Potenciais evocados auditivos de longa latência em escolares com transtornos específicos de aprendizagem
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Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S2317-64312014000100004 http://hdl.handle.net/11449/117933 |
Resumo: | Purpose: To study the components of long latency auditory evoked potentials and to compare data from these measures in students with and without learning disabilities. Method: Thirty students, 15 with learning disorder (study group) and 15 typical without learning problems (control group), of both genders, aged 7-14 years, mean age 10 years. They underwent clinical assessment in a clinic belonging to a public university in the state of São Paulo. Following, audiological assessment was performed to determine normal peripheral auditory system and electrophysiological assessment by examining the long latency auditory evoked response. Result: The results showed that there are functional differences between the groups. Increased latency components of long latency auditory evoked potential was observed in the study group compared to the control group. Longer latency values of these components were observed in the left ear when stimulated in the study group. Conclusion: This study contributed to better understanding of the auditory pathway functioning in children with learning disorders and can be a reference for other clinical and experimental studies and thus improve the definition of diagnostic criteria in this population. |
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Potenciais evocados auditivos de longa latência em escolares com transtornos específicos de aprendizagemLong latency auditory evoked potentials in students with specific learning disordersAUDITORY EVOKED POTENTIALSAUDITORY PERCEPTIONHEARINGELECTROPHYSIOLOGYLEARNINGPotenciais evocados auditivosPercepção auditivaAudiçãoEletrofisiologiaAprendizagemPurpose: To study the components of long latency auditory evoked potentials and to compare data from these measures in students with and without learning disabilities. Method: Thirty students, 15 with learning disorder (study group) and 15 typical without learning problems (control group), of both genders, aged 7-14 years, mean age 10 years. They underwent clinical assessment in a clinic belonging to a public university in the state of São Paulo. Following, audiological assessment was performed to determine normal peripheral auditory system and electrophysiological assessment by examining the long latency auditory evoked response. Result: The results showed that there are functional differences between the groups. Increased latency components of long latency auditory evoked potential was observed in the study group compared to the control group. Longer latency values of these components were observed in the left ear when stimulated in the study group. Conclusion: This study contributed to better understanding of the auditory pathway functioning in children with learning disorders and can be a reference for other clinical and experimental studies and thus improve the definition of diagnostic criteria in this population.Objetivo: Estudar os componentes dos potenciais evocados auditivos de longa latência e comparar os dados dos achados dessas medidas em escolares com e sem transtornos específicos de aprendizagem. Métodos: Trinta escolares, 15 com transtorno de aprendizagem (grupo pesquisa) e 15 típicos, sem problemas de aprendizagem (grupo controle), de ambos os gêneros, com idades variando de 7 a 14 anos e média de idade de 10 anos, foram submetidos à avaliação fonoaudiológica. Foi realizada avaliação audiológica para determinar a normalidade do sistema auditivo periférico, além de avaliação eletrofisiológica, por meio do exame de potencial evocado auditivo de longa latência. Resultados: Houve diferenças funcionais entre a população estudada. Foi observado aumento da latência dos componentes dos potenciais evocados auditivos de longa latência, no grupo pesquisa, quando comparado ao grupo controle. Os maiores valores de latência desses componentes foram verificados na orelha esquerda, quando estimulada, no grupo pesquisa. Conclusão: O estudo contribui para melhor compreensão do funcionamento da via auditiva em crianças com transtorno de aprendizagem e pode ser referência para outros estudos clínicos e experimentais, além de ampliar a definição de critérios diagnósticos nessa população.Universidade Estadual Paulista ?Júlio de Mesquita Filho? Faculdade de Filosofia e CiênciasUniversidade Estadual Paulista ?Júlio de Mesquita Filho? Faculdade de Filosofia e Ciências Departamento de FonoaudiologiaMaríliaUniversidade Estadual Paulista ?Júlio de Mesquita Filho? Faculdade de Filosofia e CiênciasUniversidade Estadual Paulista ?Júlio de Mesquita Filho? Faculdade de Filosofia e Ciências Departamento de FonoaudiologiaAcademia Brasileira de AudiologiaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)MaríliaRegaçone, Simone Fiuza [UNESP]Gução, Ana Cláudia Bianco [UNESP]Giacheti, Célia Maria [UNESP]Romero, Ana Carla LeiteFrizzo, Ana Cláudia Figueiredo [UNESP]2015-03-19T16:20:29Z2015-03-19T16:20:29Z2014-03-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article13-18application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S2317-64312014000100004Audiology - Communication Research. Academia Brasileira de Audiologia, v. 19, n. 1, p. 13-18, 2014.2317-6431http://hdl.handle.net/11449/11793310.1590/S2317-64312014000100004S2317-64312014000100004S2317-64312014000100004.pdf23311808225329012939620990280199SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporAudiology - Communication Researchinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-09T17:40:17Zoai:repositorio.unesp.br:11449/117933Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-09T17:40:17Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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