Antropologia Educacional Histórico-Cultural Alemã: bases teórica e epistemológica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.99i252.3497 http://hdl.handle.net/11449/212188 |
Resumo: | This paper presents and debates the theoretical and epistemological benchmarks of the current German Historical-Cultural Anthropology of Education (or AEHCA - from the Portuguese Antropologia Educacional Histórico-Cultural Alemã), guided by two leading questions, namely: (1) what is your field of knowledge and (2) what are your theoretical and epistemological benchmarks? The AEHCA regards education as science and takes the human being and their educational dimensions as a starting point, which turns the education into a constructive and reflexive field of knowledge through a transdisciplinary, interdisciplinary, transcultural and intercultural approach, open to theories and methods. Ultimately, this is what leads to a reflection on the human being in itself and their education. |
id |
UNSP_301d0e308e38ca46fa889500a5a57bca |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/212188 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Antropologia Educacional Histórico-Cultural Alemã: bases teórica e epistemológicaGerman Historical-Cultural Anthropology of Education: theoretical and epistemological benchmarksanthropology of educationepistemology of educationfundamentals of educationantropologia educacionalepistemologia da educaçãofundamentos da educaçãoThis paper presents and debates the theoretical and epistemological benchmarks of the current German Historical-Cultural Anthropology of Education (or AEHCA - from the Portuguese Antropologia Educacional Histórico-Cultural Alemã), guided by two leading questions, namely: (1) what is your field of knowledge and (2) what are your theoretical and epistemological benchmarks? The AEHCA regards education as science and takes the human being and their educational dimensions as a starting point, which turns the education into a constructive and reflexive field of knowledge through a transdisciplinary, interdisciplinary, transcultural and intercultural approach, open to theories and methods. Ultimately, this is what leads to a reflection on the human being in itself and their education.Este artigo apresenta e discute as bases teórica e epistemológica da atual Antropologia Educacional Histórico-Cultural Alemã (AEHCA), tendo duas questões norteadoras: (1) qual é o seu campo de conhecimento e (2) quais são suas bases epistemológicas e teóricas? A AEHCA reconhece a educação como ciência e tem como ponto de partida o ser humano e suas dimensões educacionais, fazendo da educação um campo de conhecimento construtivo e reflexivo por meio de uma abordagem interdisciplinar, transdisciplinar, intercultural e transcultural, aberta a teorias e métodos, o que leva à reflexão sobre o ser humano em si e sua educação.Universidade Livre de BerlimUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoInstituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio TeixeiraUniversidade Livre de BerlimUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Vieira, Karina Augusta Limonta [UNESP]2021-07-14T10:36:01Z2021-07-14T10:36:01Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article370-386application/pdfhttp://dx.doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.99i252.3497Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, v. 99, n. 252, p. 370-386, 2018.0034-71832176-6681http://hdl.handle.net/11449/21218810.24109/2176-6681.rbep.99i252.3497S2176-66812018000200370S2176-66812018000200370.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Estudos Pedagógicosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-28T06:17:13Zoai:repositorio.unesp.br:11449/212188Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T18:58:35.748388Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Antropologia Educacional Histórico-Cultural Alemã: bases teórica e epistemológica German Historical-Cultural Anthropology of Education: theoretical and epistemological benchmarks |
title |
Antropologia Educacional Histórico-Cultural Alemã: bases teórica e epistemológica |
spellingShingle |
Antropologia Educacional Histórico-Cultural Alemã: bases teórica e epistemológica Vieira, Karina Augusta Limonta [UNESP] anthropology of education epistemology of education fundamentals of education antropologia educacional epistemologia da educação fundamentos da educação |
title_short |
Antropologia Educacional Histórico-Cultural Alemã: bases teórica e epistemológica |
title_full |
Antropologia Educacional Histórico-Cultural Alemã: bases teórica e epistemológica |
title_fullStr |
Antropologia Educacional Histórico-Cultural Alemã: bases teórica e epistemológica |
title_full_unstemmed |
Antropologia Educacional Histórico-Cultural Alemã: bases teórica e epistemológica |
title_sort |
Antropologia Educacional Histórico-Cultural Alemã: bases teórica e epistemológica |
author |
Vieira, Karina Augusta Limonta [UNESP] |
author_facet |
Vieira, Karina Augusta Limonta [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Livre de Berlim Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vieira, Karina Augusta Limonta [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
anthropology of education epistemology of education fundamentals of education antropologia educacional epistemologia da educação fundamentos da educação |
topic |
anthropology of education epistemology of education fundamentals of education antropologia educacional epistemologia da educação fundamentos da educação |
description |
This paper presents and debates the theoretical and epistemological benchmarks of the current German Historical-Cultural Anthropology of Education (or AEHCA - from the Portuguese Antropologia Educacional Histórico-Cultural Alemã), guided by two leading questions, namely: (1) what is your field of knowledge and (2) what are your theoretical and epistemological benchmarks? The AEHCA regards education as science and takes the human being and their educational dimensions as a starting point, which turns the education into a constructive and reflexive field of knowledge through a transdisciplinary, interdisciplinary, transcultural and intercultural approach, open to theories and methods. Ultimately, this is what leads to a reflection on the human being in itself and their education. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018 2021-07-14T10:36:01Z 2021-07-14T10:36:01Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.99i252.3497 Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, v. 99, n. 252, p. 370-386, 2018. 0034-7183 2176-6681 http://hdl.handle.net/11449/212188 10.24109/2176-6681.rbep.99i252.3497 S2176-66812018000200370 S2176-66812018000200370.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.99i252.3497 http://hdl.handle.net/11449/212188 |
identifier_str_mv |
Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, v. 99, n. 252, p. 370-386, 2018. 0034-7183 2176-6681 10.24109/2176-6681.rbep.99i252.3497 S2176-66812018000200370 S2176-66812018000200370.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
370-386 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129005955579904 |