As escalas local e global apresentadas em teses e dissertações brasileiras de educação ambiental
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/1516-73132014000300012 http://hdl.handle.net/11449/212994 |
Resumo: | Whereas the debates on environmental issues, as well as on the possibilities of coping with them should consider the inherent relationship between the local and global scales, we became interested in mapping and discussing academic work with regard to these scales in environmental education (EE) from theses and dissertations in the CAPES Theses Database, an important tool for the dissemination of Brazilian scientific knowledge. We identified a considerable number of academic papers that refers to these scales, especially to the local. But the way that many of these references are written can be characterized as diffuse and inarticulate, which we believe can undermine the contributions of EE in the face this current environmental crisis. This indicates the need for further efforts that might elucidate and implement the links between local and global scales and EE. |
id |
UNSP_2ea565d05070813ed9150976c6ba0e52 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/212994 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
As escalas local e global apresentadas em teses e dissertações brasileiras de educação ambientalThe local and global scales of environmental education presented in Brazilian theses and dissertationsEnvironmental educationScientific productionCAPES Theses DatabaseLocal scaleGlobal scaleEducação ambientalProdução científicaBanco de teses da CapesEscala localEscala globalWhereas the debates on environmental issues, as well as on the possibilities of coping with them should consider the inherent relationship between the local and global scales, we became interested in mapping and discussing academic work with regard to these scales in environmental education (EE) from theses and dissertations in the CAPES Theses Database, an important tool for the dissemination of Brazilian scientific knowledge. We identified a considerable number of academic papers that refers to these scales, especially to the local. But the way that many of these references are written can be characterized as diffuse and inarticulate, which we believe can undermine the contributions of EE in the face this current environmental crisis. This indicates the need for further efforts that might elucidate and implement the links between local and global scales and EE.Partindo da perspectiva de que as reflexões sobre os problemas ambientais, bem como sobre as possibilidades de enfrentamento dos mesmos devem considerar a relação inerente entre as escalas local e global referentes a esses problemas, interessou-nos mapear e discutir a produção acadêmica voltada para estas escalas em trabalhos de educação ambiental (EA), a partir de teses e dissertações constantes no Banco de Teses da CAPES, um relevante instrumento de divulgação do conhecimento científico brasileiro. Identificou-se um número considerável de trabalhos acadêmicos que apresentam referências a essas escalas, especialmente a local. Porém, o modo como a maioria dessas menções é feita pode ser caracterizado como difuso e desarticulado, o que pode comprometer as contribuições da EA para o enfrentamento da crise ambiental vigente. Isto aponta para a necessidade de novos esforços que possam elucidar e efetivar as articulações entre as escalas local, global e EA.Univ Estadual Paulista, Instituto de BiociênciasUniv Estadual Paulista, Instituto de BiociênciasPrograma de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.Universidade Estadual Paulista (Unesp)Dias, Glaucia De Medeiros [UNESP]Bonotto, Dalva Maria Bianchini [UNESP]2021-07-14T10:48:21Z2021-07-14T10:48:21Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article703-719application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1516-73132014000300012Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 20, n. 3, p. 703-719, 2014.1980-850X1516-7313http://hdl.handle.net/11449/21299410.1590/1516-73132014000300012S1516-73132014000300703S1516-73132014000300703.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCiência & Educação (Bauru)info:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-21T06:09:48Zoai:repositorio.unesp.br:11449/212994Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T15:33:11.751751Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
As escalas local e global apresentadas em teses e dissertações brasileiras de educação ambiental The local and global scales of environmental education presented in Brazilian theses and dissertations |
title |
As escalas local e global apresentadas em teses e dissertações brasileiras de educação ambiental |
spellingShingle |
As escalas local e global apresentadas em teses e dissertações brasileiras de educação ambiental Dias, Glaucia De Medeiros [UNESP] Environmental education Scientific production CAPES Theses Database Local scale Global scale Educação ambiental Produção científica Banco de teses da Capes Escala local Escala global |
title_short |
As escalas local e global apresentadas em teses e dissertações brasileiras de educação ambiental |
title_full |
As escalas local e global apresentadas em teses e dissertações brasileiras de educação ambiental |
title_fullStr |
As escalas local e global apresentadas em teses e dissertações brasileiras de educação ambiental |
title_full_unstemmed |
As escalas local e global apresentadas em teses e dissertações brasileiras de educação ambiental |
title_sort |
As escalas local e global apresentadas em teses e dissertações brasileiras de educação ambiental |
author |
Dias, Glaucia De Medeiros [UNESP] |
author_facet |
Dias, Glaucia De Medeiros [UNESP] Bonotto, Dalva Maria Bianchini [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Bonotto, Dalva Maria Bianchini [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dias, Glaucia De Medeiros [UNESP] Bonotto, Dalva Maria Bianchini [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Environmental education Scientific production CAPES Theses Database Local scale Global scale Educação ambiental Produção científica Banco de teses da Capes Escala local Escala global |
topic |
Environmental education Scientific production CAPES Theses Database Local scale Global scale Educação ambiental Produção científica Banco de teses da Capes Escala local Escala global |
description |
Whereas the debates on environmental issues, as well as on the possibilities of coping with them should consider the inherent relationship between the local and global scales, we became interested in mapping and discussing academic work with regard to these scales in environmental education (EE) from theses and dissertations in the CAPES Theses Database, an important tool for the dissemination of Brazilian scientific knowledge. We identified a considerable number of academic papers that refers to these scales, especially to the local. But the way that many of these references are written can be characterized as diffuse and inarticulate, which we believe can undermine the contributions of EE in the face this current environmental crisis. This indicates the need for further efforts that might elucidate and implement the links between local and global scales and EE. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014 2021-07-14T10:48:21Z 2021-07-14T10:48:21Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/1516-73132014000300012 Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 20, n. 3, p. 703-719, 2014. 1980-850X 1516-7313 http://hdl.handle.net/11449/212994 10.1590/1516-73132014000300012 S1516-73132014000300703 S1516-73132014000300703.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/1516-73132014000300012 http://hdl.handle.net/11449/212994 |
identifier_str_mv |
Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 20, n. 3, p. 703-719, 2014. 1980-850X 1516-7313 10.1590/1516-73132014000300012 S1516-73132014000300703 S1516-73132014000300703.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Ciência & Educação (Bauru) |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
703-719 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru. |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru. |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128529962893312 |