A integração das tecnologias de informação e comunicação na escola: o projto político pedagógico nesse contexto

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Castro, Marcia Ferreira de [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Lemes, Sebastiao de Souza [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/7046
http://hdl.handle.net/11449/124687
Resumo: This study aims to analyze the possibilities of integration of new information and communication technologies (ICT) in teaching and learning in a school of public elementary school Municipal Araraquara. This is a survey based on a qualitative approach, which has a strategy Case Study. Made an analysis of the Curriculum Guidelines and Policy Project (PPP) school selected, in order to check how the school addresses the issue of the use of new technologies in the educational process. For the analysis of the Curriculum Guidelines and Educational Policy Project found that the school has studied a concern to make use of ICT in teaching and learning, featuring an awareness of the importance of technology in education, but does not describe ways to integrate curricularmente them. The integration of new technologies into the curriculum requires a systematic reflection about their goals, their technical and content chosen. Not only is working with new technologies aimed at digital inclusion of students, but we need to integrate the school into their curricular, integrate them into the process of teaching and learning. Today ICT configure themselves into a new form of language, essential for knowledge representation and, if so, their presence in the school curriculum is crucial.
id UNSP_41c0eb04a018bbb02920585b8b254154
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/124687
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A integração das tecnologias de informação e comunicação na escola: o projto político pedagógico nesse contextoThe integration of information and communication technologies in schools: the political pedagogical project in this contextInformation and Communication TechnologiesEducationLearningPolitical Pedagogical ProjectTecnologias de Informação e ComunicaçãoEnsinoAprendizagemCurrículoThis study aims to analyze the possibilities of integration of new information and communication technologies (ICT) in teaching and learning in a school of public elementary school Municipal Araraquara. This is a survey based on a qualitative approach, which has a strategy Case Study. Made an analysis of the Curriculum Guidelines and Policy Project (PPP) school selected, in order to check how the school addresses the issue of the use of new technologies in the educational process. For the analysis of the Curriculum Guidelines and Educational Policy Project found that the school has studied a concern to make use of ICT in teaching and learning, featuring an awareness of the importance of technology in education, but does not describe ways to integrate curricularmente them. The integration of new technologies into the curriculum requires a systematic reflection about their goals, their technical and content chosen. Not only is working with new technologies aimed at digital inclusion of students, but we need to integrate the school into their curricular, integrate them into the process of teaching and learning. Today ICT configure themselves into a new form of language, essential for knowledge representation and, if so, their presence in the school curriculum is crucial.O presente trabalho tem como objetivo analisar as possibilidades de integração das novas tecnologias de informação e comunicação (TIC) no processo de ensino-aprendizagem em uma escola de Ensino Fundamental da Rede Municipal de Araraquara. Trata-se de uma pesquisa fundamentada numa abordagem qualitativa, que tem como estratégia o Estudo de Caso. Fez-se uma análise das Diretrizes Curriculares e do Projeto Político Pedagógico (PPP) da escola selecionada, com o intuito de verificar como a escola aborda o tema do uso das novas tecnologias no processo educativo. Pela análise feita das Diretrizes Curriculares e do Projeto Político Pedagógico constatamos que a escola estudada tem uma preocupação em fazer uso das TIC no processo de ensino e aprendizagem, o que caracteriza uma conscientização da importância das tecnologias na educação, porém não descreve formas de integrá-las curricularmente. A integração das novas tecnologias no currículo exige uma reflexão sistemática acerca de seus objetivos, de suas técnicas e dos conteúdos escolhidos. Não é somente trabalhar com as novas tecnologias visando à inclusão digital dos alunos, mas é preciso que a escola as integre nas atividades curriculares, ou seja, integrá-las ao processo de ensino e aprendizagem. Hoje as TIC se configuram em uma nova forma de linguagem, essencial para a representação do conhecimento e, nesse caso, sua presença no currículo escolar é fundamental.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Ciências da Educação, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rodovia Araraquara Jau Km 1, -, CEP 19800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Ciências da Educação, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rodovia Araraquara Jau Km 1, -, CEP 19800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Castro, Marcia Ferreira de [UNESP]Lemes, Sebastiao de Souza [UNESP]2015-07-15T18:27:28Z2015-07-15T18:27:28Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article423-434application/pdfhttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/7046Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 9, n. 2, p. 423-434, 2014.1982-5587http://hdl.handle.net/11449/124687ISSN1982-5587-2014-09-02-423-434.pdf7536622893794669Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-10T18:11:06Zoai:repositorio.unesp.br:11449/124687Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T15:33:50.171621Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A integração das tecnologias de informação e comunicação na escola: o projto político pedagógico nesse contexto
The integration of information and communication technologies in schools: the political pedagogical project in this context
title A integração das tecnologias de informação e comunicação na escola: o projto político pedagógico nesse contexto
spellingShingle A integração das tecnologias de informação e comunicação na escola: o projto político pedagógico nesse contexto
Castro, Marcia Ferreira de [UNESP]
Information and Communication Technologies
Education
Learning
Political Pedagogical Project
Tecnologias de Informação e Comunicação
Ensino
Aprendizagem
Currículo
title_short A integração das tecnologias de informação e comunicação na escola: o projto político pedagógico nesse contexto
title_full A integração das tecnologias de informação e comunicação na escola: o projto político pedagógico nesse contexto
title_fullStr A integração das tecnologias de informação e comunicação na escola: o projto político pedagógico nesse contexto
title_full_unstemmed A integração das tecnologias de informação e comunicação na escola: o projto político pedagógico nesse contexto
title_sort A integração das tecnologias de informação e comunicação na escola: o projto político pedagógico nesse contexto
author Castro, Marcia Ferreira de [UNESP]
author_facet Castro, Marcia Ferreira de [UNESP]
Lemes, Sebastiao de Souza [UNESP]
author_role author
author2 Lemes, Sebastiao de Souza [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Castro, Marcia Ferreira de [UNESP]
Lemes, Sebastiao de Souza [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Information and Communication Technologies
Education
Learning
Political Pedagogical Project
Tecnologias de Informação e Comunicação
Ensino
Aprendizagem
Currículo
topic Information and Communication Technologies
Education
Learning
Political Pedagogical Project
Tecnologias de Informação e Comunicação
Ensino
Aprendizagem
Currículo
description This study aims to analyze the possibilities of integration of new information and communication technologies (ICT) in teaching and learning in a school of public elementary school Municipal Araraquara. This is a survey based on a qualitative approach, which has a strategy Case Study. Made an analysis of the Curriculum Guidelines and Policy Project (PPP) school selected, in order to check how the school addresses the issue of the use of new technologies in the educational process. For the analysis of the Curriculum Guidelines and Educational Policy Project found that the school has studied a concern to make use of ICT in teaching and learning, featuring an awareness of the importance of technology in education, but does not describe ways to integrate curricularmente them. The integration of new technologies into the curriculum requires a systematic reflection about their goals, their technical and content chosen. Not only is working with new technologies aimed at digital inclusion of students, but we need to integrate the school into their curricular, integrate them into the process of teaching and learning. Today ICT configure themselves into a new form of language, essential for knowledge representation and, if so, their presence in the school curriculum is crucial.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2015-07-15T18:27:28Z
2015-07-15T18:27:28Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/7046
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 9, n. 2, p. 423-434, 2014.
1982-5587
http://hdl.handle.net/11449/124687
ISSN1982-5587-2014-09-02-423-434.pdf
7536622893794669
url http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/7046
http://hdl.handle.net/11449/124687
identifier_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 9, n. 2, p. 423-434, 2014.
1982-5587
ISSN1982-5587-2014-09-02-423-434.pdf
7536622893794669
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 423-434
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128533015298048