Educational Social Skills and Repertoire of Children Differentiated by Behavior and Sex

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Assis-fernandes, Rafaela Pires [UNESP]
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Bolsoni-silva, Alessandra Turini [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/1982-4327e3015
http://hdl.handle.net/11449/212810
Resumo: Our study sought to compare mothers’ behavioral repertoire (educational social skills and negative practices) and maternal anxiety and depression indicators with children’s behaviors (behavior problems and social skills), by assessing the variables “sex” (boys and girls) and “occurrence of behavior problems”. The sample consisted of 20 children with behavior problems (clinical group), 20 without behavior problems (non-clinical group), their mothers and teachers. Reporting instruments were used with teachers and mothers and comparative analyzes were conducted between groups. The results indicated that the clinical group had higher rates of behavior problems and maternal depressive symptoms, whereas the non-clinical group showed more child social and educational social skills. Sex did not differ between groups. We concluded that maternal educational practices are more influenced by children’s behaviors than by their sex.
id UNSP_392a94d37043b0dfc0cbb0562c7c001d
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/212810
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Educational Social Skills and Repertoire of Children Differentiated by Behavior and SexHabilidades Sociales Educativas y Repertorio de Niños Diferenciados por Comportamiento y SexoHabilidades Sociais Educativas e Repertório de Crianças Diferenciadas Por Comportamento e Sexosocial skillsbehavioral disordersanxietydepressionsexhabilidades sociaisdistúrbios do comportamentoansiedadedepressãosexoOur study sought to compare mothers’ behavioral repertoire (educational social skills and negative practices) and maternal anxiety and depression indicators with children’s behaviors (behavior problems and social skills), by assessing the variables “sex” (boys and girls) and “occurrence of behavior problems”. The sample consisted of 20 children with behavior problems (clinical group), 20 without behavior problems (non-clinical group), their mothers and teachers. Reporting instruments were used with teachers and mothers and comparative analyzes were conducted between groups. The results indicated that the clinical group had higher rates of behavior problems and maternal depressive symptoms, whereas the non-clinical group showed more child social and educational social skills. Sex did not differ between groups. We concluded that maternal educational practices are more influenced by children’s behaviors than by their sex.Este estudio tuvo como objetivo comparar el repertorio conductual de madres (habilidades sociales educativas y prácticas negativas), los indicadores de ansiedad y depresión maternos y los comportamientos de los niños (problemas del comportamiento y habilidades sociales) diferenciados por las variables sexo (niños y niñas) y la aparición de problemas del comportamiento. La muestra consistió en 20 niños con problemas del comportamiento (grupo clínico), 20 niños sin problemas del comportamiento (grupo no clínico), sus madres y maestros. Se utilizaron instrumentos de informe con maestros y madres y se realizaron análisis comparativos entre grupos. Los resultados indicaron que el grupo clínico tenía tasas más altas de problemas del comportamiento y síntomas de depresión materna, mientras que el grupo no clínico tenía más habilidades sociales infantiles y habilidades sociales educativas. El sexo no se diferenció en los grupos. Se concluye que las prácticas educativas maternas están más influenciadas por los comportamientos de los niños que por el sexo de los mismos.Este estudo objetivou comparar repertório comportamental de mães (habilidades sociais educativas e práticas negativas), indicadores de ansiedade e depressão maternos e comportamentos de crianças (problemas de comportamento e habilidades sociais), controlando as variáveis sexo (meninos e meninas) e ocorrência de problemas de comportamento. A amostra foi composta por 20 crianças com problemas de comportamento (grupo clínico), 20 sem problemas de comportamento (grupo não clínico), suas mães e professores. Foram utilizados instrumentos de relato com professores e mães e conduzidas análises comparativas entre os grupos. Os resultados indicaram que o grupo clínico apresentou maiores taxas em problemas de comportamento e sintomas de depressão materna, enquanto o grupo não clínico apresentou mais habilidades sociais infantis e habilidades sociais educativas. O sexo não diferenciou os grupos. Conclui-se que as práticas educativas maternas são mais influenciadas pelos comportamentos das crianças do que pelo sexo delas.Universidade Estadual PaulistaUniversidade Estadual PaulistaUniversidade de São Paulo, Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Ribeirão Preto, Programa de Pós-Graduação em PsicologiaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Assis-fernandes, Rafaela Pires [UNESP]Bolsoni-silva, Alessandra Turini [UNESP]2021-07-14T10:45:32Z2021-07-14T10:45:32Z2020-06-22info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article-application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1982-4327e3015Paidéia (Ribeirão Preto). Universidade de São Paulo, Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Ribeirão Preto, Programa de Pós-Graduação em Psicologia, v. 30, p. -, 2020.0103-863X1982-4327http://hdl.handle.net/11449/21281010.1590/1982-4327e3015S0103-863X2020000100305S0103-863X2020000100305.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPengPaidéia (Ribeirão Preto)info:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-29T15:53:53Zoai:repositorio.unesp.br:11449/212810Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-04-29T15:53:53Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Educational Social Skills and Repertoire of Children Differentiated by Behavior and Sex
Habilidades Sociales Educativas y Repertorio de Niños Diferenciados por Comportamiento y Sexo
Habilidades Sociais Educativas e Repertório de Crianças Diferenciadas Por Comportamento e Sexo
title Educational Social Skills and Repertoire of Children Differentiated by Behavior and Sex
spellingShingle Educational Social Skills and Repertoire of Children Differentiated by Behavior and Sex
Assis-fernandes, Rafaela Pires [UNESP]
social skills
behavioral disorders
anxiety
depression
sex
habilidades sociais
distúrbios do comportamento
ansiedade
depressão
sexo
title_short Educational Social Skills and Repertoire of Children Differentiated by Behavior and Sex
title_full Educational Social Skills and Repertoire of Children Differentiated by Behavior and Sex
title_fullStr Educational Social Skills and Repertoire of Children Differentiated by Behavior and Sex
title_full_unstemmed Educational Social Skills and Repertoire of Children Differentiated by Behavior and Sex
title_sort Educational Social Skills and Repertoire of Children Differentiated by Behavior and Sex
author Assis-fernandes, Rafaela Pires [UNESP]
author_facet Assis-fernandes, Rafaela Pires [UNESP]
Bolsoni-silva, Alessandra Turini [UNESP]
author_role author
author2 Bolsoni-silva, Alessandra Turini [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Assis-fernandes, Rafaela Pires [UNESP]
Bolsoni-silva, Alessandra Turini [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv social skills
behavioral disorders
anxiety
depression
sex
habilidades sociais
distúrbios do comportamento
ansiedade
depressão
sexo
topic social skills
behavioral disorders
anxiety
depression
sex
habilidades sociais
distúrbios do comportamento
ansiedade
depressão
sexo
description Our study sought to compare mothers’ behavioral repertoire (educational social skills and negative practices) and maternal anxiety and depression indicators with children’s behaviors (behavior problems and social skills), by assessing the variables “sex” (boys and girls) and “occurrence of behavior problems”. The sample consisted of 20 children with behavior problems (clinical group), 20 without behavior problems (non-clinical group), their mothers and teachers. Reporting instruments were used with teachers and mothers and comparative analyzes were conducted between groups. The results indicated that the clinical group had higher rates of behavior problems and maternal depressive symptoms, whereas the non-clinical group showed more child social and educational social skills. Sex did not differ between groups. We concluded that maternal educational practices are more influenced by children’s behaviors than by their sex.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-06-22
2021-07-14T10:45:32Z
2021-07-14T10:45:32Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/1982-4327e3015
Paidéia (Ribeirão Preto). Universidade de São Paulo, Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Ribeirão Preto, Programa de Pós-Graduação em Psicologia, v. 30, p. -, 2020.
0103-863X
1982-4327
http://hdl.handle.net/11449/212810
10.1590/1982-4327e3015
S0103-863X2020000100305
S0103-863X2020000100305.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/1982-4327e3015
http://hdl.handle.net/11449/212810
identifier_str_mv Paidéia (Ribeirão Preto). Universidade de São Paulo, Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Ribeirão Preto, Programa de Pós-Graduação em Psicologia, v. 30, p. -, 2020.
0103-863X
1982-4327
10.1590/1982-4327e3015
S0103-863X2020000100305
S0103-863X2020000100305.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv Paidéia (Ribeirão Preto)
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv -
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo, Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Ribeirão Preto, Programa de Pós-Graduação em Psicologia
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo, Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Ribeirão Preto, Programa de Pós-Graduação em Psicologia
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803046347318755328