Uma caracterização do Centro de Educação Matemática - CEM (1984-1997) como uma Comunidade de prática de formação continuada de professores de matemática
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/3738 http://hdl.handle.net/11449/71644 |
Resumo: | This paper presents some results of a study on the Centre for Mathematics Education (Centro de Educação Matemática, CEM), a group of mathematics educators from the city of São Paulo-SP (Brazil), active mainly during the years 1984 to 1997. To establish a position on the process of identity constitution of CEM, we bring forth the method of Oral History and theories of identity. In this essay, an exercise in constituting the identity of CEM from the characterisation of this community's publications within its practice, we assume that the processes of identity constitution do not refer to what CEM is or was, but rather to a set of possibilities for apprehending it on the basis of strategies and initiatives set in given historical conditions and times. We make explicit three aspects that are present as their practice is converted into a source of coherence (mutual commitment, joint enterprise and shared repertoire), which allow one to reveal actions and production in the history of mathematics teacher education in the metropolitan region of São Paulo. |
id |
UNSP_39826dc4fdb61e794d05528e078763e6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/71644 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Uma caracterização do Centro de Educação Matemática - CEM (1984-1997) como uma Comunidade de prática de formação continuada de professores de matemáticaA characterisation of the Centre for Mathematics Education (Centro de Educação Matemática - CEM), 1984-1997, as a community of practice for the professional development of mathematics teachersCEMCommunities of practiceIdentityMathematics teacher educationOral historyThis paper presents some results of a study on the Centre for Mathematics Education (Centro de Educação Matemática, CEM), a group of mathematics educators from the city of São Paulo-SP (Brazil), active mainly during the years 1984 to 1997. To establish a position on the process of identity constitution of CEM, we bring forth the method of Oral History and theories of identity. In this essay, an exercise in constituting the identity of CEM from the characterisation of this community's publications within its practice, we assume that the processes of identity constitution do not refer to what CEM is or was, but rather to a set of possibilities for apprehending it on the basis of strategies and initiatives set in given historical conditions and times. We make explicit three aspects that are present as their practice is converted into a source of coherence (mutual commitment, joint enterprise and shared repertoire), which allow one to reveal actions and production in the history of mathematics teacher education in the metropolitan region of São Paulo.Departamento de Matemática UNESP/Rio Claro, Av. 24-A, 1515, Bela Vista, CEP: 13506-700Departamento de Matemática UNESP/Rio Claro, Av. 24-A, 1515, Bela Vista, CEP: 13506-700Universidade Estadual Paulista (Unesp)Da Silva, Heloisa [UNESP]2014-05-27T11:24:40Z2014-05-27T11:24:40Z2010-04-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article185-218application/pdfhttp://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/3738Bolema - Mathematics Education Bulletin, v. 23, n. 35, p. 185-218, 2010.0103-636X1980-4415http://hdl.handle.net/11449/716442-s2.0-799602063622-s2.0-79960206362.pdfScopusreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporBolema - Mathematics Education Bulletin0,196info:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-23T06:10:19Zoai:repositorio.unesp.br:11449/71644Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T18:28:39.665537Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Uma caracterização do Centro de Educação Matemática - CEM (1984-1997) como uma Comunidade de prática de formação continuada de professores de matemática A characterisation of the Centre for Mathematics Education (Centro de Educação Matemática - CEM), 1984-1997, as a community of practice for the professional development of mathematics teachers |
title |
Uma caracterização do Centro de Educação Matemática - CEM (1984-1997) como uma Comunidade de prática de formação continuada de professores de matemática |
spellingShingle |
Uma caracterização do Centro de Educação Matemática - CEM (1984-1997) como uma Comunidade de prática de formação continuada de professores de matemática Da Silva, Heloisa [UNESP] CEM Communities of practice Identity Mathematics teacher education Oral history |
title_short |
Uma caracterização do Centro de Educação Matemática - CEM (1984-1997) como uma Comunidade de prática de formação continuada de professores de matemática |
title_full |
Uma caracterização do Centro de Educação Matemática - CEM (1984-1997) como uma Comunidade de prática de formação continuada de professores de matemática |
title_fullStr |
Uma caracterização do Centro de Educação Matemática - CEM (1984-1997) como uma Comunidade de prática de formação continuada de professores de matemática |
title_full_unstemmed |
Uma caracterização do Centro de Educação Matemática - CEM (1984-1997) como uma Comunidade de prática de formação continuada de professores de matemática |
title_sort |
Uma caracterização do Centro de Educação Matemática - CEM (1984-1997) como uma Comunidade de prática de formação continuada de professores de matemática |
author |
Da Silva, Heloisa [UNESP] |
author_facet |
Da Silva, Heloisa [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Da Silva, Heloisa [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
CEM Communities of practice Identity Mathematics teacher education Oral history |
topic |
CEM Communities of practice Identity Mathematics teacher education Oral history |
description |
This paper presents some results of a study on the Centre for Mathematics Education (Centro de Educação Matemática, CEM), a group of mathematics educators from the city of São Paulo-SP (Brazil), active mainly during the years 1984 to 1997. To establish a position on the process of identity constitution of CEM, we bring forth the method of Oral History and theories of identity. In this essay, an exercise in constituting the identity of CEM from the characterisation of this community's publications within its practice, we assume that the processes of identity constitution do not refer to what CEM is or was, but rather to a set of possibilities for apprehending it on the basis of strategies and initiatives set in given historical conditions and times. We make explicit three aspects that are present as their practice is converted into a source of coherence (mutual commitment, joint enterprise and shared repertoire), which allow one to reveal actions and production in the history of mathematics teacher education in the metropolitan region of São Paulo. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-04-01 2014-05-27T11:24:40Z 2014-05-27T11:24:40Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/3738 Bolema - Mathematics Education Bulletin, v. 23, n. 35, p. 185-218, 2010. 0103-636X 1980-4415 http://hdl.handle.net/11449/71644 2-s2.0-79960206362 2-s2.0-79960206362.pdf |
url |
http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/3738 http://hdl.handle.net/11449/71644 |
identifier_str_mv |
Bolema - Mathematics Education Bulletin, v. 23, n. 35, p. 185-218, 2010. 0103-636X 1980-4415 2-s2.0-79960206362 2-s2.0-79960206362.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Bolema - Mathematics Education Bulletin 0,196 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
185-218 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Scopus reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128937281191936 |