A história da educação em São Paulo: a instrução pública dada a ler nos Annuarios do Ensino do Estado de São Paulo 1907-1927
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.rbhe.sbhe.org.br/index.php/rbhe/article/view/392 http://hdl.handle.net/11449/115412 |
Resumo: | In this article we aimed the identification and the analysis of the “textual configuration aspects” from the speeches of the “high authorities” of public instruction in São Paulo contained in Annuarios do ensino do estado de São Paulo, centrally those published between 1907 and 1927, on the direction of public instruction and its teachers statewide. This formulation resulted from the need to search the peculiar aspects of these discourses, that is, from a conductor thread through which and by vitue of which these discourses have been produced. It was concluded at the end, the common orientation mentioned to speeches was to bring the idea together, a sense of unity to the sphere of public education in the state, which would characterize the called school apparatus in São Paulo. |
id |
UNSP_31310907785aeb84ed573acf91e31981 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/115412 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
A história da educação em São Paulo: a instrução pública dada a ler nos Annuarios do Ensino do Estado de São Paulo 1907-1927EducaçãoHistória da Educaçãoeducação pública em São PauloAnnuarios do Ensino do Estado de São Paulodiscursos das altas autoridadesIn this article we aimed the identification and the analysis of the “textual configuration aspects” from the speeches of the “high authorities” of public instruction in São Paulo contained in Annuarios do ensino do estado de São Paulo, centrally those published between 1907 and 1927, on the direction of public instruction and its teachers statewide. This formulation resulted from the need to search the peculiar aspects of these discourses, that is, from a conductor thread through which and by vitue of which these discourses have been produced. It was concluded at the end, the common orientation mentioned to speeches was to bring the idea together, a sense of unity to the sphere of public education in the state, which would characterize the called school apparatus in São Paulo.Neste artigo buscaram-se a identificação e análise de “aspectos da configuração textual” dos discursos de “altas autoridades” da instrução pública paulista, contidos nos Annuarios do ensino do estado de São Paulo, centralmente naqueles publicados entre 1907 e 1927, sobre a situação e os direcionamentos da instrução pública estadual e do seu professorado. Tal formulação decorreu da necessidade de investigação dos aspectos peculiares ao conjunto desses discursos, ou seja, de um fio condutor por meio e em virtude do qual tais discursos teriam sido produzidos. Concluiu-se, ao final, que a orientação comum aos discursos mencionados era a de proporcionar a ideia de conjunto, um sentido de unidade à esfera da instrução pública no estado, o que caracterizaria o chamado aparelho escolar paulista.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Avenida Hygino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525950, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Avenida Hygino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525950, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Castro, Rosane Michelli de [UNESP]2015-02-24T13:58:03Z2015-02-24T13:58:03Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article209-238application/pdfhttp://www.rbhe.sbhe.org.br/index.php/rbhe/article/view/392Revista Brasileira de História da Educação, v. 2, n. 2(29), p. 209-238, 2012.1519-5902http://hdl.handle.net/11449/115412ISSN1519-5902-2012-12-02-209-238.pdf8973177509376264Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-08T19:47:43Zoai:repositorio.unesp.br:11449/115412Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-08T19:47:43Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A história da educação em São Paulo: a instrução pública dada a ler nos Annuarios do Ensino do Estado de São Paulo 1907-1927 |
title |
A história da educação em São Paulo: a instrução pública dada a ler nos Annuarios do Ensino do Estado de São Paulo 1907-1927 |
spellingShingle |
A história da educação em São Paulo: a instrução pública dada a ler nos Annuarios do Ensino do Estado de São Paulo 1907-1927 Castro, Rosane Michelli de [UNESP] Educação História da Educação educação pública em São Paulo Annuarios do Ensino do Estado de São Paulo discursos das altas autoridades |
title_short |
A história da educação em São Paulo: a instrução pública dada a ler nos Annuarios do Ensino do Estado de São Paulo 1907-1927 |
title_full |
A história da educação em São Paulo: a instrução pública dada a ler nos Annuarios do Ensino do Estado de São Paulo 1907-1927 |
title_fullStr |
A história da educação em São Paulo: a instrução pública dada a ler nos Annuarios do Ensino do Estado de São Paulo 1907-1927 |
title_full_unstemmed |
A história da educação em São Paulo: a instrução pública dada a ler nos Annuarios do Ensino do Estado de São Paulo 1907-1927 |
title_sort |
A história da educação em São Paulo: a instrução pública dada a ler nos Annuarios do Ensino do Estado de São Paulo 1907-1927 |
author |
Castro, Rosane Michelli de [UNESP] |
author_facet |
Castro, Rosane Michelli de [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Castro, Rosane Michelli de [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação História da Educação educação pública em São Paulo Annuarios do Ensino do Estado de São Paulo discursos das altas autoridades |
topic |
Educação História da Educação educação pública em São Paulo Annuarios do Ensino do Estado de São Paulo discursos das altas autoridades |
description |
In this article we aimed the identification and the analysis of the “textual configuration aspects” from the speeches of the “high authorities” of public instruction in São Paulo contained in Annuarios do ensino do estado de São Paulo, centrally those published between 1907 and 1927, on the direction of public instruction and its teachers statewide. This formulation resulted from the need to search the peculiar aspects of these discourses, that is, from a conductor thread through which and by vitue of which these discourses have been produced. It was concluded at the end, the common orientation mentioned to speeches was to bring the idea together, a sense of unity to the sphere of public education in the state, which would characterize the called school apparatus in São Paulo. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012 2015-02-24T13:58:03Z 2015-02-24T13:58:03Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.rbhe.sbhe.org.br/index.php/rbhe/article/view/392 Revista Brasileira de História da Educação, v. 2, n. 2(29), p. 209-238, 2012. 1519-5902 http://hdl.handle.net/11449/115412 ISSN1519-5902-2012-12-02-209-238.pdf 8973177509376264 |
url |
http://www.rbhe.sbhe.org.br/index.php/rbhe/article/view/392 http://hdl.handle.net/11449/115412 |
identifier_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação, v. 2, n. 2(29), p. 209-238, 2012. 1519-5902 ISSN1519-5902-2012-12-02-209-238.pdf 8973177509376264 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
209-238 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128166731972608 |