Um estudo sobre as relações entre os conflitos interpessoais e o bullying entre escolares

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Frick, Loriane Trombini [UNESP]
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Menin, Maria Suzana de Stéfano [UNESP], Tognetta, Luciene Regina Paulino [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/3318
http://hdl.handle.net/11449/125235
Resumo: The research aimed to analyzing the relationship between the styles of conflict resolution adopted by the teachers and the students' ways of acting facing conflicts between peers and the possible incidence of bullying in two classes of the early years of two elementary public schools in a city in the interior of São Paulo state. The methodology is quantitative and qualitative approach, which approximates a case study. For data collection, observations were conducted in two classrooms, a form was filled up for characterization of socio moral environments and two questionnaires were applied to students: one with stories of hypothetical conflicts based on Vicentin; another on bullying, inspired in Olweus and OrtegaMora and Mora Merchán’s instruments. It became evident that interpersonal relationships established in school, especially in the classroom, form a determined environment socio moral and influence the way the students interact and solve conflicts, as well as, the possible practice of bullying.
id UNSP_3c078890060a2af1a2eaa2e09b03e6ae
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/125235
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Um estudo sobre as relações entre os conflitos interpessoais e o bullying entre escolaresA study on the relationship between interpersonal conflicts and bullying among studentsUn estudio sobre las relaciones entre los conflitos interpersonales y el bullying entre estudiantesSocio moral environmentInterpersonal conflictsBullyingAmbiente sociomoralConflictos interpersonalesBullyingAmbiente sociomoralConflitos interpessoaisBullyingThe research aimed to analyzing the relationship between the styles of conflict resolution adopted by the teachers and the students' ways of acting facing conflicts between peers and the possible incidence of bullying in two classes of the early years of two elementary public schools in a city in the interior of São Paulo state. The methodology is quantitative and qualitative approach, which approximates a case study. For data collection, observations were conducted in two classrooms, a form was filled up for characterization of socio moral environments and two questionnaires were applied to students: one with stories of hypothetical conflicts based on Vicentin; another on bullying, inspired in Olweus and OrtegaMora and Mora Merchán’s instruments. It became evident that interpersonal relationships established in school, especially in the classroom, form a determined environment socio moral and influence the way the students interact and solve conflicts, as well as, the possible practice of bullying.Esta investigación tiene como objetivo analizar la relación entre los estilos de resolución de conflictos adoptado por los maestros y la manera de actuar de los estudiantes delante de los conflictos entre ellos y la posible incidencia del bullying en las dos clases a principio de los años de dos escuelas primarias públicas en una ciudad del interior de São Paulo. La metodología utilizada se caracterizó por un abordaje cuantitativo y cualitativo, se aproximando de un estudio de caso. Para la colecta de datos, las observaciones se realizaron en dos clases, donde ha sido rellenado una ficha para la caracterización de ambientes socio morales y aplicaron dos cuestionarios a los estudiantes: uno con conflictos hipotéticos de historias basadas en Vicentin; el otro sobre el bullying, inspirado en los instrumentos de Olweus y Ortega y Mora-Merchán Mora. Se evidenció que las relaciones interpersonales establecidas en la escuela, especialmente en las clases, forman un determinado ambiente sociomoral e influencian en cómo los alumnos interaccionan y resuelven los conflictos, así como, en la posible practica de bullying.A pesquisa que deu origem a este estudo teve por objetivo analisar as relações entre os estilos de resolução de conflitos adotados pelos professores e os modos de agir dos alunos perante conflitos entre pares e a possível incidência de bullying, em duas classes dos anos iniciais do Ensino Fundamental de duas escolas públicas de um município do interior de São Paulo. A metodologia utilizada caracterizou-se por uma abordagem quantitativa e qualitativa, aproximando-se de um estudo de caso. Para a coleta de dados, realizaram-se observações nas duas classes, preencheu-se uma ficha para caracterização dos ambientes sociomorais e aplicou-se dois questionários aos alunos: um com histórias hipotéticas de conflitos, baseado em Vicentin; outro sobre bullying, inspirado nos instrumentos de Olweus e de Ortega, MoraMerchán e Mora. Evidenciou-se que as relações interpessoais estabelecidas na escola, em especial na sala de aula, formam um determinado ambiente sociomoral e influenciam no modo como os alunos interagem e resolvem conflitos, bem como, na possível prática do bullying.Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e TecnologiaUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Tecnologia, Programa de Pós-Graduação em Psicologia da EducaçãoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Estadual de Campinas (UNICAP)Frick, Loriane Trombini [UNESP]Menin, Maria Suzana de Stéfano [UNESP]Tognetta, Luciene Regina Paulino [UNESP]2015-07-15T18:28:43Z2015-07-15T18:28:43Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article92-112application/pdfhttp://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/3318Reflexão e Ação, v. 21, n. 1, p. 92-112, 2013.1982-9949http://hdl.handle.net/11449/12523510.17058/rea.v21i1.3318ISSN1982-9949-2013-21-01-92-112.pdf60721848705784218157283633787279Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporReflexão e Açãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-21T06:21:46Zoai:repositorio.unesp.br:11449/125235Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-01-21T06:21:46Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Um estudo sobre as relações entre os conflitos interpessoais e o bullying entre escolares
A study on the relationship between interpersonal conflicts and bullying among students
Un estudio sobre las relaciones entre los conflitos interpersonales y el bullying entre estudiantes
title Um estudo sobre as relações entre os conflitos interpessoais e o bullying entre escolares
spellingShingle Um estudo sobre as relações entre os conflitos interpessoais e o bullying entre escolares
Frick, Loriane Trombini [UNESP]
Socio moral environment
Interpersonal conflicts
Bullying
Ambiente sociomoral
Conflictos interpersonales
Bullying
Ambiente sociomoral
Conflitos interpessoais
Bullying
title_short Um estudo sobre as relações entre os conflitos interpessoais e o bullying entre escolares
title_full Um estudo sobre as relações entre os conflitos interpessoais e o bullying entre escolares
title_fullStr Um estudo sobre as relações entre os conflitos interpessoais e o bullying entre escolares
title_full_unstemmed Um estudo sobre as relações entre os conflitos interpessoais e o bullying entre escolares
title_sort Um estudo sobre as relações entre os conflitos interpessoais e o bullying entre escolares
author Frick, Loriane Trombini [UNESP]
author_facet Frick, Loriane Trombini [UNESP]
Menin, Maria Suzana de Stéfano [UNESP]
Tognetta, Luciene Regina Paulino [UNESP]
author_role author
author2 Menin, Maria Suzana de Stéfano [UNESP]
Tognetta, Luciene Regina Paulino [UNESP]
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Universidade Estadual de Campinas (UNICAP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Frick, Loriane Trombini [UNESP]
Menin, Maria Suzana de Stéfano [UNESP]
Tognetta, Luciene Regina Paulino [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Socio moral environment
Interpersonal conflicts
Bullying
Ambiente sociomoral
Conflictos interpersonales
Bullying
Ambiente sociomoral
Conflitos interpessoais
Bullying
topic Socio moral environment
Interpersonal conflicts
Bullying
Ambiente sociomoral
Conflictos interpersonales
Bullying
Ambiente sociomoral
Conflitos interpessoais
Bullying
description The research aimed to analyzing the relationship between the styles of conflict resolution adopted by the teachers and the students' ways of acting facing conflicts between peers and the possible incidence of bullying in two classes of the early years of two elementary public schools in a city in the interior of São Paulo state. The methodology is quantitative and qualitative approach, which approximates a case study. For data collection, observations were conducted in two classrooms, a form was filled up for characterization of socio moral environments and two questionnaires were applied to students: one with stories of hypothetical conflicts based on Vicentin; another on bullying, inspired in Olweus and OrtegaMora and Mora Merchán’s instruments. It became evident that interpersonal relationships established in school, especially in the classroom, form a determined environment socio moral and influence the way the students interact and solve conflicts, as well as, the possible practice of bullying.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013
2015-07-15T18:28:43Z
2015-07-15T18:28:43Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/3318
Reflexão e Ação, v. 21, n. 1, p. 92-112, 2013.
1982-9949
http://hdl.handle.net/11449/125235
10.17058/rea.v21i1.3318
ISSN1982-9949-2013-21-01-92-112.pdf
6072184870578421
8157283633787279
url http://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/3318
http://hdl.handle.net/11449/125235
identifier_str_mv Reflexão e Ação, v. 21, n. 1, p. 92-112, 2013.
1982-9949
10.17058/rea.v21i1.3318
ISSN1982-9949-2013-21-01-92-112.pdf
6072184870578421
8157283633787279
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Reflexão e Ação
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 92-112
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799965682071240704