Sistema de Comunicação Alternativa na Interação de um aluno com autismo e seu professor
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.periodicos.proped.pro.br/index.php/revistateias/article/view/802 http://hdl.handle.net/11449/115052 |
Resumo: | Individuals with autism are often unable to communicate through speech, and the ones that are able to speak sometimes cannot begin or to maintain a conversation. This article presents a case study that observed the communicative profile of a young student with autism interacting with his teacher during classroom activities using adapted PECS. The results demonstrated that the autistic student enhanced communicative initiatives in the interaction with his teacher, and the augmentative and alternative communication system was a facilitating tool used in the communicative learning process. |
id |
UNSP_4317ed81a6343abdc31a62d01c4e3a34 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/115052 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Sistema de Comunicação Alternativa na Interação de um aluno com autismo e seu professorAugmentative and alternative communication system in interaction between an autist student and his teacherautismoComunicação Alternativainteração socialIndividuals with autism are often unable to communicate through speech, and the ones that are able to speak sometimes cannot begin or to maintain a conversation. This article presents a case study that observed the communicative profile of a young student with autism interacting with his teacher during classroom activities using adapted PECS. The results demonstrated that the autistic student enhanced communicative initiatives in the interaction with his teacher, and the augmentative and alternative communication system was a facilitating tool used in the communicative learning process.Indivíduos com autismo muitas vezes são incapazes de se comunicar por meio da fala, e os que chegam a falar possuem prejuízo na capacidade de iniciar ou manter uma conversação. Este artigo apresenta um estudo de caso que examinou o uso do sistema comunicativo PECS-Adaptado por um aluno autista na interação com sua professora nos momentos de atividades em sala de aula. Os resultados encontrados demonstraram que o aluno autista apresentou, por meio do uso do PECS-Adaptado, mais iniciativas comunicativas na relação com seu professor, o que parece ter sido um canal facilitador no processo da aprendizagem da comunicação.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação Especial, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, R. Hygino Muzzi Filho,737, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)Santos, Andréa Rizzo dos [UNESP]Deliberato, Débora [UNESP]Ana Lúcia Rossito Aiello2015-02-24T13:57:43Z2015-02-24T13:57:43Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article227-245application/pdfhttp://www.periodicos.proped.pro.br/index.php/revistateias/article/view/802Teias, v. 13, n. 30, p. 227-245, 2012.1518-5370http://hdl.handle.net/11449/115052ISSN15185370-2012-13-30-227-245.pdf98044074129750625154063375333536Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporTeiasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-12T06:15:52Zoai:repositorio.unesp.br:11449/115052Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-11-12T06:15:52Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Sistema de Comunicação Alternativa na Interação de um aluno com autismo e seu professor Augmentative and alternative communication system in interaction between an autist student and his teacher |
title |
Sistema de Comunicação Alternativa na Interação de um aluno com autismo e seu professor |
spellingShingle |
Sistema de Comunicação Alternativa na Interação de um aluno com autismo e seu professor Santos, Andréa Rizzo dos [UNESP] autismo Comunicação Alternativa interação social |
title_short |
Sistema de Comunicação Alternativa na Interação de um aluno com autismo e seu professor |
title_full |
Sistema de Comunicação Alternativa na Interação de um aluno com autismo e seu professor |
title_fullStr |
Sistema de Comunicação Alternativa na Interação de um aluno com autismo e seu professor |
title_full_unstemmed |
Sistema de Comunicação Alternativa na Interação de um aluno com autismo e seu professor |
title_sort |
Sistema de Comunicação Alternativa na Interação de um aluno com autismo e seu professor |
author |
Santos, Andréa Rizzo dos [UNESP] |
author_facet |
Santos, Andréa Rizzo dos [UNESP] Deliberato, Débora [UNESP] Ana Lúcia Rossito Aiello |
author_role |
author |
author2 |
Deliberato, Débora [UNESP] Ana Lúcia Rossito Aiello |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Andréa Rizzo dos [UNESP] Deliberato, Débora [UNESP] Ana Lúcia Rossito Aiello |
dc.subject.por.fl_str_mv |
autismo Comunicação Alternativa interação social |
topic |
autismo Comunicação Alternativa interação social |
description |
Individuals with autism are often unable to communicate through speech, and the ones that are able to speak sometimes cannot begin or to maintain a conversation. This article presents a case study that observed the communicative profile of a young student with autism interacting with his teacher during classroom activities using adapted PECS. The results demonstrated that the autistic student enhanced communicative initiatives in the interaction with his teacher, and the augmentative and alternative communication system was a facilitating tool used in the communicative learning process. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012 2015-02-24T13:57:43Z 2015-02-24T13:57:43Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.periodicos.proped.pro.br/index.php/revistateias/article/view/802 Teias, v. 13, n. 30, p. 227-245, 2012. 1518-5370 http://hdl.handle.net/11449/115052 ISSN15185370-2012-13-30-227-245.pdf 9804407412975062 5154063375333536 |
url |
http://www.periodicos.proped.pro.br/index.php/revistateias/article/view/802 http://hdl.handle.net/11449/115052 |
identifier_str_mv |
Teias, v. 13, n. 30, p. 227-245, 2012. 1518-5370 ISSN15185370-2012-13-30-227-245.pdf 9804407412975062 5154063375333536 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Teias |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
227-245 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1803649693763239936 |