Avaliação da presença de tecnologias de informação e comunicação no ensino de histologia das universidades de odontologia do estado de São Paulo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Conceição, Alice R. Comar [UNESP]
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/118710
Resumo: In recent decades the rise of the tools of information and communication technology (ICT) has been notorious. Currently ICTs are an important educational tool and is associated with the development of teaching methods courses in basic and higher education. Given the influence that these tools are currently engaged in several sectors, this project aimed to assess the frequency and manifestations of ICT that have been employed in the teaching of histology in the Schools of Dentistry of São Paulo. The virtual page of 43 Higher Education Institutions (HEI) was analyzed to search for links to sites of histology. With this assessment only 4 virtual domains were found which was present a narrow range of virtual tools such as hypertext, graphics, quizzes and lessons in electronic formats. Later, by sending a questionnaire to 46 teachers of histology of the Universities of São Paulo, were analyzed for the presence or absence of a site of discipline, mode and frequency of use of ICTs in education, and the value that teacher attaches to these tools. From the responses obtained were concluded that teachers who have websites in general have no interactivite tools and many seem to ignore the real representation of interactivity in teaching and the possibilities of applications of ICTs. However most teachers recognize the importance of education mediated by virtual tools
id UNSP_48b297d87a92f9deb2c5dc83638bea7c
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/118710
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Avaliação da presença de tecnologias de informação e comunicação no ensino de histologia das universidades de odontologia do estado de São PauloHistologiaTecnologias de informação e comunicaçãoEnsino mediado por computadorMetodologia para ensino em histologiaIn recent decades the rise of the tools of information and communication technology (ICT) has been notorious. Currently ICTs are an important educational tool and is associated with the development of teaching methods courses in basic and higher education. Given the influence that these tools are currently engaged in several sectors, this project aimed to assess the frequency and manifestations of ICT that have been employed in the teaching of histology in the Schools of Dentistry of São Paulo. The virtual page of 43 Higher Education Institutions (HEI) was analyzed to search for links to sites of histology. With this assessment only 4 virtual domains were found which was present a narrow range of virtual tools such as hypertext, graphics, quizzes and lessons in electronic formats. Later, by sending a questionnaire to 46 teachers of histology of the Universities of São Paulo, were analyzed for the presence or absence of a site of discipline, mode and frequency of use of ICTs in education, and the value that teacher attaches to these tools. From the responses obtained were concluded that teachers who have websites in general have no interactivite tools and many seem to ignore the real representation of interactivity in teaching and the possibilities of applications of ICTs. However most teachers recognize the importance of education mediated by virtual toolsNas últimas décadas a ascensão das ferramentas de tecnologia de informação e comunicação (TIC‟s) tem sido notória. Atualmente as TIC‟s constituem um instrumento didático importante, estando associadas à evolução dos métodos de ensino em cursos de educação básica e superior. Tendo em vista a influência que estas ferramentas exercem em diversos setores atualmente, o presente projeto teve por objetivo avaliar a freqüência e manifestações de TIC‟s que têm sido empregadas no ensino de histologia nas Faculdades de Odontologia do Estado de São Paulo. A página virtual de 43 Instituições de Ensino Superior (IES) foi analisada a procura de links para sites de histologia. Com essa avaliação apenas 4 domínios virtuais foram encontrados nos quais se fez presente uma escassa variedade de ferramentas virtuais como hipertextos, figuras, questionários e aulas em formatos eletrônicos. Em um segundo momento, através do envio de questionário a 46 docentes de histologia das Universidades do Estado de São Paulo, foi analisada a presença ou ausência de um site da disciplina, o modo e freqüência da utilização das TIC‟s no ensino, e o valor que o professor atribui a essas ferramentas. A partir das respostas obtidas foi constatado que professores que possuem sites em geral não apresentam ferramentas interativas e muitos parecem desconhecer a real representação da interatividade no ensino e as possibilidades de aplicações de TIC‟s. Todavia a maioria dos docentes reconhece a importância do ensino mediado por ferramentas virtuaisUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Molina, Vera Lúcia Ignácio [UNESP]Silva, Marco Antônio Dias da [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Conceição, Alice R. Comar [UNESP]2015-03-23T15:12:29Z2015-03-23T15:12:29Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfCONCEIÇÃO, Alice R. Comar. Avaliação da presença de tecnologias de informação e comunicação no ensino de histologia das universidades de odontologia do estado de São Paulo. 2010. . Trabalho de conclusão de curso (bacharelado – Odontologia) – Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Odontologia de São José dos Campos, 2010.http://hdl.handle.net/11449/118710000642590conceicao_arc_tcc_sjc.pdf9920458766747574Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-07T06:09:09Zoai:repositorio.unesp.br:11449/118710Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T17:04:21.195634Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Avaliação da presença de tecnologias de informação e comunicação no ensino de histologia das universidades de odontologia do estado de São Paulo
title Avaliação da presença de tecnologias de informação e comunicação no ensino de histologia das universidades de odontologia do estado de São Paulo
spellingShingle Avaliação da presença de tecnologias de informação e comunicação no ensino de histologia das universidades de odontologia do estado de São Paulo
Conceição, Alice R. Comar [UNESP]
Histologia
Tecnologias de informação e comunicação
Ensino mediado por computador
Metodologia para ensino em histologia
title_short Avaliação da presença de tecnologias de informação e comunicação no ensino de histologia das universidades de odontologia do estado de São Paulo
title_full Avaliação da presença de tecnologias de informação e comunicação no ensino de histologia das universidades de odontologia do estado de São Paulo
title_fullStr Avaliação da presença de tecnologias de informação e comunicação no ensino de histologia das universidades de odontologia do estado de São Paulo
title_full_unstemmed Avaliação da presença de tecnologias de informação e comunicação no ensino de histologia das universidades de odontologia do estado de São Paulo
title_sort Avaliação da presença de tecnologias de informação e comunicação no ensino de histologia das universidades de odontologia do estado de São Paulo
author Conceição, Alice R. Comar [UNESP]
author_facet Conceição, Alice R. Comar [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Molina, Vera Lúcia Ignácio [UNESP]
Silva, Marco Antônio Dias da [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Conceição, Alice R. Comar [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Histologia
Tecnologias de informação e comunicação
Ensino mediado por computador
Metodologia para ensino em histologia
topic Histologia
Tecnologias de informação e comunicação
Ensino mediado por computador
Metodologia para ensino em histologia
description In recent decades the rise of the tools of information and communication technology (ICT) has been notorious. Currently ICTs are an important educational tool and is associated with the development of teaching methods courses in basic and higher education. Given the influence that these tools are currently engaged in several sectors, this project aimed to assess the frequency and manifestations of ICT that have been employed in the teaching of histology in the Schools of Dentistry of São Paulo. The virtual page of 43 Higher Education Institutions (HEI) was analyzed to search for links to sites of histology. With this assessment only 4 virtual domains were found which was present a narrow range of virtual tools such as hypertext, graphics, quizzes and lessons in electronic formats. Later, by sending a questionnaire to 46 teachers of histology of the Universities of São Paulo, were analyzed for the presence or absence of a site of discipline, mode and frequency of use of ICTs in education, and the value that teacher attaches to these tools. From the responses obtained were concluded that teachers who have websites in general have no interactivite tools and many seem to ignore the real representation of interactivity in teaching and the possibilities of applications of ICTs. However most teachers recognize the importance of education mediated by virtual tools
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010
2015-03-23T15:12:29Z
2015-03-23T15:12:29Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv CONCEIÇÃO, Alice R. Comar. Avaliação da presença de tecnologias de informação e comunicação no ensino de histologia das universidades de odontologia do estado de São Paulo. 2010. . Trabalho de conclusão de curso (bacharelado – Odontologia) – Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Odontologia de São José dos Campos, 2010.
http://hdl.handle.net/11449/118710
000642590
conceicao_arc_tcc_sjc.pdf
9920458766747574
identifier_str_mv CONCEIÇÃO, Alice R. Comar. Avaliação da presença de tecnologias de informação e comunicação no ensino de histologia das universidades de odontologia do estado de São Paulo. 2010. . Trabalho de conclusão de curso (bacharelado – Odontologia) – Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Odontologia de São José dos Campos, 2010.
000642590
conceicao_arc_tcc_sjc.pdf
9920458766747574
url http://hdl.handle.net/11449/118710
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128750330576896