Intervalo em branco como signo no processo de apropriação da escrita
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S2176-6681/331512910 http://hdl.handle.net/11449/213378 |
Resumo: | This essay aims to put into debate the functions and importance of blank space or blank interval in children's literacy process, and understand their role as a sign in the process of appropriation of discursive enunciations. Arguments that question the strictly alphabetical nature of language and that are in opposition to the need of development of phonological awareness are presented. The article advocates the principle that there is a screen thinking culturally constructed by characters and signs, among which there are the blank intervals or the blank spaces. In order to show the creation of intervals without perceiving their functions, two figures collected from a book of a French school are analyzed. The arguments support the thesis that the child appropriates the discourse, and; therefore, the intervals gain important functions during the process of conceptualization of discursive units |
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Intervalo em branco como signo no processo de apropriação da escritaBlank interval as a sign in the process of appropriation ofwritingliteracyreadingblank spacealphabetic writing.alfabetizaçãoleituraespaço em brancoescrita alfabética.This essay aims to put into debate the functions and importance of blank space or blank interval in children's literacy process, and understand their role as a sign in the process of appropriation of discursive enunciations. Arguments that question the strictly alphabetical nature of language and that are in opposition to the need of development of phonological awareness are presented. The article advocates the principle that there is a screen thinking culturally constructed by characters and signs, among which there are the blank intervals or the blank spaces. In order to show the creation of intervals without perceiving their functions, two figures collected from a book of a French school are analyzed. The arguments support the thesis that the child appropriates the discourse, and; therefore, the intervals gain important functions during the process of conceptualization of discursive unitsDebate as funções e a importância do espaço ou do intervalo em branco no processo de alfabetização das crianças e pretende compreender seu papel como signo no processo de apropriação dos enunciados discursivos. Apresentam-se argumentos que interrogam a natureza estritamente alfabética da língua e que se contrapõem à necessidade de desenvolvimento da consciência fonológica. Defende-se o princípio de que há um pensamento de tela culturalmente construído por caracteres e signos, entre os quais se encontram os intervalos em branco ou espaços em branco. Duas figuras coletadas em um caderno de uma escola francesa são analisadas com o objetivo de mostrar a criação de intervalos sem que suas funções sejam percebidas. Defende-se ainda a tese de que a criança se apropria do discurso e, por essa razão, os intervalos ganham importantes funções durante o processo de conceituação das unidades discursivasUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de DidáticaUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de DidáticaInstituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio TeixeiraUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Arena, Dagoberto Buim [UNESP]2021-07-14T10:54:22Z2021-07-14T10:54:22Z2015info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article42-60application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S2176-6681/331512910Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, v. 96, n. 242, p. 42-60, 2015.0034-71832176-6681http://hdl.handle.net/11449/21337810.1590/S2176-6681/331512910S2176-66812015000100042S2176-66812015000100042.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Estudos Pedagógicosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-08T19:47:57Zoai:repositorio.unesp.br:11449/213378Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-08T19:47:57Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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