A interdisciplinaridade em dois programas de pós-graduação em agronegócio

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Satolo, Vanessa Prezotto Ximenes [UNESP]
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/137986
Resumo: This study aimed to study the route construction of the Academic Interdisciplinary Master`s Programme in Agribusiness and Development, Tupa Campus, São Paulo State University, UNESP and the Post-Graduate Programme in Agribusiness - Interdisciplinary Master, Dourados campus, Federal University of Grande Dourados, UFGD, in order to understand how agribusiness becomes field of interrelation of knowledge areas favoring the interdisciplinarity. The objective was to accompany the start of the programs, reporting their challenges limitations and contributions, seeking pedagogical praxis, identifying on-site issues long debated in theory, but with few registered practical experience, through the comparison of the presented practices . To this end, opted for the case study (multiple cases) as a methodological basis, because this provides an analysis of the programs context, training and production of the student body and faculty and their relationships in both comparative mode institutions, analyzing by constant comparisons, as well as the formation of networks. The results reflect that interdisciplinarity is increasingly necessary for the analysis of objects and complex issues requiring interdisciplinary attitude, translated into humility, dialogue capacity and pursuit of systemic vision.
id UNSP_40f00bf2c2d10eed82dfe88525bbde16
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/137986
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A interdisciplinaridade em dois programas de pós-graduação em agronegócioInterdisciplinary in two graduate programs in agribusinessInterdisciplinarityAgribusinessSocial NetworksInterdisciplinaridadeAgronegócioRedes de pesquisaThis study aimed to study the route construction of the Academic Interdisciplinary Master`s Programme in Agribusiness and Development, Tupa Campus, São Paulo State University, UNESP and the Post-Graduate Programme in Agribusiness - Interdisciplinary Master, Dourados campus, Federal University of Grande Dourados, UFGD, in order to understand how agribusiness becomes field of interrelation of knowledge areas favoring the interdisciplinarity. The objective was to accompany the start of the programs, reporting their challenges limitations and contributions, seeking pedagogical praxis, identifying on-site issues long debated in theory, but with few registered practical experience, through the comparison of the presented practices . To this end, opted for the case study (multiple cases) as a methodological basis, because this provides an analysis of the programs context, training and production of the student body and faculty and their relationships in both comparative mode institutions, analyzing by constant comparisons, as well as the formation of networks. The results reflect that interdisciplinarity is increasingly necessary for the analysis of objects and complex issues requiring interdisciplinary attitude, translated into humility, dialogue capacity and pursuit of systemic vision.A presente pesquisa buscou estudar o percurso realizado na construção do Programa de Mestrado Interdisciplinar Acadêmico em Agronegócio e Desenvolvimento do Câmpus de Tupã, da Universidade Estadual Paulista, UNESP e do Programa de Pós-graduação em Agronegócios - Mestrado Interdisciplinar do campus de Dourados, da Universidade Federal da Grande Dourados, UFGD, de modo a compreender de que forma o agronegócio torna-se campo de inter-relação de áreas de conhecimento favorecendo a interdisciplinaridade. O objetivo da pesquisa foi acompanhar o início dos programas, relatando seus desafios, limitações e contribuições, buscando a práxis pedagógica, identificando in loco questões há muito debatidas no campo teórico, porém com poucas experiências práticas registradas, por meio da comparação entre as práticas apresentadas. Para tanto, optou-se pelo estudo de caso (múltiplos casos) como base metodológica, devido a este propiciar uma análise do contexto dos programas, da formação e produção do corpo discente e docente e suas relações em ambas as instituições de modo comparativo, por meio da análise por comparações constantes, bem como da formação de redes. Os resultados refletem que a interdisciplinaridade é cada vez mais necessária para a análise de objetos e temáticas complexos, exigindo atitude interdisciplinar, traduzida em humildade, capacidade dialógica e busca pela visão sistêmica.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Bernardo, Cristiane Hengler Côrrea [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Satolo, Vanessa Prezotto Ximenes [UNESP]2016-04-18T18:31:22Z2016-04-18T18:31:22Z2016-02-19info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11449/13798600087253033004188001P892835399537570120000-0002-9957-7437porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESP2024-06-10T14:59:48Zoai:repositorio.unesp.br:11449/137986Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-06-10T14:59:48Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A interdisciplinaridade em dois programas de pós-graduação em agronegócio
Interdisciplinary in two graduate programs in agribusiness
title A interdisciplinaridade em dois programas de pós-graduação em agronegócio
spellingShingle A interdisciplinaridade em dois programas de pós-graduação em agronegócio
Satolo, Vanessa Prezotto Ximenes [UNESP]
Interdisciplinarity
Agribusiness
Social Networks
Interdisciplinaridade
Agronegócio
Redes de pesquisa
title_short A interdisciplinaridade em dois programas de pós-graduação em agronegócio
title_full A interdisciplinaridade em dois programas de pós-graduação em agronegócio
title_fullStr A interdisciplinaridade em dois programas de pós-graduação em agronegócio
title_full_unstemmed A interdisciplinaridade em dois programas de pós-graduação em agronegócio
title_sort A interdisciplinaridade em dois programas de pós-graduação em agronegócio
author Satolo, Vanessa Prezotto Ximenes [UNESP]
author_facet Satolo, Vanessa Prezotto Ximenes [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Bernardo, Cristiane Hengler Côrrea [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Satolo, Vanessa Prezotto Ximenes [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Interdisciplinarity
Agribusiness
Social Networks
Interdisciplinaridade
Agronegócio
Redes de pesquisa
topic Interdisciplinarity
Agribusiness
Social Networks
Interdisciplinaridade
Agronegócio
Redes de pesquisa
description This study aimed to study the route construction of the Academic Interdisciplinary Master`s Programme in Agribusiness and Development, Tupa Campus, São Paulo State University, UNESP and the Post-Graduate Programme in Agribusiness - Interdisciplinary Master, Dourados campus, Federal University of Grande Dourados, UFGD, in order to understand how agribusiness becomes field of interrelation of knowledge areas favoring the interdisciplinarity. The objective was to accompany the start of the programs, reporting their challenges limitations and contributions, seeking pedagogical praxis, identifying on-site issues long debated in theory, but with few registered practical experience, through the comparison of the presented practices . To this end, opted for the case study (multiple cases) as a methodological basis, because this provides an analysis of the programs context, training and production of the student body and faculty and their relationships in both comparative mode institutions, analyzing by constant comparisons, as well as the formation of networks. The results reflect that interdisciplinarity is increasingly necessary for the analysis of objects and complex issues requiring interdisciplinary attitude, translated into humility, dialogue capacity and pursuit of systemic vision.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-04-18T18:31:22Z
2016-04-18T18:31:22Z
2016-02-19
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11449/137986
000872530
33004188001P8
9283539953757012
0000-0002-9957-7437
url http://hdl.handle.net/11449/137986
identifier_str_mv 000872530
33004188001P8
9283539953757012
0000-0002-9957-7437
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803045258579148800