Filme O Jardim Secreto: uma experiência com a leitura das legendas cinematográficas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Adriana Naomi Fukushima da [UNESP]
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Arena, Dagoberto Buim [UNESP], Santos, Sonia de Oliveira [UNESP], Lopes, Naiane Rufino [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: https://linhamestra21.files.wordpress.com/2012/08/lm_21_18_cole.pdf
http://hdl.handle.net/11449/115262
Resumo: By analyzing the pedagogical practices in respect of acts of reading in the current context of school education institutions vital, it is clear that they are linked to decipher. But it is believed that for the student to learn to read is necessary dialogue with the text, attribute meaning to writing and comprehension. When thinking about the use of technologies such as film subtitles, it is believed that they allow readers to form since they require a quick read without using the decryption with the attribution of meaning to follow the entire course of the film. This paper aims to present and analyze a film session the project subtitled and dubbed films in public schools and training of the reader, which investigates the contributions of cinematic legends in training readers in elementary school. In this paper we present data on the session of the film The Secret Garden, with students between six and ten years old in a public school in Marilia, SP. The session took place in film school, in a room adapted. When analyzing the results, we observed that reading subtitles contributes to children are not attached to decipher, because we used reading strategies to understand the plot and tried to dialogue with the text. This approach not only contributes reader for reading the screens, but also in fixed supports, for developing specific tactics for the scrolling text which can be applied to the texts on the immobilized support.
id UNSP_33c7682f5b196e66c46579a45531f968
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/115262
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Filme O Jardim Secreto: uma experiência com a leitura das legendas cinematográficasleitura de legendasBy analyzing the pedagogical practices in respect of acts of reading in the current context of school education institutions vital, it is clear that they are linked to decipher. But it is believed that for the student to learn to read is necessary dialogue with the text, attribute meaning to writing and comprehension. When thinking about the use of technologies such as film subtitles, it is believed that they allow readers to form since they require a quick read without using the decryption with the attribution of meaning to follow the entire course of the film. This paper aims to present and analyze a film session the project subtitled and dubbed films in public schools and training of the reader, which investigates the contributions of cinematic legends in training readers in elementary school. In this paper we present data on the session of the film The Secret Garden, with students between six and ten years old in a public school in Marilia, SP. The session took place in film school, in a room adapted. When analyzing the results, we observed that reading subtitles contributes to children are not attached to decipher, because we used reading strategies to understand the plot and tried to dialogue with the text. This approach not only contributes reader for reading the screens, but also in fixed supports, for developing specific tactics for the scrolling text which can be applied to the texts on the immobilized support.Ao analisar as práticas pedagógicas a respeito dos atos de leitura no atual contexto escolar das instituições de ensino fundamental, percebe-se que elas estão ligadas à decifração. Porém acredita-se que para que o aluno aprenda a ler faz-se necessário o diálogo com o texto, atribuição de sentido ao escrito e compreensão. Ao pensar no uso das tecnologias, tal como as legendas cinematográficas, acredita-se que elas permitem formar leitores uma vez que exigem uma leitura rápida sem utilização da decifração, com atribuição de sentido para acompanhar todo o desenrolar do filme. Este texto teve como objetivo apresentar e analisar uma sessão cinematográfica do projeto Filmes legendados e dublados em escolas públicas e a formação do leitor, que investiga as contribuições das legendas cinematográficas na formação de leitores no ensino fundamental. Neste trabalho serão apresentados dados sobre a sessão do filme O Jardim Secreto, com alunos entre seis e dez anos de idade de uma escola pública municipal em Marília, SP. A sessão cinematográfica ocorreu na escola, em uma sala adaptada. Ao analisar os resultados, foi possível observar que a leitura de legendas contribui para que as crianças não fiquem presas à decifração, pois utilizaram-se de estratégias de leitura e tentaram compreender a trama dialogando com o texto. Essa conduta de leitor contribui não só para leitura em telas, mas também em suportes fixos, pois desenvolve táticas específicas para o texto em movimento que podem ser aplicadas aos textos imobilizados sobre o suporte.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Avenida Higino Muzzi Filho, 737, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Avenida Higino Muzzi Filho, 737, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Silva, Adriana Naomi Fukushima da [UNESP]Arena, Dagoberto Buim [UNESP]Santos, Sonia de Oliveira [UNESP]Lopes, Naiane Rufino [UNESP]2015-02-24T13:57:55Z2015-02-24T13:57:55Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article1001-1009application/pdfhttps://linhamestra21.files.wordpress.com/2012/08/lm_21_18_cole.pdfLinha Mestra, n. 21, p. 1101-1109, 2012.1980-9026http://hdl.handle.net/11449/115262ISSN19809026-2012-01-21-1101-1109.pdf90191857511644380620372888088479Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporLinha Mestrainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-08T19:47:57Zoai:repositorio.unesp.br:11449/115262Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-08T19:47:57Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Filme O Jardim Secreto: uma experiência com a leitura das legendas cinematográficas
title Filme O Jardim Secreto: uma experiência com a leitura das legendas cinematográficas
spellingShingle Filme O Jardim Secreto: uma experiência com a leitura das legendas cinematográficas
Silva, Adriana Naomi Fukushima da [UNESP]
leitura de legendas
title_short Filme O Jardim Secreto: uma experiência com a leitura das legendas cinematográficas
title_full Filme O Jardim Secreto: uma experiência com a leitura das legendas cinematográficas
title_fullStr Filme O Jardim Secreto: uma experiência com a leitura das legendas cinematográficas
title_full_unstemmed Filme O Jardim Secreto: uma experiência com a leitura das legendas cinematográficas
title_sort Filme O Jardim Secreto: uma experiência com a leitura das legendas cinematográficas
author Silva, Adriana Naomi Fukushima da [UNESP]
author_facet Silva, Adriana Naomi Fukushima da [UNESP]
Arena, Dagoberto Buim [UNESP]
Santos, Sonia de Oliveira [UNESP]
Lopes, Naiane Rufino [UNESP]
author_role author
author2 Arena, Dagoberto Buim [UNESP]
Santos, Sonia de Oliveira [UNESP]
Lopes, Naiane Rufino [UNESP]
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Adriana Naomi Fukushima da [UNESP]
Arena, Dagoberto Buim [UNESP]
Santos, Sonia de Oliveira [UNESP]
Lopes, Naiane Rufino [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv leitura de legendas
topic leitura de legendas
description By analyzing the pedagogical practices in respect of acts of reading in the current context of school education institutions vital, it is clear that they are linked to decipher. But it is believed that for the student to learn to read is necessary dialogue with the text, attribute meaning to writing and comprehension. When thinking about the use of technologies such as film subtitles, it is believed that they allow readers to form since they require a quick read without using the decryption with the attribution of meaning to follow the entire course of the film. This paper aims to present and analyze a film session the project subtitled and dubbed films in public schools and training of the reader, which investigates the contributions of cinematic legends in training readers in elementary school. In this paper we present data on the session of the film The Secret Garden, with students between six and ten years old in a public school in Marilia, SP. The session took place in film school, in a room adapted. When analyzing the results, we observed that reading subtitles contributes to children are not attached to decipher, because we used reading strategies to understand the plot and tried to dialogue with the text. This approach not only contributes reader for reading the screens, but also in fixed supports, for developing specific tactics for the scrolling text which can be applied to the texts on the immobilized support.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2015-02-24T13:57:55Z
2015-02-24T13:57:55Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://linhamestra21.files.wordpress.com/2012/08/lm_21_18_cole.pdf
Linha Mestra, n. 21, p. 1101-1109, 2012.
1980-9026
http://hdl.handle.net/11449/115262
ISSN19809026-2012-01-21-1101-1109.pdf
9019185751164438
0620372888088479
url https://linhamestra21.files.wordpress.com/2012/08/lm_21_18_cole.pdf
http://hdl.handle.net/11449/115262
identifier_str_mv Linha Mestra, n. 21, p. 1101-1109, 2012.
1980-9026
ISSN19809026-2012-01-21-1101-1109.pdf
9019185751164438
0620372888088479
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Linha Mestra
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 1001-1009
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128208476831744