A canção oculta: um estudo sobre a Vanguarda Paulista

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Anája Souza [UNESP]
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/140256
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/07-06-2016/000866374.pdf
Resumo: In the end of the 70's and the mid of the 80's the neighborhood of Vila Madalena and Pinheiros in São Paulo witnessed the emergence of a musical scene which was named by the press at that time, mainly, as Vanguarda Paulista. In this work, we aim to understand in which way a group of (friends) musicians got together in the capital of São Paulo and forged a structure of feelings supported on the habits and values inherited by a countercultural experience which expressed in the commitment to the new, in terms of artistic aesthetics, and in a critical attitude towards the logic of the music industry production. From the focus on the discs Como Essa Mulher (Lira Paulistana, 1984) of Hermelino Neder, Sonora Garoa (1983, RCA) of Passoca and Outros Sons (Voo Livre, 1982) of Eliete Negreiros, we aim to understand how these works are bearer of individual aesthetic projects and so different from each other, but which can be also read as traces of an aesthetic/political project collectively constructed by those musicians who staged Vanguarda Paulista
id UNSP_2ec33313842f93786854095e10b5f568
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/140256
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A canção oculta: um estudo sobre a Vanguarda PaulistaHistóriaContraculturaVanguarda (Estetica) - São Paulo (SP)Música - HistóriaCultura - Aspectos sociológicosIndústria musical - BrasilIn the end of the 70's and the mid of the 80's the neighborhood of Vila Madalena and Pinheiros in São Paulo witnessed the emergence of a musical scene which was named by the press at that time, mainly, as Vanguarda Paulista. In this work, we aim to understand in which way a group of (friends) musicians got together in the capital of São Paulo and forged a structure of feelings supported on the habits and values inherited by a countercultural experience which expressed in the commitment to the new, in terms of artistic aesthetics, and in a critical attitude towards the logic of the music industry production. From the focus on the discs Como Essa Mulher (Lira Paulistana, 1984) of Hermelino Neder, Sonora Garoa (1983, RCA) of Passoca and Outros Sons (Voo Livre, 1982) of Eliete Negreiros, we aim to understand how these works are bearer of individual aesthetic projects and so different from each other, but which can be also read as traces of an aesthetic/political project collectively constructed by those musicians who staged Vanguarda PaulistaEntre os finais da década de 1970 e meados de 1980 os bairros Vila Madalena e Pinheiros, em São Paulo, foram palco do surgimento de uma cena musical que foi nomeada pela imprensa da época, principalmente, como Vanguarda Paulista. Neste trabalho buscamos compreender de que maneira um grupo de (amigos) músicos encontrou-se na capital paulista e forjou uma estrutura de sentimento pautada sobre hábitos e valores legados por uma vivência contra cultural, a qual se expressou no comprometimento com o novo, em termos de esteticamente artísticos, e numa atitude crítica frente à lógica de produção da indústria fonográfica. A partir do enfoque sobre os discos Como Essa Mulher (Lira Paulistana, 1984) de Hermelino Neder, Sonora Garoa (1983, RCA) de Passoca e Outros Sons (Voo Livre, 1982) de Eliete Negreiros, visamos compreender de que modo essas obras são portadoras de projetos estéticos individuais e muito distintos entre si, mas que também podem ser lidos como vestígios de um projeto estético/político construído coletivamente por aqueles músicos que protagonizaram a Vanguarda PaulistaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Fenerick, José Adriano [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Santos, Anája Souza [UNESP]2016-07-01T13:10:35Z2016-07-01T13:10:35Z2015-11-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis146 f.application/pdfSANTOS, Anája Souza. A canção oculta: um estudo sobre a Vanguarda Paulista. 2015. 146 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências Humanas e Sociais, 2015.http://hdl.handle.net/11449/140256000866374http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/07-06-2016/000866374.pdf33004072013P0Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-26T18:36:47Zoai:repositorio.unesp.br:11449/140256Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T17:44:24.497574Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A canção oculta: um estudo sobre a Vanguarda Paulista
title A canção oculta: um estudo sobre a Vanguarda Paulista
spellingShingle A canção oculta: um estudo sobre a Vanguarda Paulista
Santos, Anája Souza [UNESP]
História
Contracultura
Vanguarda (Estetica) - São Paulo (SP)
Música - História
Cultura - Aspectos sociológicos
Indústria musical - Brasil
title_short A canção oculta: um estudo sobre a Vanguarda Paulista
title_full A canção oculta: um estudo sobre a Vanguarda Paulista
title_fullStr A canção oculta: um estudo sobre a Vanguarda Paulista
title_full_unstemmed A canção oculta: um estudo sobre a Vanguarda Paulista
title_sort A canção oculta: um estudo sobre a Vanguarda Paulista
author Santos, Anája Souza [UNESP]
author_facet Santos, Anája Souza [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Fenerick, José Adriano [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Anája Souza [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv História
Contracultura
Vanguarda (Estetica) - São Paulo (SP)
Música - História
Cultura - Aspectos sociológicos
Indústria musical - Brasil
topic História
Contracultura
Vanguarda (Estetica) - São Paulo (SP)
Música - História
Cultura - Aspectos sociológicos
Indústria musical - Brasil
description In the end of the 70's and the mid of the 80's the neighborhood of Vila Madalena and Pinheiros in São Paulo witnessed the emergence of a musical scene which was named by the press at that time, mainly, as Vanguarda Paulista. In this work, we aim to understand in which way a group of (friends) musicians got together in the capital of São Paulo and forged a structure of feelings supported on the habits and values inherited by a countercultural experience which expressed in the commitment to the new, in terms of artistic aesthetics, and in a critical attitude towards the logic of the music industry production. From the focus on the discs Como Essa Mulher (Lira Paulistana, 1984) of Hermelino Neder, Sonora Garoa (1983, RCA) of Passoca and Outros Sons (Voo Livre, 1982) of Eliete Negreiros, we aim to understand how these works are bearer of individual aesthetic projects and so different from each other, but which can be also read as traces of an aesthetic/political project collectively constructed by those musicians who staged Vanguarda Paulista
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-11-05
2016-07-01T13:10:35Z
2016-07-01T13:10:35Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SANTOS, Anája Souza. A canção oculta: um estudo sobre a Vanguarda Paulista. 2015. 146 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências Humanas e Sociais, 2015.
http://hdl.handle.net/11449/140256
000866374
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/07-06-2016/000866374.pdf
33004072013P0
identifier_str_mv SANTOS, Anája Souza. A canção oculta: um estudo sobre a Vanguarda Paulista. 2015. 146 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências Humanas e Sociais, 2015.
000866374
33004072013P0
url http://hdl.handle.net/11449/140256
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/07-06-2016/000866374.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 146 f.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128851000164352