Educação Profissional e Ideologia das Competências: Elementos para uma Crítica da Nova Pedagogia Empresarial sob a Mundialização do Capital

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves, Giovanni Antonio Pinto [UNESP]
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Moreira, Jani, Puziol, Jeinni
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://e-revista.unioeste.br/index.php/educereeteducare/article/view/2281
http://hdl.handle.net/11449/114880
Resumo: This article aims to address the relationship between work and professional education, specifically the ideology skills and the new pedagogy business under the globalization of capital. Is analyzed at first, the world-historical context, the restructuring of the productive and political capital from the 1970s, and the demand for a new organization of work based on model Toyota. Second, discuss such changes are productive within the Brazilian state and its influence on educational policies geared to work, permeated by the ideology skills as an instrument that seeks to obscure the relationshipcapital. It discusses the emergence of new education business connected to the ideals of human capital. It is the influence of international organizations in Brazil of the United Nations (UN) and the United Nations Organization for Education, Science and Culture (UNESCO), aimed at articulating the education according to the ideological aspect global, verified legislative apparatus in education. Ends up not only to reflect the content of the skills ideology, but it is suggested the redemption value of the denied promise of emancipation human-general.
id UNSP_33c9d032f6e0b92bd7f4881c209200dc
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/114880
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Educação Profissional e Ideologia das Competências: Elementos para uma Crítica da Nova Pedagogia Empresarial sob a Mundialização do CapitalProfessional education and competence of ideology - elements for a critical of the new pedagogy business under the globalization of capitalEducação, Trabalho, Globalização, Formação ProfissThis article aims to address the relationship between work and professional education, specifically the ideology skills and the new pedagogy business under the globalization of capital. Is analyzed at first, the world-historical context, the restructuring of the productive and political capital from the 1970s, and the demand for a new organization of work based on model Toyota. Second, discuss such changes are productive within the Brazilian state and its influence on educational policies geared to work, permeated by the ideology skills as an instrument that seeks to obscure the relationshipcapital. It discusses the emergence of new education business connected to the ideals of human capital. It is the influence of international organizations in Brazil of the United Nations (UN) and the United Nations Organization for Education, Science and Culture (UNESCO), aimed at articulating the education according to the ideological aspect global, verified legislative apparatus in education. Ends up not only to reflect the content of the skills ideology, but it is suggested the redemption value of the denied promise of emancipation human-general.O presente artigo pretende abordar a relação entre o trabalho e a educação profissional, especificamente a ideologia das competências e a nova pedagogia empresarial no contexto da mundialização do capital. Analisa-se num primeiro momento, o contexto histórico-mundial, a reestruturação produtiva e política do capital a partir da década de 1970, bem como, a demanda de uma nova organização do trabalho baseada no modelo toyotista. Num segundo momento, discutem-se tais modificações produtivas no interior do Estado brasileiro e sua influência nas políticas educacionais voltadas para o trabalho, permeadas pela ideologia das competências enquanto um instrumento que busca obscurecer a relação-capital. Discute-se sobre o surgimento da nova pedagogia empresarial ligado aos ideais de capital humano. Destaca-se a influência de organismos internacionais no Brasil, como a Organização das Nações Unidas (ONU) e a Organização das Nações Unidas para a Educação, Ciência e Cultura (UNESCO), que visam articular a educação de acordo com a vertente ideológica global, verificado no aparato legislativo educacional. Finaliza-se não apenas com a reflexão do conteúdo estranhado da ideologia das competências, mas sugere-se o resgate do valor negado como promessa de emancipação humano-genérica.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Sociologia e Antropologia, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Av. Hygino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Sociologia e Antropologia, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Av. Hygino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Estadual de Maringá (UEM)Alves, Giovanni Antonio Pinto [UNESP]Moreira, JaniPuziol, Jeinni2015-02-24T13:57:33Z2015-02-24T13:57:33Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article3-17application/pdfhttp://e-revista.unioeste.br/index.php/educereeteducare/article/view/2281Educere et Educare, v. 4, n. 8, p. 3-17, 2010.1809-5208http://hdl.handle.net/11449/114880ISSN18095208-2010-04-08-03-17.pdf8745252518066333Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducere et Educareinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-09T19:07:56Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114880Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-09T19:07:56Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação Profissional e Ideologia das Competências: Elementos para uma Crítica da Nova Pedagogia Empresarial sob a Mundialização do Capital
Professional education and competence of ideology - elements for a critical of the new pedagogy business under the globalization of capital
title Educação Profissional e Ideologia das Competências: Elementos para uma Crítica da Nova Pedagogia Empresarial sob a Mundialização do Capital
spellingShingle Educação Profissional e Ideologia das Competências: Elementos para uma Crítica da Nova Pedagogia Empresarial sob a Mundialização do Capital
Alves, Giovanni Antonio Pinto [UNESP]
Educação, Trabalho, Globalização, Formação Profiss
title_short Educação Profissional e Ideologia das Competências: Elementos para uma Crítica da Nova Pedagogia Empresarial sob a Mundialização do Capital
title_full Educação Profissional e Ideologia das Competências: Elementos para uma Crítica da Nova Pedagogia Empresarial sob a Mundialização do Capital
title_fullStr Educação Profissional e Ideologia das Competências: Elementos para uma Crítica da Nova Pedagogia Empresarial sob a Mundialização do Capital
title_full_unstemmed Educação Profissional e Ideologia das Competências: Elementos para uma Crítica da Nova Pedagogia Empresarial sob a Mundialização do Capital
title_sort Educação Profissional e Ideologia das Competências: Elementos para uma Crítica da Nova Pedagogia Empresarial sob a Mundialização do Capital
author Alves, Giovanni Antonio Pinto [UNESP]
author_facet Alves, Giovanni Antonio Pinto [UNESP]
Moreira, Jani
Puziol, Jeinni
author_role author
author2 Moreira, Jani
Puziol, Jeinni
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Universidade Estadual de Maringá (UEM)
dc.contributor.author.fl_str_mv Alves, Giovanni Antonio Pinto [UNESP]
Moreira, Jani
Puziol, Jeinni
dc.subject.por.fl_str_mv Educação, Trabalho, Globalização, Formação Profiss
topic Educação, Trabalho, Globalização, Formação Profiss
description This article aims to address the relationship between work and professional education, specifically the ideology skills and the new pedagogy business under the globalization of capital. Is analyzed at first, the world-historical context, the restructuring of the productive and political capital from the 1970s, and the demand for a new organization of work based on model Toyota. Second, discuss such changes are productive within the Brazilian state and its influence on educational policies geared to work, permeated by the ideology skills as an instrument that seeks to obscure the relationshipcapital. It discusses the emergence of new education business connected to the ideals of human capital. It is the influence of international organizations in Brazil of the United Nations (UN) and the United Nations Organization for Education, Science and Culture (UNESCO), aimed at articulating the education according to the ideological aspect global, verified legislative apparatus in education. Ends up not only to reflect the content of the skills ideology, but it is suggested the redemption value of the denied promise of emancipation human-general.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010
2015-02-24T13:57:33Z
2015-02-24T13:57:33Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://e-revista.unioeste.br/index.php/educereeteducare/article/view/2281
Educere et Educare, v. 4, n. 8, p. 3-17, 2010.
1809-5208
http://hdl.handle.net/11449/114880
ISSN18095208-2010-04-08-03-17.pdf
8745252518066333
url http://e-revista.unioeste.br/index.php/educereeteducare/article/view/2281
http://hdl.handle.net/11449/114880
identifier_str_mv Educere et Educare, v. 4, n. 8, p. 3-17, 2010.
1809-5208
ISSN18095208-2010-04-08-03-17.pdf
8745252518066333
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Educere et Educare
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 3-17
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128214187376640