Uso de tecnologia em maquetes interativas como recurso inclusivo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ribeiro, Diego Alves [UNESP]
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/203905
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2020-03-09/000928207.pdf
Resumo: The oncern about accessibility and inclusion in education is growing today, largely due to the fact that we have laws that guarantee access for students with special needs in regular classrooms, highlighting the need to provide quality education and interaction with space for these students. satisfactorily. Because of this, the objective of this work is to study and elaborate an interactive didactic material, sound and tactile, adding the techniques of the Tactile Cartography with the cellular and the technology of the QR Code, that contributes positively to the teaching, being the student with special needs or not. Education is and always has been the greatest emancipation tool of the individual in society, especially in the case of students with a disability, so educators have an obligation to ensure an effective inclusion of these individuals in classrooms, providing adapted methodologies and materials that enable them. teach in such a way that they possess the theoretical, social and historical knowledge necessary to be active members in their communities. This work seeks not only to develop a material but also a teaching material and practice that contributes to the creation of inclusive pedagogical methodologies, which, when adapted to the student's reality, can guarantee a significant change for the teaching of students with disabilities. as a focus on visual impairment, but at the same time can be used with sighted students in a way that creates true inclusion
id UNSP_38eb002bc76f5c71480d0ea44c414d4d
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/203905
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Uso de tecnologia em maquetes interativas como recurso inclusivoCartografiaEducação inclusivaMaquetesThe oncern about accessibility and inclusion in education is growing today, largely due to the fact that we have laws that guarantee access for students with special needs in regular classrooms, highlighting the need to provide quality education and interaction with space for these students. satisfactorily. Because of this, the objective of this work is to study and elaborate an interactive didactic material, sound and tactile, adding the techniques of the Tactile Cartography with the cellular and the technology of the QR Code, that contributes positively to the teaching, being the student with special needs or not. Education is and always has been the greatest emancipation tool of the individual in society, especially in the case of students with a disability, so educators have an obligation to ensure an effective inclusion of these individuals in classrooms, providing adapted methodologies and materials that enable them. teach in such a way that they possess the theoretical, social and historical knowledge necessary to be active members in their communities. This work seeks not only to develop a material but also a teaching material and practice that contributes to the creation of inclusive pedagogical methodologies, which, when adapted to the student's reality, can guarantee a significant change for the teaching of students with disabilities. as a focus on visual impairment, but at the same time can be used with sighted students in a way that creates true inclusionA preocupação com a acessibilidade e inclusão no ensino cresce atualmente, muito devido ao fato de termos lei que garantem o acesso de alunos com necessidades especiais em salas regulares, ressaltando a necessidade de proporcionar uma educação de qualidade e uma interação com o espaço para esses alunos de forma satisfatória. Devido a isso, o objetivo desse trabalho é o de estudar e elaborar um material didático interativo, sonoro e tátil, somando as técnicas da Cartografia Tátil com o celular e a tecnologia do QR Code, que contribua de forma positiva para o ensino, sendo o aluno portador de necessidades especiais ou não. A educação é e sempre foi a maior ferramenta de emancipação do indivíduo na sociedade, ainda mais no caso de alunos com alguma deficiência, então os educadores têm como obrigação garantir uma inclusão efetiva desses indivíduos em salas de aula, proporcionando metodologias e materiais adaptados que os ensinem de forma que eles possuam o conhecimento teórico, social e histórico necessário para serem membros ativos em suas comunidades. Este trabalho busca então não só desenvolver um material e sim uma material e uma prática de ensino que colabore para a criação de metodologias pedagógicas inclusivas, que ao serem adaptados à realidade do aluno, podendo garantir uma mudança significativa para o ensino de alunos com deficiência, como foco na deficiência visual, mas que ao mesmo tempo possa ser utilizado com alunos videntes de forma que crie uma verdadeira inclusãoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Sena, Carla Cristina Reinaldo Gimenes de [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Ribeiro, Diego Alves [UNESP]2021-03-10T12:58:42Z2021-03-10T12:58:42Z2019-11-11info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis63 f.application/pdfRIBEIRO, Diego Alves. Uso de tecnologia em maquetes interativas como recurso inclusivo. 2019. 63 f. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Geografia) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Campus Experimental de Ourinhos, 2019.http://hdl.handle.net/11449/203905990009282070206341http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2020-03-09/000928207.pdfAlmareponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-09-03T12:04:29Zoai:repositorio.unesp.br:11449/203905Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestrepositoriounesp@unesp.bropendoar:29462024-09-03T12:04:29Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Uso de tecnologia em maquetes interativas como recurso inclusivo
title Uso de tecnologia em maquetes interativas como recurso inclusivo
spellingShingle Uso de tecnologia em maquetes interativas como recurso inclusivo
Ribeiro, Diego Alves [UNESP]
Cartografia
Educação inclusiva
Maquetes
title_short Uso de tecnologia em maquetes interativas como recurso inclusivo
title_full Uso de tecnologia em maquetes interativas como recurso inclusivo
title_fullStr Uso de tecnologia em maquetes interativas como recurso inclusivo
title_full_unstemmed Uso de tecnologia em maquetes interativas como recurso inclusivo
title_sort Uso de tecnologia em maquetes interativas como recurso inclusivo
author Ribeiro, Diego Alves [UNESP]
author_facet Ribeiro, Diego Alves [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Sena, Carla Cristina Reinaldo Gimenes de [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Ribeiro, Diego Alves [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Cartografia
Educação inclusiva
Maquetes
topic Cartografia
Educação inclusiva
Maquetes
description The oncern about accessibility and inclusion in education is growing today, largely due to the fact that we have laws that guarantee access for students with special needs in regular classrooms, highlighting the need to provide quality education and interaction with space for these students. satisfactorily. Because of this, the objective of this work is to study and elaborate an interactive didactic material, sound and tactile, adding the techniques of the Tactile Cartography with the cellular and the technology of the QR Code, that contributes positively to the teaching, being the student with special needs or not. Education is and always has been the greatest emancipation tool of the individual in society, especially in the case of students with a disability, so educators have an obligation to ensure an effective inclusion of these individuals in classrooms, providing adapted methodologies and materials that enable them. teach in such a way that they possess the theoretical, social and historical knowledge necessary to be active members in their communities. This work seeks not only to develop a material but also a teaching material and practice that contributes to the creation of inclusive pedagogical methodologies, which, when adapted to the student's reality, can guarantee a significant change for the teaching of students with disabilities. as a focus on visual impairment, but at the same time can be used with sighted students in a way that creates true inclusion
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-11-11
2021-03-10T12:58:42Z
2021-03-10T12:58:42Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv RIBEIRO, Diego Alves. Uso de tecnologia em maquetes interativas como recurso inclusivo. 2019. 63 f. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Geografia) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Campus Experimental de Ourinhos, 2019.
http://hdl.handle.net/11449/203905
990009282070206341
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2020-03-09/000928207.pdf
identifier_str_mv RIBEIRO, Diego Alves. Uso de tecnologia em maquetes interativas como recurso inclusivo. 2019. 63 f. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Geografia) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Campus Experimental de Ourinhos, 2019.
990009282070206341
url http://hdl.handle.net/11449/203905
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2020-03-09/000928207.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 63 f.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Alma
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv repositoriounesp@unesp.br
_version_ 1810021355632984064