Dispositivo estratégico, resistência e relações de poder: um ensaio sobre a identidade do Centro de Educação Matemática (CEM) e seu papel na (E)educação (M)matemática brasileira
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.5212/PraxEduc.v.7i2.0006 http://hdl.handle.net/11449/134881 |
Resumo: | This paper presents some results of the investigation on the Mathematical Education Centre (CEM), a group of mathematics teachers’ educators in São Paulo, Brazil, acting mainly between 1984 and 1997. The essay, marked by an effort to constitute the identity of the CEM based on Foucault, assumes that the identity constitution process is not about what CEM is or was, but mainly about a set of possibilities of apprehending it from its historically contextualized strategies and initiatives. In this Foucauldian reading, which brings about concepts such as "strategic device", "resistance" and "power relations", the CEM constitution appears while it creates conditions for the constitution of Brazilian modern mathematical education. |
id |
UNSP_432646b5476484c8dc0e7d5a42f3808c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/134881 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Dispositivo estratégico, resistência e relações de poder: um ensaio sobre a identidade do Centro de Educação Matemática (CEM) e seu papel na (E)educação (M)matemática brasileiraStrategic device, resistance and power relations: an essay on the identity of the Mathematical Education Center (CEM in the Brazilian abbreviation) and its role in the Brazilian Mathematical EducationMathematical instructionIdentitiesFoucauldian readingEducação matemáticaIdentidadesLeitura FoucaultianaThis paper presents some results of the investigation on the Mathematical Education Centre (CEM), a group of mathematics teachers’ educators in São Paulo, Brazil, acting mainly between 1984 and 1997. The essay, marked by an effort to constitute the identity of the CEM based on Foucault, assumes that the identity constitution process is not about what CEM is or was, but mainly about a set of possibilities of apprehending it from its historically contextualized strategies and initiatives. In this Foucauldian reading, which brings about concepts such as "strategic device", "resistance" and "power relations", the CEM constitution appears while it creates conditions for the constitution of Brazilian modern mathematical education.Este artigo apresenta alguns resultados da investigação realizada sobre o Centro de Educação Matemática (CEM), um grupo de educadores matemáticos da cidade de São Paulo atuante principalmente entre os anos de 1984 e 1997. No ensaio, marcado por um exercício de constituir a identidade do CEM a partir de uma leitura foucaultiana, assume-se que o processo de constituição de identidades não se refere ao que o CEM é ou foi, mas a um conjunto de possibilidades de apreendê-lo a partir de estratégias e iniciativas historicamente contextualizadas. Nessa leitura foucaultiana, que traz à cena conceitos como "dispositivo estratégico", "resistências" e "relações de poder", o CEM é visto como constituindo-se ao criar condições para a constituição da moderna Educação Matemática brasileira.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Instituto de Geociências e Ciências Exatas (IGCE), Departamento de Educação Matemática, Rio Claro, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Ciências (FC), Departamento de Matemática, Bauru, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Instituto de Geociências e Ciências Exatas (IGCE), Departamento de Educação Matemática, Rio Claro, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Ciências (FC), Departamento de Matemática, Bauru, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Silva, Heloísa da [UNESP]Garnica, Antonio Vicente Marafioti [UNESP]2016-03-02T12:58:50Z2016-03-02T12:58:50Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article421-443application/pdfhttp://dx.doi.org/10.5212/PraxEduc.v.7i2.0006Práxis Educativa, v. 7, n. 2, p. 421-443, 2012.1809-4309http://hdl.handle.net/11449/13488110.5212/PraxEduc.v.7i2.0006ISSN1809-4309-2012-07-02-421-443.pdf63413568869219815089072868644414Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPráxis Educativainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-29T14:59:29Zoai:repositorio.unesp.br:11449/134881Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-04-29T14:59:29Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Dispositivo estratégico, resistência e relações de poder: um ensaio sobre a identidade do Centro de Educação Matemática (CEM) e seu papel na (E)educação (M)matemática brasileira Strategic device, resistance and power relations: an essay on the identity of the Mathematical Education Center (CEM in the Brazilian abbreviation) and its role in the Brazilian Mathematical Education |
title |
Dispositivo estratégico, resistência e relações de poder: um ensaio sobre a identidade do Centro de Educação Matemática (CEM) e seu papel na (E)educação (M)matemática brasileira |
spellingShingle |
Dispositivo estratégico, resistência e relações de poder: um ensaio sobre a identidade do Centro de Educação Matemática (CEM) e seu papel na (E)educação (M)matemática brasileira Silva, Heloísa da [UNESP] Mathematical instruction Identities Foucauldian reading Educação matemática Identidades Leitura Foucaultiana |
title_short |
Dispositivo estratégico, resistência e relações de poder: um ensaio sobre a identidade do Centro de Educação Matemática (CEM) e seu papel na (E)educação (M)matemática brasileira |
title_full |
Dispositivo estratégico, resistência e relações de poder: um ensaio sobre a identidade do Centro de Educação Matemática (CEM) e seu papel na (E)educação (M)matemática brasileira |
title_fullStr |
Dispositivo estratégico, resistência e relações de poder: um ensaio sobre a identidade do Centro de Educação Matemática (CEM) e seu papel na (E)educação (M)matemática brasileira |
title_full_unstemmed |
Dispositivo estratégico, resistência e relações de poder: um ensaio sobre a identidade do Centro de Educação Matemática (CEM) e seu papel na (E)educação (M)matemática brasileira |
title_sort |
Dispositivo estratégico, resistência e relações de poder: um ensaio sobre a identidade do Centro de Educação Matemática (CEM) e seu papel na (E)educação (M)matemática brasileira |
author |
Silva, Heloísa da [UNESP] |
author_facet |
Silva, Heloísa da [UNESP] Garnica, Antonio Vicente Marafioti [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Garnica, Antonio Vicente Marafioti [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Heloísa da [UNESP] Garnica, Antonio Vicente Marafioti [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mathematical instruction Identities Foucauldian reading Educação matemática Identidades Leitura Foucaultiana |
topic |
Mathematical instruction Identities Foucauldian reading Educação matemática Identidades Leitura Foucaultiana |
description |
This paper presents some results of the investigation on the Mathematical Education Centre (CEM), a group of mathematics teachers’ educators in São Paulo, Brazil, acting mainly between 1984 and 1997. The essay, marked by an effort to constitute the identity of the CEM based on Foucault, assumes that the identity constitution process is not about what CEM is or was, but mainly about a set of possibilities of apprehending it from its historically contextualized strategies and initiatives. In this Foucauldian reading, which brings about concepts such as "strategic device", "resistance" and "power relations", the CEM constitution appears while it creates conditions for the constitution of Brazilian modern mathematical education. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012 2016-03-02T12:58:50Z 2016-03-02T12:58:50Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.5212/PraxEduc.v.7i2.0006 Práxis Educativa, v. 7, n. 2, p. 421-443, 2012. 1809-4309 http://hdl.handle.net/11449/134881 10.5212/PraxEduc.v.7i2.0006 ISSN1809-4309-2012-07-02-421-443.pdf 6341356886921981 5089072868644414 |
url |
http://dx.doi.org/10.5212/PraxEduc.v.7i2.0006 http://hdl.handle.net/11449/134881 |
identifier_str_mv |
Práxis Educativa, v. 7, n. 2, p. 421-443, 2012. 1809-4309 10.5212/PraxEduc.v.7i2.0006 ISSN1809-4309-2012-07-02-421-443.pdf 6341356886921981 5089072868644414 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Práxis Educativa |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
421-443 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1803046049233764352 |