located the unique place that education occupies within the Kantian moral thinking, and when we set its peculiarities. In other words, when we reflect on some issues, such as education, according to Kant, can achieve moral action? Can effect the morality? Or, according to Kant, ethics can be taught? Weigh that in locating the proper place that education occupies in his practical philosophy, we assess these issues more safely. In the present work we will seek exploring the own place and the specifics of Education in Practical Philosophy of Kant, which means, in addition, address the complex action of Kant to develop your practical thinking.Podemos apontar a filosofia prática de Kant constituída e sustentada, apropriadamente, por duas partes: i) uma parte pura (não empírica), na qual o princípio moral é buscado e fixado; ii) uma parte empírica, que consiste na verificação da possibilidade de efetividade do princípio supremo da moralidade, nesse momento, levando-se em conta a condição e as particularidades da natureza humana. A educação, conforme concebida por Kant, compõe uma das partes de sua filosofia prática, isto é, a parte empírica (ou a segunda parte da moral), a qual tratará da moralidade aplicada ao ser humano – a ação em geral com valor moral, nesse caso, via educação. Pensamos que a efetivação moral via educação, mediante uma possível formação moral (formação e desenvolvimento do caráter) pode ser melhor evidenciada e compreendida quando localizamos o lugar singular que a educação ocupa no interior do pensamento moral kantiano, bem como quando estabelecemos as suas peculiaridades. Noutras palavras, ao refletirmos acerca de algumas questões, tais como: a educação, segundo Kant, pode alcançar a ação moral? Pode efetivar a moralidade? Ou, segundo Kant, a ética pode ser ensinada? Pesamos que, ao localizar o lugar próprio que a educação ocupa em sua filosofia prática, poderemos avaliar tais questões com mais segurança. No presente trabalho buscaremos explorar o lugar próprio e as especificidades da Educação na Filosofia Prática de Kant, o que significa, ademais, abordar a complexa ação de Kant ao desenvolver o seu pensamento prático.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Avenida Dom Antônio, 2100, Vila Tênis Clube, CEP 19806900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Avenida Dom Antônio, 2100, Vila Tênis Clube, CEP 19806900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Andrade, Renata Cristina Lopes [UNESP]Carvalho, Alonso Bezerra de [UNESP]2015-08-21T17:53:59Z2015-08-21T17:53:59Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article85-102http://www.fatece.edu.br/revista%20trilhas/volume3.phpRevista Trilhas Pedagógicas, v. 3, p. 85-102, 2013.2237-0153http://hdl.handle.net/11449/1271354091021554181403Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Trilhas Pedagógicasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-10-22T22:17:24Zoai:repositorio.unesp.br:11449/127135Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462021-10-22T22:17:24Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O lugar e a especificidade da educação na filosofia prática de Kant
Place and specificity of education in practice philosophy of Kant
title O lugar e a especificidade da educação na filosofia prática de Kant
spellingShingle O lugar e a especificidade da educação na filosofia prática de Kant
Andrade, Renata Cristina Lopes [UNESP]
Kant
Practical Philosophy
Morality
Pedagogy
Education
Kant
Filosofia Prática
Moralidade
Pedagogia
Educação
title_short O lugar e a especificidade da educação na filosofia prática de Kant
title_full O lugar e a especificidade da educação na filosofia prática de Kant
title_fullStr O lugar e a especificidade da educação na filosofia prática de Kant
title_full_unstemmed O lugar e a especificidade da educação na filosofia prática de Kant
title_sort O lugar e a especificidade da educação na filosofia prática de Kant
author Andrade, Renata Cristina Lopes [UNESP]
author_facet Andrade, Renata Cristina Lopes [UNESP]
Carvalho, Alonso Bezerra de [UNESP]
author_role author
author2 Carvalho, Alonso Bezerra de [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Andrade, Renata Cristina Lopes [UNESP]
Carvalho, Alonso Bezerra de [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Kant
Practical Philosophy
Morality
Pedagogy
Education
Kant
Filosofia Prática
Moralidade
Pedagogia
Educação
topic Kant
Practical Philosophy
Morality
Pedagogy
Education
Kant
Filosofia Prática
Moralidade
Pedagogia
Educação
description We point out the practical philosophy of Kant constituted and sustained, appropriately, of two parts: i) a pure part (not empirical), in which the moral principle is searched and fixed, ii) empirical part, which consists of the verification of the possibility of effectiveness of the supreme principle of morality, at that time, taking into account the condition and characteristics of human nature. The Education, as conceived by Kant, composes one of the parts of his practical philosophy, the empirical one (or the second part of morality), which treats morality applied to humans - the action usually with moral value, in this case, through education. We believe that effective moral education pathway through a possible moral formation (formation and character development) can be better understood when shown and located the unique place that education occupies within the Kantian moral thinking, and when we set its peculiarities. In other words, when we reflect on some issues, such as education, according to Kant, can achieve moral action? Can effect the morality? Or, according to Kant, ethics can be taught? Weigh that in locating the proper place that education occupies in his practical philosophy, we assess these issues more safely. In the present work we will seek exploring the own place and the specifics of Education in Practical Philosophy of Kant, which means, in addition, address the complex action of Kant to develop your practical thinking.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013
2015-08-21T17:53:59Z
2015-08-21T17:53:59Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.fatece.edu.br/revista%20trilhas/volume3.php
Revista Trilhas Pedagógicas, v. 3, p. 85-102, 2013.
2237-0153
http://hdl.handle.net/11449/127135
4091021554181403
url http://www.fatece.edu.br/revista%20trilhas/volume3.php
http://hdl.handle.net/11449/127135
identifier_str_mv Revista Trilhas Pedagógicas, v. 3, p. 85-102, 2013.
2237-0153
4091021554181403
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Trilhas Pedagógicas
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 85-102
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799964753055973376