Blogs para adolescentes e a articulação dos PCNs na produção escrileitora do ensino médio

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vizibeli, Danilo
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Momesso, Maria Regina [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.periodicos.ufgd.edu.br/index.php/arredia/article/view/2954
http://hdl.handle.net/11449/125397
Resumo: The new National Curriculum of Basic Education in Brazil Parameters (PCNs- br) propose the curriculum reformulation of the High School in thematic areas encompassing competences and abilities. In this aspect the goal of this article is to verify the effects and meaning of the speeches posted on Folhateen's Blog (http://blogdofolha teen.folha.blog.uol.com.br/), to analyze if the practices of reading and writing, taken in this application, can be contemplated on the basic goals of the PCNs from the Languages area, codes and its technologies. It wonders of the using of media blogs for High School students as articulators of the Portuguese Language contents' study. It is possible to verify that the blogs offer its own languages and the expression of knowledge and power. They put the high school student before the articulation of several cross-cutting themes that promotes the interdisciplinarity. It points the need of a teacher's support so in a matted discursive voices the student won't be distracted, drift and paraphrase, but the interpretation and "new" methods of reading and polysemy. The theoretical framework is composed by the authors Foucault, Pecheux, Orlandi and Coracini.
id UNSP_48e846e062eb64ce0d7cd0221ae15981
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/125397
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Blogs para adolescentes e a articulação dos PCNs na produção escrileitora do ensino médioBlogs for teens and articulation of PCNs in the production of writing and reading in high schoolDiscourseReading and WritingHigh SchoolDiscursoEscrileituraEnsino médioThe new National Curriculum of Basic Education in Brazil Parameters (PCNs- br) propose the curriculum reformulation of the High School in thematic areas encompassing competences and abilities. In this aspect the goal of this article is to verify the effects and meaning of the speeches posted on Folhateen's Blog (http://blogdofolha teen.folha.blog.uol.com.br/), to analyze if the practices of reading and writing, taken in this application, can be contemplated on the basic goals of the PCNs from the Languages area, codes and its technologies. It wonders of the using of media blogs for High School students as articulators of the Portuguese Language contents' study. It is possible to verify that the blogs offer its own languages and the expression of knowledge and power. They put the high school student before the articulation of several cross-cutting themes that promotes the interdisciplinarity. It points the need of a teacher's support so in a matted discursive voices the student won't be distracted, drift and paraphrase, but the interpretation and "new" methods of reading and polysemy. The theoretical framework is composed by the authors Foucault, Pecheux, Orlandi and Coracini.Os novos Parâmetros Curriculares Nacionais da Educação Básica no Brasil (PCNs) propõem a reformulação curricular do Ensino Médio em áreas temáticas que englobam competências e habilidades. Dentro desse aspecto o objetivo deste artigo é verificar os efeitos de sentido nos discursos postados no Blog do Folhateen (http://blogdofolhateen.folha.blog.uol.com.br/) para refletir se as práticas escrileitoras, empreendidas nesse suporte, podem contemplar os objetivos básicos dos PCNs da área de linguagens, códigos e suas tecnologias. Questiona-se a utilização de blogs midiáticos por estudantes do ensino médio como articuladores para a aprendizagem dos conteúdos de Língua Portuguesa. É possível verificar que os blogs propiciam a escrita de si e a manifestação de poderes e saberes. Eles colocam o estudanteadolescente diante da articulação de temas transversais diversos que promovem a interdisciplinaridade. Salienta-se a necessidade do apoio do professor para que num emaranhado de vozes discursivas o aluno não promova a dispersão, a deriva e a paráfrase, mas a interpretação e “novos” gestos de leitura e seja capaz de romper com os sentidos impostos e instaurar, por meio da polissemia, sentidos outros. O arcabouço teórico é composto pelos autores Foucault, Pêcheux, Orlandi e Coracini.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Av. Engenheiro Luiz Edmundo Carrijo Coube, 14 - 01, Núcleo Residencial Presidente Geisel, CEP 17033360, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Av. Engenheiro Luiz Edmundo Carrijo Coube, 14 - 01, Núcleo Residencial Presidente Geisel, CEP 17033360, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)Vizibeli, DaniloMomesso, Maria Regina [UNESP]2015-07-15T18:29:03Z2015-07-15T18:29:03Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article1-19http://www.periodicos.ufgd.edu.br/index.php/arredia/article/view/2954ArReDia, v. 1, n. 3, p. 1-19, 2013.2316-6169http://hdl.handle.net/11449/125397Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporArReDiainfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-10-23T05:09:08Zoai:repositorio.unesp.br:11449/125397Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T20:47:35.340485Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Blogs para adolescentes e a articulação dos PCNs na produção escrileitora do ensino médio
Blogs for teens and articulation of PCNs in the production of writing and reading in high school
title Blogs para adolescentes e a articulação dos PCNs na produção escrileitora do ensino médio
spellingShingle Blogs para adolescentes e a articulação dos PCNs na produção escrileitora do ensino médio
Vizibeli, Danilo
Discourse
Reading and Writing
High School
Discurso
Escrileitura
Ensino médio
title_short Blogs para adolescentes e a articulação dos PCNs na produção escrileitora do ensino médio
title_full Blogs para adolescentes e a articulação dos PCNs na produção escrileitora do ensino médio
title_fullStr Blogs para adolescentes e a articulação dos PCNs na produção escrileitora do ensino médio
title_full_unstemmed Blogs para adolescentes e a articulação dos PCNs na produção escrileitora do ensino médio
title_sort Blogs para adolescentes e a articulação dos PCNs na produção escrileitora do ensino médio
author Vizibeli, Danilo
author_facet Vizibeli, Danilo
Momesso, Maria Regina [UNESP]
author_role author
author2 Momesso, Maria Regina [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
dc.contributor.author.fl_str_mv Vizibeli, Danilo
Momesso, Maria Regina [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Discourse
Reading and Writing
High School
Discurso
Escrileitura
Ensino médio
topic Discourse
Reading and Writing
High School
Discurso
Escrileitura
Ensino médio
description The new National Curriculum of Basic Education in Brazil Parameters (PCNs- br) propose the curriculum reformulation of the High School in thematic areas encompassing competences and abilities. In this aspect the goal of this article is to verify the effects and meaning of the speeches posted on Folhateen's Blog (http://blogdofolha teen.folha.blog.uol.com.br/), to analyze if the practices of reading and writing, taken in this application, can be contemplated on the basic goals of the PCNs from the Languages area, codes and its technologies. It wonders of the using of media blogs for High School students as articulators of the Portuguese Language contents' study. It is possible to verify that the blogs offer its own languages and the expression of knowledge and power. They put the high school student before the articulation of several cross-cutting themes that promotes the interdisciplinarity. It points the need of a teacher's support so in a matted discursive voices the student won't be distracted, drift and paraphrase, but the interpretation and "new" methods of reading and polysemy. The theoretical framework is composed by the authors Foucault, Pecheux, Orlandi and Coracini.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013
2015-07-15T18:29:03Z
2015-07-15T18:29:03Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.periodicos.ufgd.edu.br/index.php/arredia/article/view/2954
ArReDia, v. 1, n. 3, p. 1-19, 2013.
2316-6169
http://hdl.handle.net/11449/125397
url http://www.periodicos.ufgd.edu.br/index.php/arredia/article/view/2954
http://hdl.handle.net/11449/125397
identifier_str_mv ArReDia, v. 1, n. 3, p. 1-19, 2013.
2316-6169
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv ArReDia
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 1-19
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129249117208576