Habilidade auditiva em criança desnutrida

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Caldas, Patrícia Andréia [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Giacheti, Célia Maria [UNESP], Capellini, Simone Aparecida [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S2317-643120140003000011
http://hdl.handle.net/11449/117934
Resumo: PurposeTo characterize and compare the performance of malnourished children and normal children in auditory processing. MethodThe sample comprised 30 children from five to ten years old, both genders, being 15 malnourished children (G1) and 15 children with adequate nutritional status, as a control group (G2). The groups were paired according to gender, age and grade level. Both groups underwent peripheral and central auditory assessment, noting that malnourished children had higher changes in the skill of sequencing score for verbal and nonverbal when compared to normal children, and the same occurred in closing skills and background figure. ResultRegarding the degree of auditory processing disorder, it was more severe in malnourished children. ConclusionChildren with malnutrition have higher frequency alterations in auditory abilities when compared to normal children, being the temporal ordering skills, auditory memory, selective attention, figure-ground and closing the most affected skills.
id UNSP_2f87514d21f0b3bc29813118b218af56
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/117934
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Habilidade auditiva em criança desnutridaAuditory ability in malnourished childDesnutriçãoAudiçãoPercepção auditivaTranstornos da percepção auditivaTranstornos da audiçãoMalnutritionHearingAuditory perceptionAuditory perceptual disordersHearing disordersPurposeTo characterize and compare the performance of malnourished children and normal children in auditory processing. MethodThe sample comprised 30 children from five to ten years old, both genders, being 15 malnourished children (G1) and 15 children with adequate nutritional status, as a control group (G2). The groups were paired according to gender, age and grade level. Both groups underwent peripheral and central auditory assessment, noting that malnourished children had higher changes in the skill of sequencing score for verbal and nonverbal when compared to normal children, and the same occurred in closing skills and background figure. ResultRegarding the degree of auditory processing disorder, it was more severe in malnourished children. ConclusionChildren with malnutrition have higher frequency alterations in auditory abilities when compared to normal children, being the temporal ordering skills, auditory memory, selective attention, figure-ground and closing the most affected skills.Objetivo: Caracterizar e comparar o desempenho de crianças com desnutrição e crianças eutróficas nas habilidades do processamento auditivo. Métodos: A amostra foi composta por 30 crianças na faixa etária de 5 a 10 anos, de ambos os gêneros, sendo 15 crianças com desnutrição, que compuseram o grupo amostral (G1) e 15 crianças com estado nutricional adequado, como grupo controle (G2). Os grupos foram pareados segundo gênero, faixa etária e escolaridade. Ambos os grupos foram submetidos à avaliação auditiva periférica e central. Resultados: As crianças desnutridas apresentaram maior índice de alterações na habilidade de sequencialização sonora para sons verbais e não verbais, quando comparadas com as crianças eutróficas. O mesmo ocorreu nas habilidades de fechamento e figura fundo. Quanto ao grau do distúrbio do processamento auditivo, houve maior severidade nas crianças desnutridas. Conclusão: Crianças com desnutrição apresentaram maior frequência de alterações nas habilidades auditivas, quando comparadas a crianças eutróficas, sendo as habilidades de ordenação temporal, memória auditiva, atenção seletiva, figura fundo e fechamento, as habilidades mais afetadas.Universidade Estadual Paulista ?Júlio de Mesquita Filho? Faculdade de Filosofia e CiênciasUniversidade Estadual Paulista ?Júlio de Mesquita Filho? Faculdade de Filosofia e Ciências Departamento de FonoaudiologiaUniversidade Estadual Paulista ?Júlio de Mesquita Filho? Faculdade de Filosofia e CiênciasUniversidade Estadual Paulista ?Júlio de Mesquita Filho? Faculdade de Filosofia e Ciências Departamento de FonoaudiologiaAcademia Brasileira de AudiologiaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Caldas, Patrícia Andréia [UNESP]Giacheti, Célia Maria [UNESP]Capellini, Simone Aparecida [UNESP]2015-03-19T16:20:29Z2015-03-19T16:20:29Z2014-09-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article272-279application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S2317-643120140003000011Audiology - Communication Research. Academia Brasileira de Audiologia, v. 19, n. 3, p. 272-279, 2014.2317-6431http://hdl.handle.net/11449/11793410.1590/S2317-643120140003000011S2317-64312014000300272S2317-64312014000300272.pdf23311808225329019057316530389548SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporAudiology - Communication Researchinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-09T17:40:17Zoai:repositorio.unesp.br:11449/117934Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-09T17:40:17Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Habilidade auditiva em criança desnutrida
Auditory ability in malnourished child
title Habilidade auditiva em criança desnutrida
spellingShingle Habilidade auditiva em criança desnutrida
Caldas, Patrícia Andréia [UNESP]
Desnutrição
Audição
Percepção auditiva
Transtornos da percepção auditiva
Transtornos da audição
Malnutrition
Hearing
Auditory perception
Auditory perceptual disorders
Hearing disorders
title_short Habilidade auditiva em criança desnutrida
title_full Habilidade auditiva em criança desnutrida
title_fullStr Habilidade auditiva em criança desnutrida
title_full_unstemmed Habilidade auditiva em criança desnutrida
title_sort Habilidade auditiva em criança desnutrida
author Caldas, Patrícia Andréia [UNESP]
author_facet Caldas, Patrícia Andréia [UNESP]
Giacheti, Célia Maria [UNESP]
Capellini, Simone Aparecida [UNESP]
author_role author
author2 Giacheti, Célia Maria [UNESP]
Capellini, Simone Aparecida [UNESP]
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Caldas, Patrícia Andréia [UNESP]
Giacheti, Célia Maria [UNESP]
Capellini, Simone Aparecida [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Desnutrição
Audição
Percepção auditiva
Transtornos da percepção auditiva
Transtornos da audição
Malnutrition
Hearing
Auditory perception
Auditory perceptual disorders
Hearing disorders
topic Desnutrição
Audição
Percepção auditiva
Transtornos da percepção auditiva
Transtornos da audição
Malnutrition
Hearing
Auditory perception
Auditory perceptual disorders
Hearing disorders
description PurposeTo characterize and compare the performance of malnourished children and normal children in auditory processing. MethodThe sample comprised 30 children from five to ten years old, both genders, being 15 malnourished children (G1) and 15 children with adequate nutritional status, as a control group (G2). The groups were paired according to gender, age and grade level. Both groups underwent peripheral and central auditory assessment, noting that malnourished children had higher changes in the skill of sequencing score for verbal and nonverbal when compared to normal children, and the same occurred in closing skills and background figure. ResultRegarding the degree of auditory processing disorder, it was more severe in malnourished children. ConclusionChildren with malnutrition have higher frequency alterations in auditory abilities when compared to normal children, being the temporal ordering skills, auditory memory, selective attention, figure-ground and closing the most affected skills.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-09-01
2015-03-19T16:20:29Z
2015-03-19T16:20:29Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S2317-643120140003000011
Audiology - Communication Research. Academia Brasileira de Audiologia, v. 19, n. 3, p. 272-279, 2014.
2317-6431
http://hdl.handle.net/11449/117934
10.1590/S2317-643120140003000011
S2317-64312014000300272
S2317-64312014000300272.pdf
2331180822532901
9057316530389548
url http://dx.doi.org/10.1590/S2317-643120140003000011
http://hdl.handle.net/11449/117934
identifier_str_mv Audiology - Communication Research. Academia Brasileira de Audiologia, v. 19, n. 3, p. 272-279, 2014.
2317-6431
10.1590/S2317-643120140003000011
S2317-64312014000300272
S2317-64312014000300272.pdf
2331180822532901
9057316530389548
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Audiology - Communication Research
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 272-279
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Academia Brasileira de Audiologia
publisher.none.fl_str_mv Academia Brasileira de Audiologia
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128211538673664