Relação dos saltos vertical, horizontal e sêxtuplo com a agilidade e velocidade em crianças

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Coledam, Diogo Henrique Constantino
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Arruda, Gustavo Aires de, Santos, Julio Wilson dos [UNESP], Oliveira, Arli Ramos de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S1807-55092013000100005
http://hdl.handle.net/11449/135142
Resumo: The aim of the present study were: 1) To verify the relationship of vertical, horizontal and sextuple jumps with agility and velocity of 5, 10 and 25 m; 2) To verify the capacity of these jumps to predict the agility and 5, 10 and 25 m velocity performance in children. Twenty eight boys (9.47 ± 0.64 years) and thirty girls (9.69 ± 0.70 years) were evaluated. The correlation values between agility and velocity on 5, 10 and 25 m velocity were, respectively, r = 0.63, 0.51, 0.44 and 0.64 with vertical jump, r = 0.68, 0.62, 0.28 and 0.62 with sextuple jump, and r = 0.60, 0.50, 0.26 and 0.57 with horizontal jump. The vertical and sextuple jumps were able to predict the agility and 25 m velocity performance (p < 0.05). Furthermore, they demonstrated capacity to predict 5 and 10 m velocity, respectively (p < 0.05). The vertical and sextuple jump tests may be used for assessment and control of training with children practicing activities that require agility and velocity, since both jumps predicted the agility and velocity performance, which did not occur with the horizontal jump.
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spelling Relação dos saltos vertical, horizontal e sêxtuplo com a agilidade e velocidade em criançasRelationship of vertical, horizontal and sextuple jumps with agility and speed in childrenRunningMotor performanceLower limbs powerCorridaDesempenho motorPotência de membros inferioresThe aim of the present study were: 1) To verify the relationship of vertical, horizontal and sextuple jumps with agility and velocity of 5, 10 and 25 m; 2) To verify the capacity of these jumps to predict the agility and 5, 10 and 25 m velocity performance in children. Twenty eight boys (9.47 ± 0.64 years) and thirty girls (9.69 ± 0.70 years) were evaluated. The correlation values between agility and velocity on 5, 10 and 25 m velocity were, respectively, r = 0.63, 0.51, 0.44 and 0.64 with vertical jump, r = 0.68, 0.62, 0.28 and 0.62 with sextuple jump, and r = 0.60, 0.50, 0.26 and 0.57 with horizontal jump. The vertical and sextuple jumps were able to predict the agility and 25 m velocity performance (p < 0.05). Furthermore, they demonstrated capacity to predict 5 and 10 m velocity, respectively (p < 0.05). The vertical and sextuple jump tests may be used for assessment and control of training with children practicing activities that require agility and velocity, since both jumps predicted the agility and velocity performance, which did not occur with the horizontal jump.Os objetivos do presente estudo foram: 1) verifi car a relação dos saltos vertical, horizontal e sêxtuplo com a agilidade e velocidade de 5, 10 e 25 m; 2) verifi car a capacidade desses saltos em predizer o desempenho da agilidade e velocidade de 5, 10 e 25 m em crianças. Vinte e oito meninos (9,47 ± 0,64 anos) e 30 meninas (9,69 ± 0,70 anos) foram avaliados. Os valores de correlação entre a agilidade, velocidade de 5, 10 e 25 m foram, respectivamente, r = 0,63, 0,51, 0,44 e 0,64 com o salto vertical, r = 0,68, 0,62, 0,28 e 0,62 com o salto sêxtuplo, e r = 0,60, 0,50, 0,26 e 0,57 com o salto horizontal. O salto vertical e o salto sêxtuplo foram capazes de predizer o desempenho da agilidade e da velocidade de 25 m (p < 0,05). Além disso, demonstraram capacidade de predizer a velocidade de 5 e 10 m, respectivamente (p < 0,05). Os testes de salto vertical e sêxtuplo podem ser utilizados para avaliação e controle do treinamento com crianças praticantes de atividades que demandam agilidade e velocidade, uma vez que ambos os saltos predisseram o desempenho da agilidade e velocidade, o que não ocorreu com o salto horizontal.Universidade Estadual Paulista, Departamento de Educação Física, Faculdade de Ciências de BauruUniversidade Estadual de Londrina (UEL)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Coledam, Diogo Henrique ConstantinoArruda, Gustavo Aires deSantos, Julio Wilson dos [UNESP]Oliveira, Arli Ramos de2016-03-02T12:59:55Z2016-03-02T12:59:55Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article43-53application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S1807-55092013000100005Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 27, n. 1, p. 43-53, 2013.1807-5509http://hdl.handle.net/11449/13514210.1590/S1807-55092013000100005S1807-55092013000100005S1807-55092013000100005.pdf61382534549702671173805474635169Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Educação Física e Esporteinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-24T18:52:50Zoai:repositorio.unesp.br:11449/135142Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T13:33:35.313354Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
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