Educational Social Skills and Repertoire of Children Differentiated by Behavior and Sex

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Assis-fernandes, Rafaela Pires [UNESP]
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Bolsoni-silva, Alessandra Turini [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/1982-4327e3015
http://hdl.handle.net/11449/212810
Resumo: Our study sought to compare mothers’ behavioral repertoire (educational social skills and negative practices) and maternal anxiety and depression indicators with children’s behaviors (behavior problems and social skills), by assessing the variables “sex” (boys and girls) and “occurrence of behavior problems”. The sample consisted of 20 children with behavior problems (clinical group), 20 without behavior problems (non-clinical group), their mothers and teachers. Reporting instruments were used with teachers and mothers and comparative analyzes were conducted between groups. The results indicated that the clinical group had higher rates of behavior problems and maternal depressive symptoms, whereas the non-clinical group showed more child social and educational social skills. Sex did not differ between groups. We concluded that maternal educational practices are more influenced by children’s behaviors than by their sex.
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spelling Educational Social Skills and Repertoire of Children Differentiated by Behavior and SexHabilidades Sociales Educativas y Repertorio de Niños Diferenciados por Comportamiento y SexoHabilidades Sociais Educativas e Repertório de Crianças Diferenciadas Por Comportamento e Sexosocial skillsbehavioral disordersanxietydepressionsexhabilidades sociaisdistúrbios do comportamentoansiedadedepressãosexoOur study sought to compare mothers’ behavioral repertoire (educational social skills and negative practices) and maternal anxiety and depression indicators with children’s behaviors (behavior problems and social skills), by assessing the variables “sex” (boys and girls) and “occurrence of behavior problems”. The sample consisted of 20 children with behavior problems (clinical group), 20 without behavior problems (non-clinical group), their mothers and teachers. Reporting instruments were used with teachers and mothers and comparative analyzes were conducted between groups. The results indicated that the clinical group had higher rates of behavior problems and maternal depressive symptoms, whereas the non-clinical group showed more child social and educational social skills. Sex did not differ between groups. We concluded that maternal educational practices are more influenced by children’s behaviors than by their sex.Este estudio tuvo como objetivo comparar el repertorio conductual de madres (habilidades sociales educativas y prácticas negativas), los indicadores de ansiedad y depresión maternos y los comportamientos de los niños (problemas del comportamiento y habilidades sociales) diferenciados por las variables sexo (niños y niñas) y la aparición de problemas del comportamiento. La muestra consistió en 20 niños con problemas del comportamiento (grupo clínico), 20 niños sin problemas del comportamiento (grupo no clínico), sus madres y maestros. Se utilizaron instrumentos de informe con maestros y madres y se realizaron análisis comparativos entre grupos. Los resultados indicaron que el grupo clínico tenía tasas más altas de problemas del comportamiento y síntomas de depresión materna, mientras que el grupo no clínico tenía más habilidades sociales infantiles y habilidades sociales educativas. El sexo no se diferenció en los grupos. Se concluye que las prácticas educativas maternas están más influenciadas por los comportamientos de los niños que por el sexo de los mismos.Este estudo objetivou comparar repertório comportamental de mães (habilidades sociais educativas e práticas negativas), indicadores de ansiedade e depressão maternos e comportamentos de crianças (problemas de comportamento e habilidades sociais), controlando as variáveis sexo (meninos e meninas) e ocorrência de problemas de comportamento. A amostra foi composta por 20 crianças com problemas de comportamento (grupo clínico), 20 sem problemas de comportamento (grupo não clínico), suas mães e professores. Foram utilizados instrumentos de relato com professores e mães e conduzidas análises comparativas entre os grupos. Os resultados indicaram que o grupo clínico apresentou maiores taxas em problemas de comportamento e sintomas de depressão materna, enquanto o grupo não clínico apresentou mais habilidades sociais infantis e habilidades sociais educativas. O sexo não diferenciou os grupos. Conclui-se que as práticas educativas maternas são mais influenciadas pelos comportamentos das crianças do que pelo sexo delas.Universidade Estadual PaulistaUniversidade Estadual PaulistaUniversidade de São Paulo, Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Ribeirão Preto, Programa de Pós-Graduação em PsicologiaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Assis-fernandes, Rafaela Pires [UNESP]Bolsoni-silva, Alessandra Turini [UNESP]2021-07-14T10:45:32Z2021-07-14T10:45:32Z2020-06-22info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article-application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1982-4327e3015Paidéia (Ribeirão Preto). Universidade de São Paulo, Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Ribeirão Preto, Programa de Pós-Graduação em Psicologia, v. 30, p. -, 2020.0103-863X1982-4327http://hdl.handle.net/11449/21281010.1590/1982-4327e3015S0103-863X2020000100305S0103-863X2020000100305.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPengPaidéia (Ribeirão Preto)info:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-29T15:53:53Zoai:repositorio.unesp.br:11449/212810Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T17:01:31.465260Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
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