Uma caracterização do Centro de Educação Matemática - CEM (1984-1997) como uma Comunidade de prática de formação continuada de professores de matemática

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Da Silva, Heloisa [UNESP]
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/3738
http://hdl.handle.net/11449/71644
Resumo: This paper presents some results of a study on the Centre for Mathematics Education (Centro de Educação Matemática, CEM), a group of mathematics educators from the city of São Paulo-SP (Brazil), active mainly during the years 1984 to 1997. To establish a position on the process of identity constitution of CEM, we bring forth the method of Oral History and theories of identity. In this essay, an exercise in constituting the identity of CEM from the characterisation of this community's publications within its practice, we assume that the processes of identity constitution do not refer to what CEM is or was, but rather to a set of possibilities for apprehending it on the basis of strategies and initiatives set in given historical conditions and times. We make explicit three aspects that are present as their practice is converted into a source of coherence (mutual commitment, joint enterprise and shared repertoire), which allow one to reveal actions and production in the history of mathematics teacher education in the metropolitan region of São Paulo.
id UNSP_39826dc4fdb61e794d05528e078763e6
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/71644
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Uma caracterização do Centro de Educação Matemática - CEM (1984-1997) como uma Comunidade de prática de formação continuada de professores de matemáticaA characterisation of the Centre for Mathematics Education (Centro de Educação Matemática - CEM), 1984-1997, as a community of practice for the professional development of mathematics teachersCEMCommunities of practiceIdentityMathematics teacher educationOral historyThis paper presents some results of a study on the Centre for Mathematics Education (Centro de Educação Matemática, CEM), a group of mathematics educators from the city of São Paulo-SP (Brazil), active mainly during the years 1984 to 1997. To establish a position on the process of identity constitution of CEM, we bring forth the method of Oral History and theories of identity. In this essay, an exercise in constituting the identity of CEM from the characterisation of this community's publications within its practice, we assume that the processes of identity constitution do not refer to what CEM is or was, but rather to a set of possibilities for apprehending it on the basis of strategies and initiatives set in given historical conditions and times. We make explicit three aspects that are present as their practice is converted into a source of coherence (mutual commitment, joint enterprise and shared repertoire), which allow one to reveal actions and production in the history of mathematics teacher education in the metropolitan region of São Paulo.Departamento de Matemática UNESP/Rio Claro, Av. 24-A, 1515, Bela Vista, CEP: 13506-700Departamento de Matemática UNESP/Rio Claro, Av. 24-A, 1515, Bela Vista, CEP: 13506-700Universidade Estadual Paulista (Unesp)Da Silva, Heloisa [UNESP]2014-05-27T11:24:40Z2014-05-27T11:24:40Z2010-04-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article185-218application/pdfhttp://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/3738Bolema - Mathematics Education Bulletin, v. 23, n. 35, p. 185-218, 2010.0103-636X1980-4415http://hdl.handle.net/11449/716442-s2.0-799602063622-s2.0-79960206362.pdfScopusreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporBolema - Mathematics Education Bulletin0,196info:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-23T06:10:19Zoai:repositorio.unesp.br:11449/71644Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T18:28:39.665537Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Uma caracterização do Centro de Educação Matemática - CEM (1984-1997) como uma Comunidade de prática de formação continuada de professores de matemática
A characterisation of the Centre for Mathematics Education (Centro de Educação Matemática - CEM), 1984-1997, as a community of practice for the professional development of mathematics teachers
title Uma caracterização do Centro de Educação Matemática - CEM (1984-1997) como uma Comunidade de prática de formação continuada de professores de matemática
spellingShingle Uma caracterização do Centro de Educação Matemática - CEM (1984-1997) como uma Comunidade de prática de formação continuada de professores de matemática
Da Silva, Heloisa [UNESP]
CEM
Communities of practice
Identity
Mathematics teacher education
Oral history
title_short Uma caracterização do Centro de Educação Matemática - CEM (1984-1997) como uma Comunidade de prática de formação continuada de professores de matemática
title_full Uma caracterização do Centro de Educação Matemática - CEM (1984-1997) como uma Comunidade de prática de formação continuada de professores de matemática
title_fullStr Uma caracterização do Centro de Educação Matemática - CEM (1984-1997) como uma Comunidade de prática de formação continuada de professores de matemática
title_full_unstemmed Uma caracterização do Centro de Educação Matemática - CEM (1984-1997) como uma Comunidade de prática de formação continuada de professores de matemática
title_sort Uma caracterização do Centro de Educação Matemática - CEM (1984-1997) como uma Comunidade de prática de formação continuada de professores de matemática
author Da Silva, Heloisa [UNESP]
author_facet Da Silva, Heloisa [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Da Silva, Heloisa [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv CEM
Communities of practice
Identity
Mathematics teacher education
Oral history
topic CEM
Communities of practice
Identity
Mathematics teacher education
Oral history
description This paper presents some results of a study on the Centre for Mathematics Education (Centro de Educação Matemática, CEM), a group of mathematics educators from the city of São Paulo-SP (Brazil), active mainly during the years 1984 to 1997. To establish a position on the process of identity constitution of CEM, we bring forth the method of Oral History and theories of identity. In this essay, an exercise in constituting the identity of CEM from the characterisation of this community's publications within its practice, we assume that the processes of identity constitution do not refer to what CEM is or was, but rather to a set of possibilities for apprehending it on the basis of strategies and initiatives set in given historical conditions and times. We make explicit three aspects that are present as their practice is converted into a source of coherence (mutual commitment, joint enterprise and shared repertoire), which allow one to reveal actions and production in the history of mathematics teacher education in the metropolitan region of São Paulo.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-04-01
2014-05-27T11:24:40Z
2014-05-27T11:24:40Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/3738
Bolema - Mathematics Education Bulletin, v. 23, n. 35, p. 185-218, 2010.
0103-636X
1980-4415
http://hdl.handle.net/11449/71644
2-s2.0-79960206362
2-s2.0-79960206362.pdf
url http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/3738
http://hdl.handle.net/11449/71644
identifier_str_mv Bolema - Mathematics Education Bulletin, v. 23, n. 35, p. 185-218, 2010.
0103-636X
1980-4415
2-s2.0-79960206362
2-s2.0-79960206362.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Bolema - Mathematics Education Bulletin
0,196
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 185-218
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Scopus
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128937281191936