Reflexões psicanalíticas winnicottianas sobre o sentido do silêncio no setting
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Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0006-59432013000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt http://hdl.handle.net/11449/127138 |
Resumo: | We tried to analyze in this paper the meaning of silence into the analytical setting, based in Winnicott’s proposal of psychoanalysis and from clinical experience fragments of one the authors. Therefore, we surveyed the meaning of silence in the setting for some psychoanalysts and, afterwards, we made reference mainly to the concepts related to Winnicott’s Theory of the Emotional Maturity, such as holding, handling, the presentation of objects, and those concerning hesitation and transitionality. We further availed ourselves of the concepts of transference and count transference to ponder on the therapeutic dyad into the analytical setting. Our final considerations point to the need to consider silence as an important communication in certain circumstances of the therapeutic work, as well as suggesting that the setting, in this case study, requested hopeful non-invasive approach of the therapist, to allow the appearance of transitional space through which the emotional maturity can be resumed in this patient. |
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Reflexões psicanalíticas winnicottianas sobre o sentido do silêncio no settingWinnicottian psychoanalytical ponderings on the meaning of silence in the settingPsychoanalysisWinnicottSilence in the settingPsicanáliseWinnicottSilêncio no settingWe tried to analyze in this paper the meaning of silence into the analytical setting, based in Winnicott’s proposal of psychoanalysis and from clinical experience fragments of one the authors. Therefore, we surveyed the meaning of silence in the setting for some psychoanalysts and, afterwards, we made reference mainly to the concepts related to Winnicott’s Theory of the Emotional Maturity, such as holding, handling, the presentation of objects, and those concerning hesitation and transitionality. We further availed ourselves of the concepts of transference and count transference to ponder on the therapeutic dyad into the analytical setting. Our final considerations point to the need to consider silence as an important communication in certain circumstances of the therapeutic work, as well as suggesting that the setting, in this case study, requested hopeful non-invasive approach of the therapist, to allow the appearance of transitional space through which the emotional maturity can be resumed in this patient.Buscamos neste trabalho analisar o sentido do silêncio no setting analítico, embasados pela psicanálise tal como proposta por Winnicott e a partir de fragmentos da vivência clínica de uma das autoras1. Para tanto levantamos o sentido do silêncio no setting para alguns psicanalistas e, posteriormente, nos referirmos especialmente aos conceitos relacionados à Teoria do Amadurecimento Emocional de Winnicott, tais como o holding, handling e apresentação de objetos, e o da hesitação e transicionalidade. Valemo-nos, ainda, dos conceitos de transferência e contratransferência para refletir sobre a dupla terapêutica no setting analítico. Nossas considerações finais apontam para a necessidade de se tomar o silêncio como uma comunicação importante em determinadas circunstâncias do trabalho terapêutico, além de sugerir que o setting, neste estudo de caso, solicitou a postura esperançosa e não invasiva da terapeuta a fim de possibilitar o surgimento do espaço transicional, por meio do qual pôde ser retomado o processo de amadurecimento do paciente.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras, Departamento de Psicologia Clínica, Assis, Av. Dom Antonio, 2100, Parque Universitário, CEP 19806-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras, Departamento de Psicologia Clínica, Assis, Av. Dom Antonio, 2100, Parque Universitário, CEP 19806-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Costa, Camilla Gonçalves da [UNESP]Volpato, Ana Lucia [UNESP]Abrão, Jorge Luís Ferreira [UNESP]Ribeiro, Diana Pancini de Sá Antunes [UNESP]2015-08-21T17:53:59Z2015-08-21T17:53:59Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article49-63application/pdfhttp://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0006-59432013000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=ptBoletim de Psicologia, v. 53, n. 138, p. 49-63, 2013.0006-5943http://hdl.handle.net/11449/127138ISSN0006-5943-2013-53-138-49-63.pdf6261035786976974Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporBoletim de Psicologiainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-14T15:11:29Zoai:repositorio.unesp.br:11449/127138Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-06T00:14:56.478808Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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