Os processos de apropriação de gêneros acadêmicos (escritos) por graduandos em letras e as possíveis implicações para a formação de professores/pesquisadores
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S1984-63982013005000026 http://hdl.handle.net/11449/109723 |
Resumo: | Considering the relevance attributed to the research practice during and after the undergraduate studies and the constant difficulty found by beginner researchers in this production, this article aims to analyze undergraduate students'experiences of reading and production of texts. For this purpose we applied a questionnaire to undergraduate students in the Linguistic Course of a public university from the southeast of Brazil, in order to observe, through a qualitative analysis, how these experiences contribute to the inclusion of students into the academic community and to their development as teachers/researchers. The research uses, as theoretical embasement, the literacies and textual genres concepts. |
id |
UNSP_4b835623c250b94ed9cfbb1b297fa8d6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/109723 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Os processos de apropriação de gêneros acadêmicos (escritos) por graduandos em letras e as possíveis implicações para a formação de professores/pesquisadoresThe appropriation processes of (written) academic genres by language arts undergraduates and the possible implications for teachers/researchers' developmentGêneros acadêmicosdiscurso acadêmicoformação de professoresletramento em gênerosAcademic genresacademic discourseteachersgenres literacyConsidering the relevance attributed to the research practice during and after the undergraduate studies and the constant difficulty found by beginner researchers in this production, this article aims to analyze undergraduate students'experiences of reading and production of texts. For this purpose we applied a questionnaire to undergraduate students in the Linguistic Course of a public university from the southeast of Brazil, in order to observe, through a qualitative analysis, how these experiences contribute to the inclusion of students into the academic community and to their development as teachers/researchers. The research uses, as theoretical embasement, the literacies and textual genres concepts.Considerando a relevância atribuída à prática da pesquisa durante e após a graduação e a constante dificuldade encontrada por pesquisadores iniciantes nessa produção, este artigo objetiva analisar as experiências de leitura e produção de textos de alunos de um curso de licenciatura. Para tanto, foi aplicado um questionário a graduandos do curso de Letras de uma universidade pública de um estado da região Sudeste do Brasil com o intuito de observar, por meio de uma análise qualitativa, como essas experiências contribuem para a inserção dos alunos na comunidade acadêmica e para sua formação como professores/pesquisadores. A pesquisa conta como base teórica com os conceitos de letramento e de gêneros textuais.Universidade Estadual Paulista - UNESPUniversidade Estadual Paulista - UNESPUniversidade Federal de Minas Gerais, Faculdade de LetrasUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Souza, Micheli Gomes De [UNESP]Bassetto, Lívia Maria Turra [UNESP]2014-09-30T18:18:37Z2014-09-30T18:18:37Z2014-03-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article83-110application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S1984-63982013005000026Revista Brasileira de Linguística Aplicada. Faculdade de Letras - Universidade Federal de Minas Gerais, v. 14, n. 1, p. 83-110, 2014.1984-6398http://hdl.handle.net/11449/10972310.1590/S1984-63982013005000026S1984-63982014000100005S1984-63982014000100005.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Linguística Aplicadainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-14T06:18:39Zoai:repositorio.unesp.br:11449/109723Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T20:17:52.459718Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Os processos de apropriação de gêneros acadêmicos (escritos) por graduandos em letras e as possíveis implicações para a formação de professores/pesquisadores The appropriation processes of (written) academic genres by language arts undergraduates and the possible implications for teachers/researchers' development |
title |
Os processos de apropriação de gêneros acadêmicos (escritos) por graduandos em letras e as possíveis implicações para a formação de professores/pesquisadores |
spellingShingle |
Os processos de apropriação de gêneros acadêmicos (escritos) por graduandos em letras e as possíveis implicações para a formação de professores/pesquisadores Souza, Micheli Gomes De [UNESP] Gêneros acadêmicos discurso acadêmico formação de professores letramento em gêneros Academic genres academic discourse teachers genres literacy |
title_short |
Os processos de apropriação de gêneros acadêmicos (escritos) por graduandos em letras e as possíveis implicações para a formação de professores/pesquisadores |
title_full |
Os processos de apropriação de gêneros acadêmicos (escritos) por graduandos em letras e as possíveis implicações para a formação de professores/pesquisadores |
title_fullStr |
Os processos de apropriação de gêneros acadêmicos (escritos) por graduandos em letras e as possíveis implicações para a formação de professores/pesquisadores |
title_full_unstemmed |
Os processos de apropriação de gêneros acadêmicos (escritos) por graduandos em letras e as possíveis implicações para a formação de professores/pesquisadores |
title_sort |
Os processos de apropriação de gêneros acadêmicos (escritos) por graduandos em letras e as possíveis implicações para a formação de professores/pesquisadores |
author |
Souza, Micheli Gomes De [UNESP] |
author_facet |
Souza, Micheli Gomes De [UNESP] Bassetto, Lívia Maria Turra [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Bassetto, Lívia Maria Turra [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Micheli Gomes De [UNESP] Bassetto, Lívia Maria Turra [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Gêneros acadêmicos discurso acadêmico formação de professores letramento em gêneros Academic genres academic discourse teachers genres literacy |
topic |
Gêneros acadêmicos discurso acadêmico formação de professores letramento em gêneros Academic genres academic discourse teachers genres literacy |
description |
Considering the relevance attributed to the research practice during and after the undergraduate studies and the constant difficulty found by beginner researchers in this production, this article aims to analyze undergraduate students'experiences of reading and production of texts. For this purpose we applied a questionnaire to undergraduate students in the Linguistic Course of a public university from the southeast of Brazil, in order to observe, through a qualitative analysis, how these experiences contribute to the inclusion of students into the academic community and to their development as teachers/researchers. The research uses, as theoretical embasement, the literacies and textual genres concepts. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-09-30T18:18:37Z 2014-09-30T18:18:37Z 2014-03-01 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S1984-63982013005000026 Revista Brasileira de Linguística Aplicada. Faculdade de Letras - Universidade Federal de Minas Gerais, v. 14, n. 1, p. 83-110, 2014. 1984-6398 http://hdl.handle.net/11449/109723 10.1590/S1984-63982013005000026 S1984-63982014000100005 S1984-63982014000100005.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S1984-63982013005000026 http://hdl.handle.net/11449/109723 |
identifier_str_mv |
Revista Brasileira de Linguística Aplicada. Faculdade de Letras - Universidade Federal de Minas Gerais, v. 14, n. 1, p. 83-110, 2014. 1984-6398 10.1590/S1984-63982013005000026 S1984-63982014000100005 S1984-63982014000100005.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Linguística Aplicada |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
83-110 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais, Faculdade de Letras |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais, Faculdade de Letras |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129184584695808 |