A ciência nos meios de comunicação de massa: divulgação de conhecimento ou reforço do imaginário social?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pechula, Márcia Reami [UNESP]
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132007000200005
http://hdl.handle.net/11449/212989
Resumo: The text describes the context of the theoretical-methodological crisis of modern science established in the XX century as opposed to the present social imaginary in the reception of science disclosed in mass communication. The analysis demonstrates that there is a paradox between the production of scientific knowledge forged in scientific institutions and the general vision of those that receive the scientific information through means of mass communication. The work has four consecutive themes: firstly, it describes the process of the theoretical-methodological crisis of science in the XX century in the academic realm; later on, it analyzes the formation of the constituent social elements of the imaginary, from a sociological perspective; in the third section , it analyzes the conditions of science as information within mass communication. And, lastly, it describes the means of mass communication with its scientific popularization, exemplified by the reading of the magazine Superinteressante.
id UNSP_3f215bd83c703ae950d226f2970038f3
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/212989
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A ciência nos meios de comunicação de massa: divulgação de conhecimento ou reforço do imaginário social?The Science in mass communication: popularization of knowledge or social reinforcement of the imaginary?ScienceSocial imaginaryMeans of mass communicationCiênciaImaginário socialMeios de comunicação de massaThe text describes the context of the theoretical-methodological crisis of modern science established in the XX century as opposed to the present social imaginary in the reception of science disclosed in mass communication. The analysis demonstrates that there is a paradox between the production of scientific knowledge forged in scientific institutions and the general vision of those that receive the scientific information through means of mass communication. The work has four consecutive themes: firstly, it describes the process of the theoretical-methodological crisis of science in the XX century in the academic realm; later on, it analyzes the formation of the constituent social elements of the imaginary, from a sociological perspective; in the third section , it analyzes the conditions of science as information within mass communication. And, lastly, it describes the means of mass communication with its scientific popularization, exemplified by the reading of the magazine Superinteressante.O texto descreve a crise teórico-metodológica da ciência moderna instaurada no século XX, contraposta ao imaginário social presente na recepção da ciência divulgada pelos meios de comunicação de massa. A descrição demonstra que há um paradoxo entre a produção do conhecimento científico, forjado nos centros e instituições científicas, e a visão geral daqueles que recebem as informações científicas via meios de comunicação de massa. Para tanto, o trabalho estrutura-se em quatro etapas: 1º) descreve o processo da crise teórico-metodológica da ciência no século XX, no âmbito acadêmico; 2º) analisa a formação dos elementos constitutivos do imaginário social, sob a perspectiva sociológica; 3º) analisa as condições da ciência como informação nos meios de comunicação de massa; 4º) demonstra a veiculação das informações científicas dos meios de comunicação de massa, exemplificada pela leitura da revista Superinteressante.Universidade Estadual Paulista, Instituto de BiociênciasUniversidade Estadual Paulista, Instituto de BiociênciasPrograma de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.Universidade Estadual Paulista (Unesp)Pechula, Márcia Reami [UNESP]2021-07-14T10:48:13Z2021-07-14T10:48:13Z2007-08info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article211-222application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132007000200005Ciência & Educação (Bauru). Bauru, SP, Brazil: Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 13, n. 2, p. 211-222, 2007.1516-73131980-850Xhttp://hdl.handle.net/11449/21298910.1590/S1516-73132007000200005S1516-73132007000200005S1516-73132007000200005.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCiência & Educação (Bauru)info:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-02T06:08:02Zoai:repositorio.unesp.br:11449/212989Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-11-02T06:08:02Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A ciência nos meios de comunicação de massa: divulgação de conhecimento ou reforço do imaginário social?
The Science in mass communication: popularization of knowledge or social reinforcement of the imaginary?
title A ciência nos meios de comunicação de massa: divulgação de conhecimento ou reforço do imaginário social?
spellingShingle A ciência nos meios de comunicação de massa: divulgação de conhecimento ou reforço do imaginário social?
Pechula, Márcia Reami [UNESP]
Science
Social imaginary
Means of mass communication
Ciência
Imaginário social
Meios de comunicação de massa
title_short A ciência nos meios de comunicação de massa: divulgação de conhecimento ou reforço do imaginário social?
title_full A ciência nos meios de comunicação de massa: divulgação de conhecimento ou reforço do imaginário social?
title_fullStr A ciência nos meios de comunicação de massa: divulgação de conhecimento ou reforço do imaginário social?
title_full_unstemmed A ciência nos meios de comunicação de massa: divulgação de conhecimento ou reforço do imaginário social?
title_sort A ciência nos meios de comunicação de massa: divulgação de conhecimento ou reforço do imaginário social?
author Pechula, Márcia Reami [UNESP]
author_facet Pechula, Márcia Reami [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Pechula, Márcia Reami [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Science
Social imaginary
Means of mass communication
Ciência
Imaginário social
Meios de comunicação de massa
topic Science
Social imaginary
Means of mass communication
Ciência
Imaginário social
Meios de comunicação de massa
description The text describes the context of the theoretical-methodological crisis of modern science established in the XX century as opposed to the present social imaginary in the reception of science disclosed in mass communication. The analysis demonstrates that there is a paradox between the production of scientific knowledge forged in scientific institutions and the general vision of those that receive the scientific information through means of mass communication. The work has four consecutive themes: firstly, it describes the process of the theoretical-methodological crisis of science in the XX century in the academic realm; later on, it analyzes the formation of the constituent social elements of the imaginary, from a sociological perspective; in the third section , it analyzes the conditions of science as information within mass communication. And, lastly, it describes the means of mass communication with its scientific popularization, exemplified by the reading of the magazine Superinteressante.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-08
2021-07-14T10:48:13Z
2021-07-14T10:48:13Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132007000200005
Ciência & Educação (Bauru). Bauru, SP, Brazil: Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 13, n. 2, p. 211-222, 2007.
1516-7313
1980-850X
http://hdl.handle.net/11449/212989
10.1590/S1516-73132007000200005
S1516-73132007000200005
S1516-73132007000200005.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132007000200005
http://hdl.handle.net/11449/212989
identifier_str_mv Ciência & Educação (Bauru). Bauru, SP, Brazil: Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 13, n. 2, p. 211-222, 2007.
1516-7313
1980-850X
10.1590/S1516-73132007000200005
S1516-73132007000200005
S1516-73132007000200005.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Ciência & Educação (Bauru)
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 211-222
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803046280588427264