Práticas Educativas Comparadas em Educação do Campo e os Desafios da Formação Omnilateral na América Latina

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Villela, Fabio Fernandes [UNESP]
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://revista.fct.unesp.br/index.php/nera/article/view/1802
http://hdl.handle.net/11449/122444
Resumo: This text aims to present the challenges and opportunities of omnilateral formation in Latin America as elaborated in Villela (2009-2010). This work has the horizon systematize the educational practices of the "Third World ", i.e. originating from the educational experience of Latin America, Africa and Asia. In the struggle for emancipation, these countries have built and are building unique educational practices. In this sense, we start questioning the historical and theoretical topic, omnilateral formation, and deployment, we discuss the Latin American school and omnilateral formation. We question specifically issues relating to “intellectuals and the organization of culture” in "schools in the countryside" in Cuba (1960- 1975). The issue of "intellectuals and the organization of culture", in a gramscian perspective (GRAMSCI, 2000), was addressed in several works throughout our academic career (VILLELA, 2003; 2008; 2009-2010). In order to further these issues, we address the challenges of formation for children and youth of the field in Latin America. By analyzing the educational practices in the schools in the countryside, emerges the theme of contemporary global justice.
id UNSP_3b11560093b19ecefe68a93c38ac87c9
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/122444
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Práticas Educativas Comparadas em Educação do Campo e os Desafios da Formação Omnilateral na América LatinaLas prácticas educativas comparadas en educación en el campo y los desafíos de la formación omnilateral en América LatinaEducational practices compared in rural education and the challenges of omnilateral formation in Latin Americapráticas educativaseducação do campoformação omnilateralAmérica Latinajustiça globaleducational practicesrural educationomnilateral formationLatin Americaglobal justiceThis text aims to present the challenges and opportunities of omnilateral formation in Latin America as elaborated in Villela (2009-2010). This work has the horizon systematize the educational practices of the "Third World ", i.e. originating from the educational experience of Latin America, Africa and Asia. In the struggle for emancipation, these countries have built and are building unique educational practices. In this sense, we start questioning the historical and theoretical topic, omnilateral formation, and deployment, we discuss the Latin American school and omnilateral formation. We question specifically issues relating to “intellectuals and the organization of culture” in "schools in the countryside" in Cuba (1960- 1975). The issue of "intellectuals and the organization of culture", in a gramscian perspective (GRAMSCI, 2000), was addressed in several works throughout our academic career (VILLELA, 2003; 2008; 2009-2010). In order to further these issues, we address the challenges of formation for children and youth of the field in Latin America. By analyzing the educational practices in the schools in the countryside, emerges the theme of contemporary global justice.Este texto tem por objetivo apresentar os desafios e as possibilidades da formação omnilateral na América Latina conforme elaborado em Villela (2009-2010). Este trabalho tem por horizonte sistematizar as práticas educativas do “Terceiro Mundo”, isto é, originadas da experiência educacional dos países da América Latina, África e Ásia. No processo de luta pela emancipação, esses países construíram e estão construindo práticas educativas originais. Nesse sentido, partimos da problematização histórico-teórico do tema, formação omnilateral, e por desdobramento, abordamos a América Latina, escola e formação omnilateral. Problematizamos especificamente as questões relativas aos intelectuais e a organização do trabalho pedagógico nas “escolas no campo” em Cuba (1960-1975). A questão dos “intelectuais e a organização da cultura”, sob uma perspectiva gramsciana (GRAMSCI, 2000), foi abordada em diversos trabalhos ao longo de nossa trajetória acadêmica (VILLELA, 2003; 2008; 2009-2010). No sentido de aprofundar tais questões, abordamos os desafios da formação de crianças e jovens do campo na América Latina. Ao analisarmos as práticas educativas em educação do campo, emerge a temática contemporânea da justiça global.Este texto tiene como objetivo presentar los retos y posibilidades de formación omnilateral en América Latina como se detalla en Villela (2009-2010). Este trabajo tiene como horizonte sistematizar las prácticas educativas del "Tercer Mundo", es decir, se originó de la experiencia educativa en América Latina, África y Asia. En la lucha por la emancipación, estos países se han construido y están construyendo prácticas educativas únicas. En consecuencia, comenzó con la problematización histórico-teórica del tema, la formación omnilateral y despliegue, se discute América Latina, la escuela y la formación omnilateral. A continuación, se discute la cuestiones específicamente relacionadas con los intelectuales e la organización del trabajo pedagógico en las "escuelas en el campo" en Cuba (1960-1975). El tema de los "intelectuales e la organización de la cultura " bajo una perspectiva gramsciana (GRAMSCI, 2000), se abordó en varios trabajos a lo largo de nuestra carrera académica (VILLELA, 2003; 2008; 2009-2010). Con el fin de avanzar en estos temas, se abordan los retos de la educación de los niños y jóvenes del campo en América Latina. Mediante el análisis de las prácticas educativas de la educación en el campo, surge el tema de la justicia global contemporánea.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas de São José do Rio Preto, Sao Jose do Rio Preto, Rua Cristovão Colombo, 2265, Ala 4, Sala 3, Jardim Nazareth, CEP 15054-000, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas de São José do Rio Preto, Sao Jose do Rio Preto, Rua Cristovão Colombo, 2265, Ala 4, Sala 3, Jardim Nazareth, CEP 15054-000, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Villela, Fabio Fernandes [UNESP]2015-04-27T11:55:45Z2015-04-27T11:55:45Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article90-103application/pdfhttp://revista.fct.unesp.br/index.php/nera/article/view/1802Revista NERA, v. 19, n. 14, p. 90-103, 2011.1806-6755http://hdl.handle.net/11449/122444ISSN1806-6755-2011-19-14-90-103.pdf88242003068136960000-0003-2855-1018Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista NERAinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-23T06:14:22Zoai:repositorio.unesp.br:11449/122444Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T18:31:45.051608Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Práticas Educativas Comparadas em Educação do Campo e os Desafios da Formação Omnilateral na América Latina
Las prácticas educativas comparadas en educación en el campo y los desafíos de la formación omnilateral en América Latina
Educational practices compared in rural education and the challenges of omnilateral formation in Latin America
title Práticas Educativas Comparadas em Educação do Campo e os Desafios da Formação Omnilateral na América Latina
spellingShingle Práticas Educativas Comparadas em Educação do Campo e os Desafios da Formação Omnilateral na América Latina
Villela, Fabio Fernandes [UNESP]
práticas educativas
educação do campo
formação omnilateral
América Latina
justiça global
educational practices
rural education
omnilateral formation
Latin America
global justice
title_short Práticas Educativas Comparadas em Educação do Campo e os Desafios da Formação Omnilateral na América Latina
title_full Práticas Educativas Comparadas em Educação do Campo e os Desafios da Formação Omnilateral na América Latina
title_fullStr Práticas Educativas Comparadas em Educação do Campo e os Desafios da Formação Omnilateral na América Latina
title_full_unstemmed Práticas Educativas Comparadas em Educação do Campo e os Desafios da Formação Omnilateral na América Latina
title_sort Práticas Educativas Comparadas em Educação do Campo e os Desafios da Formação Omnilateral na América Latina
author Villela, Fabio Fernandes [UNESP]
author_facet Villela, Fabio Fernandes [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Villela, Fabio Fernandes [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv práticas educativas
educação do campo
formação omnilateral
América Latina
justiça global
educational practices
rural education
omnilateral formation
Latin America
global justice
topic práticas educativas
educação do campo
formação omnilateral
América Latina
justiça global
educational practices
rural education
omnilateral formation
Latin America
global justice
description This text aims to present the challenges and opportunities of omnilateral formation in Latin America as elaborated in Villela (2009-2010). This work has the horizon systematize the educational practices of the "Third World ", i.e. originating from the educational experience of Latin America, Africa and Asia. In the struggle for emancipation, these countries have built and are building unique educational practices. In this sense, we start questioning the historical and theoretical topic, omnilateral formation, and deployment, we discuss the Latin American school and omnilateral formation. We question specifically issues relating to “intellectuals and the organization of culture” in "schools in the countryside" in Cuba (1960- 1975). The issue of "intellectuals and the organization of culture", in a gramscian perspective (GRAMSCI, 2000), was addressed in several works throughout our academic career (VILLELA, 2003; 2008; 2009-2010). In order to further these issues, we address the challenges of formation for children and youth of the field in Latin America. By analyzing the educational practices in the schools in the countryside, emerges the theme of contemporary global justice.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011
2015-04-27T11:55:45Z
2015-04-27T11:55:45Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://revista.fct.unesp.br/index.php/nera/article/view/1802
Revista NERA, v. 19, n. 14, p. 90-103, 2011.
1806-6755
http://hdl.handle.net/11449/122444
ISSN1806-6755-2011-19-14-90-103.pdf
8824200306813696
0000-0003-2855-1018
url http://revista.fct.unesp.br/index.php/nera/article/view/1802
http://hdl.handle.net/11449/122444
identifier_str_mv Revista NERA, v. 19, n. 14, p. 90-103, 2011.
1806-6755
ISSN1806-6755-2011-19-14-90-103.pdf
8824200306813696
0000-0003-2855-1018
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista NERA
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 90-103
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128942510440448