FLORESTAN NA ASSEMBLEIA NACIONAL CONSTITUINTE (1987-1988): PROPOSTAS E PENSAMENTO EDUCACIONAL
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/ES.251256 http://hdl.handle.net/11449/244910 |
Resumo: | This article aims to analyze the participation of Florestan Fernandes in the National Constituent Assembly (1987-1988), especially with regard to his educational proposals and educational thinking. We have adopted three central concepts in Florestan’s work since the late 1950’s: 1) the evolution of Florestan’s educational thought; 2) public education in a country of dependent capitalism; and 3) the defense of public funding only for public schools. We conclude that Florestan participates actively in the construction process of the new Constitution, notably with his educational proposals. Initially, the sociologist is hopeful due to the moment of political effervescence, but, when the process ends, he criticizes its results, for he evaluates that, unfortunately, the 1988 Constitution was brought about in a form of “institutionalized dictatorship”, supported by the broad power of the so-called centrão, the big bloc of Brazilian center-right parties. |
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FLORESTAN NA ASSEMBLEIA NACIONAL CONSTITUINTE (1987-1988): PROPOSTAS E PENSAMENTO EDUCACIONALFLORESTAN AT THE NATIONAL CONSTITUENT ASSEMBLY (1987-1988): EDUCATIONAL PROPOSALS AND THINKINGFLORESTAN EN LA ASAMBLEA NACIONAL CONSTITUYENTE (1987-1988): PROPUESTAS Y PENSAMIENTO EDUCACIONALEducationFlorestan Fernandes1987-1988 National Constituent AssemblyEducaçãoFlorestan FernandesAssembleia Nacional Constituinte de 1987-1988This article aims to analyze the participation of Florestan Fernandes in the National Constituent Assembly (1987-1988), especially with regard to his educational proposals and educational thinking. We have adopted three central concepts in Florestan’s work since the late 1950’s: 1) the evolution of Florestan’s educational thought; 2) public education in a country of dependent capitalism; and 3) the defense of public funding only for public schools. We conclude that Florestan participates actively in the construction process of the new Constitution, notably with his educational proposals. Initially, the sociologist is hopeful due to the moment of political effervescence, but, when the process ends, he criticizes its results, for he evaluates that, unfortunately, the 1988 Constitution was brought about in a form of “institutionalized dictatorship”, supported by the broad power of the so-called centrão, the big bloc of Brazilian center-right parties.Este artículo tiene como objetivo analizar la participación de Florestan Fernandes en la Asamblea Nacional Constituyente (1987-1988), especialmente en lo que respecta a sus propuestas educacionales y su pensamiento educacional. Hemos adoptado tres conceptos centrales en la obra de Florestan desde finales de la década de 1950: 1) la evolución del pensamiento educativo de Florestan; 2) la educación pública en un país de capitalismo dependiente; y 3) la defensa de la financiación pública sólo para las escuelas públicas. Concluimos que Florestan participa activamente en el proceso de construcción de la nueva Constitución, sobre todo con sus propuestas educativas. Inicialmente, el sociólogo se ve esperanzado por el momento de efervescencia política, pero, cuando termina el proceso, lo critica, ya que evalúa que, lamentablemente, la Constitución de 1988 dio lugar a una forma de “dictadura institucionalizada”, habiendo contado con el amplio poder del llamado centrão, el gran bloque de partidos brasileños de centroderecha.O presente artigo visa analisar a participação de Florestan Fernandes na Assembleia Nacional Constituinte (1987-1988), especialmente no que tange a suas propostas e seu pensamento educacional. Adotamos três conceitos centrais na obra de Florestan desde o final dos anos 1950: 1) a evolução do pensamento educacional de Florestan; 2) a educação pública em um país de capitalismo dependente; e 3) a defesa da verba pública somente para a escola pública. Concluímos que Florestan participa ativamente do processo de construção da nova Constituição, sobretudo com suas propostas educacionais. Inicialmente, o sociólogo se demonstra esperançoso, graças ao momento de efervescência política, mas, ao findar o processo, tece críticas a ele, pois avalia que a Constituição de 1988 resultou em uma forma de “ditadura institucionalizada”, estabelecida com o amplo poder do chamado centrão, o grande bloco de partidos brasileiros de centro-direita.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Filosofia e CiênciaUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Filosofia e CiênciaCentro de Estudos Educação e Sociedade - CedesUniversidade Estadual Paulista (UNESP)Okumura, Julio Hideyshi [UNESP]Novaes, Henrique Tahan [UNESP]2023-07-29T11:15:01Z2023-07-29T11:15:01Z2023-05-08info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article-application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/ES.251256Educação & Sociedade. Centro de Estudos Educação e Sociedade - Cedes, v. 44, p. -, 2023.1678-4626http://hdl.handle.net/11449/24491010.1590/ES.251256S0101-73302023000100311S0101-73302023000100311.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducação & Sociedadeinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-12T18:58:37Zoai:repositorio.unesp.br:11449/244910Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-12T18:58:37Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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