Escola de tempo integral e ludicidade: os pontos de vista de alunos do 1º ano do ensino fundamental

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Azevedo, Nair Correia Salgado
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Betti, Mauro [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S2176-66812014000200002
http://hdl.handle.net/11449/114436
Resumo: This study is related to the expansion of elementary school in Brazil from eight to nine years, and the implementation of full-time education in the city of Presidente Prudente (São Paulo). The Cidadescola Program followed the guidelines proposed by the Ministry of Education, including the recommendation to enhance the fun and games. In this scenario, the objectives of this study are to understand the Cidadescola Program under the expansion of elementary education policies and the implementation of full-time school; to investigate the points of view of children on the activities undertaken in this context, paying special attention to the theme of playfulness. This is an ethnographic study, based on participant observation and on various strategies for the field data collection. It was found that children emphasize relationships among themselves and leisure practices that promote movement. In the case of the school studied, it was also concluded that there is a risk of an opposition between the regular shift of classes and the opposite shift of these classes, as if there were two different schools in the same school unit. However, didactic and pedagogical guidelines present in specialized literature and official documents, as well as the perspective of the children themselves, point towards the need for a full-time school, therefore, integrated.
id UNSP_3e1053b09f20ae3136b7d9fb5f2adf16
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/114436
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Escola de tempo integral e ludicidade: os pontos de vista de alunos do 1º ano do ensino fundamentalFull-time school and playfulness: the points of view of 1st year students of elementary schoolinfâncialúdicoeducação integralensino fundamental de nove anoschildhoodplayfulnessfull-time education9-year elementary schoolThis study is related to the expansion of elementary school in Brazil from eight to nine years, and the implementation of full-time education in the city of Presidente Prudente (São Paulo). The Cidadescola Program followed the guidelines proposed by the Ministry of Education, including the recommendation to enhance the fun and games. In this scenario, the objectives of this study are to understand the Cidadescola Program under the expansion of elementary education policies and the implementation of full-time school; to investigate the points of view of children on the activities undertaken in this context, paying special attention to the theme of playfulness. This is an ethnographic study, based on participant observation and on various strategies for the field data collection. It was found that children emphasize relationships among themselves and leisure practices that promote movement. In the case of the school studied, it was also concluded that there is a risk of an opposition between the regular shift of classes and the opposite shift of these classes, as if there were two different schools in the same school unit. However, didactic and pedagogical guidelines present in specialized literature and official documents, as well as the perspective of the children themselves, point towards the need for a full-time school, therefore, integrated.Trata-se de um estudo relacionado à ampliação do ensino fundamental de oito para nove anos no Brasil e à implantação da educação integral no município de Presidente Prudente (SP), que recebeu o nome de programa Cidadescola e seguiu as diretrizes e orientações propostas pelo Ministério da Educação, entre as quais, a recomendação de valorizar os jogos e brincadeiras. Nesse cenário, os objetivos deste estudo são: compreender o programa Cidadescola no âmbito das políticas de ampliação do ensino fundamental e da implantação da escola de tempo integral; investigar os pontos de vista das crianças sobre as atividades desenvolvidas nesse contexto, com especial atenção ao tema da ludicidade. Trata-se de uma pesquisa etnográfica, que se valeu de observação participante e de várias estratégias para a coleta de dados em campo. Constatou-se que as crianças privilegiam as relações entre os pares e as práticas lúdicas em atividades que propiciam o movimento. Conclui-se também que, no caso da escola estudada, há risco de uma oposição entre o período regular e o contraturno, como se fossem duas escolas diferentes na mesma unidade escolar, enquanto as diretrizes didático-pedagógicas presentes na literatura especializada e os documentos oficiais, bem como a perspectiva das próprias crianças, apontam para a necessidade de uma escola integral, portanto, inteira.Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)Universidade Estadual Paulista Departamento de Educação FísicaUniversidade Estadual Paulista Departamento de Educação FísicaInstituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio TeixeiraUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Azevedo, Nair Correia SalgadoBetti, Mauro [UNESP]2015-02-02T12:39:32Z2015-02-02T12:39:32Z2014-08-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article255-275application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S2176-66812014000200002Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, v. 95, n. 240, p. 255-275, 2014.2176-6681http://hdl.handle.net/11449/11443610.1590/S2176-66812014000200002S2176-66812014000200002S2176-66812014000200002.pdf6026760351434205SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Estudos Pedagógicosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-24T18:52:52Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114436Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-05-23T11:28:10.752898Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Escola de tempo integral e ludicidade: os pontos de vista de alunos do 1º ano do ensino fundamental
Full-time school and playfulness: the points of view of 1st year students of elementary school
title Escola de tempo integral e ludicidade: os pontos de vista de alunos do 1º ano do ensino fundamental
spellingShingle Escola de tempo integral e ludicidade: os pontos de vista de alunos do 1º ano do ensino fundamental
Azevedo, Nair Correia Salgado
infância
lúdico
educação integral
ensino fundamental de nove anos
childhood
playfulness
full-time education
9-year elementary school
title_short Escola de tempo integral e ludicidade: os pontos de vista de alunos do 1º ano do ensino fundamental
title_full Escola de tempo integral e ludicidade: os pontos de vista de alunos do 1º ano do ensino fundamental
title_fullStr Escola de tempo integral e ludicidade: os pontos de vista de alunos do 1º ano do ensino fundamental
title_full_unstemmed Escola de tempo integral e ludicidade: os pontos de vista de alunos do 1º ano do ensino fundamental
title_sort Escola de tempo integral e ludicidade: os pontos de vista de alunos do 1º ano do ensino fundamental
author Azevedo, Nair Correia Salgado
author_facet Azevedo, Nair Correia Salgado
Betti, Mauro [UNESP]
author_role author
author2 Betti, Mauro [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Azevedo, Nair Correia Salgado
Betti, Mauro [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv infância
lúdico
educação integral
ensino fundamental de nove anos
childhood
playfulness
full-time education
9-year elementary school
topic infância
lúdico
educação integral
ensino fundamental de nove anos
childhood
playfulness
full-time education
9-year elementary school
description This study is related to the expansion of elementary school in Brazil from eight to nine years, and the implementation of full-time education in the city of Presidente Prudente (São Paulo). The Cidadescola Program followed the guidelines proposed by the Ministry of Education, including the recommendation to enhance the fun and games. In this scenario, the objectives of this study are to understand the Cidadescola Program under the expansion of elementary education policies and the implementation of full-time school; to investigate the points of view of children on the activities undertaken in this context, paying special attention to the theme of playfulness. This is an ethnographic study, based on participant observation and on various strategies for the field data collection. It was found that children emphasize relationships among themselves and leisure practices that promote movement. In the case of the school studied, it was also concluded that there is a risk of an opposition between the regular shift of classes and the opposite shift of these classes, as if there were two different schools in the same school unit. However, didactic and pedagogical guidelines present in specialized literature and official documents, as well as the perspective of the children themselves, point towards the need for a full-time school, therefore, integrated.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-08-01
2015-02-02T12:39:32Z
2015-02-02T12:39:32Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S2176-66812014000200002
Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, v. 95, n. 240, p. 255-275, 2014.
2176-6681
http://hdl.handle.net/11449/114436
10.1590/S2176-66812014000200002
S2176-66812014000200002
S2176-66812014000200002.pdf
6026760351434205
url http://dx.doi.org/10.1590/S2176-66812014000200002
http://hdl.handle.net/11449/114436
identifier_str_mv Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, v. 95, n. 240, p. 255-275, 2014.
2176-6681
10.1590/S2176-66812014000200002
S2176-66812014000200002
S2176-66812014000200002.pdf
6026760351434205
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 255-275
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira
publisher.none.fl_str_mv Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803045828867129344