Desempenho sociocognitivo nos Transtornos do Espectro do Autismo e interferência do ambiente terapêutico
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/2317-1782/20142013006 http://hdl.handle.net/11449/130965 |
Resumo: | To analyze the sociocognitive performance of children and adolescents with autism spectrum disorders in two environments of language therapy, which differ as to the physical structure. Ten children and adolescents with ages between 4 and 13 years, of both genders, diagnosed with autism spectrum disorders took part in the study. For data collection, eight filming sessions were performed during individual language therapy lasting 30 minutes, being four in a room with conventional environmental organization (common room) and four in a room with specific ambiance [children's interaction core (CIC) room], interspersed during a month. For the analysis of filmed situations, the Sociocognitive Performance Protocol was used and obtained data were subjected to statistical analysis. No statistical significance was found in sociocognitive performance of 10 subjects in the common and CIC rooms, although specific differences were observed in some cases. The creation of preestablished physical environments or specific materials is not and should not be considered essential for language therapy. It is noteworthy, however, that the absence of a large volume of statistically significant data does not indicate that the results are not expressive, reiterating the need for further research in the area. |
id |
UNSP_2f76309525c239d03cfda655176e614b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/130965 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Desempenho sociocognitivo nos Transtornos do Espectro do Autismo e interferência do ambiente terapêuticoSociocognitive performance in autism spectrum disorders and interference of the therapeutic environmentAutistic disorderCognitionInterpersonal relationsLanguageIntervention studiesTranstorno autísticoCogniçãoRelações interpessoaisLinguagemEstudos de intervençãoTo analyze the sociocognitive performance of children and adolescents with autism spectrum disorders in two environments of language therapy, which differ as to the physical structure. Ten children and adolescents with ages between 4 and 13 years, of both genders, diagnosed with autism spectrum disorders took part in the study. For data collection, eight filming sessions were performed during individual language therapy lasting 30 minutes, being four in a room with conventional environmental organization (common room) and four in a room with specific ambiance [children's interaction core (CIC) room], interspersed during a month. For the analysis of filmed situations, the Sociocognitive Performance Protocol was used and obtained data were subjected to statistical analysis. No statistical significance was found in sociocognitive performance of 10 subjects in the common and CIC rooms, although specific differences were observed in some cases. The creation of preestablished physical environments or specific materials is not and should not be considered essential for language therapy. It is noteworthy, however, that the absence of a large volume of statistically significant data does not indicate that the results are not expressive, reiterating the need for further research in the area.Objetivo: Analisar o desempenho sociocognitivo de crianças e adolescentes com Transtornos do Espectro do Autismo em dois ambientes de terapia de linguagem, que se diferenciam quanto à estruturação do aspecto físico. Métodos: Participaram dez crianças e adolescentes com a faixa etária entre 4 e 13 anos, de ambos os gêneros, com diagnósticos estabelecidos entre os Transtornos do Espectro do Autismo. Para a coleta de dados, foram realizadas oito filmagens durante sessões de terapia de linguagem individual com duração de 30 minutos, sendo quatro em sala com organização ambiental convencional (sala comum) e quatro em sala com ambientação específica (sala NIC), intercaladamente, durante um mês. Para a análise das situações filmadas, foi utilizado o Protocolo de Desempenho Sociocognitivo e os dados obtidos foram submetidos à análise estatística. Resultados: Verificou-se que não houve significância estatística no desempenho sociocognitivo dos dez sujeitos na sala comum e na sala NIC, embora tenham sido observadas diferenças específicas em alguns casos. Conclusão: A criação de ambientes físicos preestabelecidos ou materiais específicos não são e não devem ser considerados imprescindíveis para a terapia de linguagem. Ressalta-se, no entanto, que a ausência de um grande volume de dados estatisticamente significativos não indica que os resultados não sejam expressivos, reiterando a necessidade de novas pesquisas na área.Departamento de Fonoaudiologia, Faculdade de Filosofia e Ciências (FFC), Universidade Estadual Paulista (UNESP), Marília, SP, BrasilDepartamento de Educação Especial, Faculdade de Filosofia e Ciências (FFC), Universidade Estadual Paulista (UNESP), Marília, SP, BrasilDepartamento de Fisioterapia, Fonoaudiologia e Terapia Ocupacional, Faculdade de Medicina (FMUSP), Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista, Departamento de Fonoaudiologia, Faculdade de Filosofia e Ciências de MaríliaUniversidade Estadual Paulista, Departamento de Educação Especial, Faculdade de Filosofia e Ciências de MaríliaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade de São Paulo (USP)Misquiatti, Andréa Regina Nunes [UNESP]Brito, Maria Claudia [UNESP]Olivati, Ana Gabriela [UNESP]Santos, Thais Rosa dos [UNESP]Fernandes, Fernanda Dreux Miranda2015-12-07T15:30:28Z2015-12-07T15:30:28Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article402-406application/pdfapplication/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/2317-1782/20142013006Codas, v. 26, n. 5, p. 402-406, 2014.2317-1782http://hdl.handle.net/11449/13096510.1590/2317-1782/20142013006S2317-17822014000500402S2317-17822014000500402-en.pdfS2317-17822014000500402-pt.pdf601404475369924625388074PubMedreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPengporCodas0,267info:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-09T17:39:29Zoai:repositorio.unesp.br:11449/130965Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-09T17:39:29Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Desempenho sociocognitivo nos Transtornos do Espectro do Autismo e interferência do ambiente terapêutico Sociocognitive performance in autism spectrum disorders and interference of the therapeutic environment |
title |
Desempenho sociocognitivo nos Transtornos do Espectro do Autismo e interferência do ambiente terapêutico |
spellingShingle |
Desempenho sociocognitivo nos Transtornos do Espectro do Autismo e interferência do ambiente terapêutico Misquiatti, Andréa Regina Nunes [UNESP] Autistic disorder Cognition Interpersonal relations Language Intervention studies Transtorno autístico Cognição Relações interpessoais Linguagem Estudos de intervenção |
title_short |
Desempenho sociocognitivo nos Transtornos do Espectro do Autismo e interferência do ambiente terapêutico |
title_full |
Desempenho sociocognitivo nos Transtornos do Espectro do Autismo e interferência do ambiente terapêutico |
title_fullStr |
Desempenho sociocognitivo nos Transtornos do Espectro do Autismo e interferência do ambiente terapêutico |
title_full_unstemmed |
Desempenho sociocognitivo nos Transtornos do Espectro do Autismo e interferência do ambiente terapêutico |
title_sort |
Desempenho sociocognitivo nos Transtornos do Espectro do Autismo e interferência do ambiente terapêutico |
author |
Misquiatti, Andréa Regina Nunes [UNESP] |
author_facet |
Misquiatti, Andréa Regina Nunes [UNESP] Brito, Maria Claudia [UNESP] Olivati, Ana Gabriela [UNESP] Santos, Thais Rosa dos [UNESP] Fernandes, Fernanda Dreux Miranda |
author_role |
author |
author2 |
Brito, Maria Claudia [UNESP] Olivati, Ana Gabriela [UNESP] Santos, Thais Rosa dos [UNESP] Fernandes, Fernanda Dreux Miranda |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) Universidade de São Paulo (USP) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Misquiatti, Andréa Regina Nunes [UNESP] Brito, Maria Claudia [UNESP] Olivati, Ana Gabriela [UNESP] Santos, Thais Rosa dos [UNESP] Fernandes, Fernanda Dreux Miranda |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Autistic disorder Cognition Interpersonal relations Language Intervention studies Transtorno autístico Cognição Relações interpessoais Linguagem Estudos de intervenção |
topic |
Autistic disorder Cognition Interpersonal relations Language Intervention studies Transtorno autístico Cognição Relações interpessoais Linguagem Estudos de intervenção |
description |
To analyze the sociocognitive performance of children and adolescents with autism spectrum disorders in two environments of language therapy, which differ as to the physical structure. Ten children and adolescents with ages between 4 and 13 years, of both genders, diagnosed with autism spectrum disorders took part in the study. For data collection, eight filming sessions were performed during individual language therapy lasting 30 minutes, being four in a room with conventional environmental organization (common room) and four in a room with specific ambiance [children's interaction core (CIC) room], interspersed during a month. For the analysis of filmed situations, the Sociocognitive Performance Protocol was used and obtained data were subjected to statistical analysis. No statistical significance was found in sociocognitive performance of 10 subjects in the common and CIC rooms, although specific differences were observed in some cases. The creation of preestablished physical environments or specific materials is not and should not be considered essential for language therapy. It is noteworthy, however, that the absence of a large volume of statistically significant data does not indicate that the results are not expressive, reiterating the need for further research in the area. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014 2015-12-07T15:30:28Z 2015-12-07T15:30:28Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/2317-1782/20142013006 Codas, v. 26, n. 5, p. 402-406, 2014. 2317-1782 http://hdl.handle.net/11449/130965 10.1590/2317-1782/20142013006 S2317-17822014000500402 S2317-17822014000500402-en.pdf S2317-17822014000500402-pt.pdf 6014044753699246 25388074 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/2317-1782/20142013006 http://hdl.handle.net/11449/130965 |
identifier_str_mv |
Codas, v. 26, n. 5, p. 402-406, 2014. 2317-1782 10.1590/2317-1782/20142013006 S2317-17822014000500402 S2317-17822014000500402-en.pdf S2317-17822014000500402-pt.pdf 6014044753699246 25388074 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng por |
language |
eng por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Codas 0,267 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
402-406 application/pdf application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
PubMed reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128157138550784 |